Planlægning af forårets arbejde med bundbe~
Fra : Harding Larsen

Dato : 21-11-08 13:54

Hvem tænker ikke at foråret må være på vej selvom sneen daler ned nu.

Se dette link og især application videoen.

http://www.coppercoat.com/application.htm

Med en sådan behandling kan sejlsæsonen blive noget længere og
forårsarbejdet lettere i de næste mange år.

Mvh/Harding

Fra : claus b.p.

Dato : 21-11-08 14:35

"Harding Larsen (slet 35HR3)" <harding@35HR3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12272724470.0694677248507674@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Med en sådan behandling kan sejlsæsonen blive noget længere og
> forårsarbejdet lettere i de næste mange år.

Spændende! - Men det er vel ikke muligt at benytte i DK med den nuværende og
kommende miljølovgivning...
Man burde vel inddrage hele miljøregnskabet i godkendelsen af sådan et
produkt, for hvis 10 liter af produktet kan holde en 30 fods båd nogenlunde
fri for rurer mv. i 10 år, frem for de nuværende produkters 1-2 års
udskiftningsfrekvens, så burde der jo lovligt kunne være 10 gange så meget
aktivstof i dette produkt. Samtidig er det jo kendt af alle andre end af
miljømyndighederne at en u-tilgroet båd bruger meget mindre brændstof => CO2
som en der ikke er det. Mon det virker lige så godt under danske forhold som
de hævder? Der er i hvert fald adskillige i dette forum der ikke deler
begejstringen for coppercoat og lignende produkter.:
http://www.cruisersforum.com/forums/f124/coppercoat-antifouling-8458.html
Jeg har nu allerede købt bundmaling til den kommende sæson, for
omstændighederne gjorde jo at båden måtte blive på land i år.

Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-11-08 15:03

Ja det er rigtigt at det er et spændende produkt med mange
muligheder for et bedre ballanceret miljøregnskab.

Vi kender da lidt til metoden med VC-17 bundmalingen; men det er
så tyndt et lag at der ikke er meget tilbage efter en sæson.

Med epoxybehandlingen er det mange kilo kobber der lægges på
fladen.

Je der er mange holdninger til ethvert produkt; men det kan bero
på at dem der skriver negativt om virkningen ikke har fået
forudsætningerne med, og det fremgår heller ikke af videoen
eller beskrivelsen.

Når bunden er pålagt og hærdet af så skal bunden slibes let med
sandpapir/smergel således at kobberpartiklernes overflade bliver
blotlagt og ikke er sovset ind i epoxy.
Når båden kommer i vandet vil denne kobberoverflade sulfatere og
det er denne kobbersulfat der er aktiv.
Den holder i mange år og når man synes at overfladen ikke er ren
ved optagningen af båden så afskylles og børstes overfladen for
slim og der slibes igen således at et nyt lag kobber kommer frem.

Jeg kender flere der har udført behandlingen for snart mange år
siden og bådene er rene i bunden når de kommer op.
En af bådene en 41 fods Swan kommer kun op hvert femte år og den
er hver gang flot i bunden uden slim og rurer.

Det er muligt at benytte det i DK, Værfter påfører det bl.a. og
de er jo pålagt div. regler fra myndighederne.
Produktet kan købes fra den danske leverandør af West epoxy.

Udledningen til vandmiljøet er betydeligt lavere end de
bundmalinger der normalt anvendes. De bløde selvpolerende
afgiver desuden bindemidlet til vandet.

Der er ikke megen fortjeneste for sælger i et produkt som kun
skal påføres hvert 25 år; men produkter der i sammensætningen
skal påføres hvert år er ret så profittable.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 22-11-08 11:57

"Harding Larsen (slet 35HR3)" <harding@35HR3larsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12272724470.0694677248507674@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Med en sådan behandling kan sejlsæsonen blive noget længere og
> forårsarbejdet lettere i de næste mange år.

Hej NG Mon ikke det er ønsketænkning, med den bundbehandling ?. Her i
roskilde havneområde er en sejler blevet så grundigt træt af
kobberbehandling ( der er ikke tale om VC-17 ), at han dette år sliber den
af og går tilbage til de trditionelle malinger. Sejleren har forsøgt sig
i de seneste 7 år, men rurene fatter ikke beskeden og sætter sig lystigt på
hans PD´er. Han kan selvklart have lavet noget galt i processen, men han
er en nerfaren herre så det eer ikke sandsynligt. det var ordene herfra.
mvh Niels F.

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-11-08 14:57

Nej det er ikke ønsketænkning!

Andre fremstillere har ikke været så gode til at formulere deres
produkt og det har givet dårlige resultater.

I de alm. bundmalinger er der også kobber; men det vaskes af
hvert år og ny maling skal hvert forår lægges på båden.
Det er en fantastisk god indtægtskilde for malingsfabrikanterne.

Coppercoat lægges på i en tykkelse på 200 - 250 micron og
afslidningen er mellem 5 - 10 micron om året. Det giver en
rimelig lang årrække hvor man ikke skal rense og male bunden.
Der er mange som er godt tilfreda med Coppercoat se denne forums
udsagn:

http://www.coppercoat.com/antifoul_forum_postings.html

Det kunne da være herligt om vi kunne undgå at male og samtidigt
år efter år have en ren bund samtidigt med at vi forurener
mindst muligt.
Endeligt sparer vi masser penge.

Mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 22-11-08 18:28

Nogen i gruppen der har personlige erfaringer med Coppercoat?

Mvh Claus
"Harding Larsen (slet SK3GQ)" <harding@SK3GQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12273626550.669344714164946@dtext.news.tele.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-11-08 10:09

Hejsa
I 1999 ordnede jeg bunden på min Ohlsson 22. Efter at have slebet bunden
helt ned blev den spartlet med epoxyspartel. Slebet glat og jævn. På det
tidspunkt kendte jeg en bådebygger, der havde været med til at lukke værftet
i Århus, så han sprøjtede bunden 2 gange med primer. Jeg sluttede af med at
rulle et tykt lag coppercoat (Westepoxy) på. De 3 sidste lag blev smurt på
med 1 dags mellemrum. Jeg lod det hærde i 14 dage. Så blev bunden pudset med
en rustfri stålbørste. Dette for at blotlægge kobberet i epoxyen. Efter 3 år
i vandet uden optagning var bunden stadig ren. Ingen rur - kun lidt brunt
snask, der kunne sejles af eller lige tages med en blød kost. Det er den
flotteste bund jeg nogensinde har set, og det er sikkert, at når jeg får min
"pensionistbåd" så skal den have samme omgang. Desværre er der noget med at
det ikke virker for godt under varmere himmelstrøg, men jeg kan ikke huske
hvor jeg har det fra.
Der var forresten en artikel i BådNyt 98/99? om en mand fra et sted i
Midtjylland, der lavede sit eget kobberepoxy.
Jeg har billeder fra den gang, hvis du er interesseret.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-08 10:33

Spændende. Ved du hvor båden kom hen da du solgte den ? Måske man kunne
snige sig forbi og spørge de nye ejere hvordan det holdt og om det virkelig
holdt i 10 år ....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-11-08 11:50

Hej
Desværre eksisterer båden ikke mere. Jeg sejlede den op på øst-molen i Århus
i en snestorm 1. påskedag kl. 05. Det var før GPS og DLS m.m., så jeg kunne
ikke se en skid. Jeg ramte molen sideværts og blev af bølgerne løftet op og
sat grundigt ned mellem stenene. Ugen efter da båden blev hævet fra havets
bund, var den smadret, men kobberbunden var stadig fin.
Jeg tror på kobberepoxybund, hvis det er lavet ordentligt.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4929236b$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-08 16:19

Ved lidt af et tilfælde havnede jeg på en af Svenska Kryssarklubbens
sider om bundmaling og miljø, og i en artikel anbefaler de svenske
miljøfolk, at man bruger kobber til at undgå "rur-angreb" ...

I artiklen er der en figur, der viser princippet:

http://www.sxk.se/koppar/biostat.pdf

Jeg kan ikke finde ud af at henvise præcist til artiklen, da alle
sidernes URL vises som http://www.sxk.se/ ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-08 20:47

Det var dog umådeligt interessant. Er der nogen i danmark der har fremført
dette synspunkt ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 22-11-08 04:58

On 22 Nov., 11:57, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> er en nerfaren herre så det eer ikke sandsynligt.    det var ordene herfra.

YEs, Cobbercoat gør godt, jeg har selv det på båden og haft det i
snart 15 år, i den tid vi sejlede med det i Middelhavet som jo er
meget påvirket af sollyset, havde vi ingen begroning, og nu herhjemme
har vi heller ingen problemer, det virker bare, og udledning af
kobbersulfater er meget lille da der ikke afgives noget til vandet,
som andre traditionelle mallinger gør. Så snakken om at det frigiver
kobber til vandet holder alså ikke helt. Bløde bundmalinger afgiver
væsentlige mere fra sig.

Gert