Brede bagdæk
Fra : tp

Dato : 27-11-08 13:40

Nu er jeg måske lidt gammeldags, men jeg spørger alligevel

min nykøbte vintercykel (CBR1K '87) er monteret med et 140'er bagdæk til at
håndtere de 135hk. Den sidste uges tid har der været koldt. Nede ved den
temperatur hvor bildæksælgere siger at vinterdæk er på sin plads- noget med
at gummiet bliver hårdere og ikke bider så godt.

Jeg har jo lige skulle lege lidt med cyklen, og efter et par år med en
R1100RS som godt nok er sjov, men langtfra en racer, er smilet stort på mit
ansigt.

Men så tænkte jeg. Uanset hvor meget jeg "skyder den af" i de her dage med
våde kolde veje, så står bagdækket fast. Er det KUN pop med dæk i de store
størrelser, eller er der mening med det?

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-08 14:01

On Thu, 27 Nov 2008 13:40:21 +0100, tp wrote:

> Er det KUN pop med dæk i de store
> størrelser, eller er der mening med det?

Mest pop for os almindelige dødelige. For en fuldprof racerkører værdifuldt
ved store nedlægninger, hvor kontaktarealet kan være større.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : tp

Dato : 27-11-08 18:07

> Mest pop for os almindelige dødelige. For en fuldprof racerkører
> værdifuldt
> ved store nedlægninger, hvor kontaktarealet kan være større.

Gør den nu også det? Ved brede lavprofildæk har man en stor flade ved lige
ud, men ved sving?

Fra : Armand

Dato : 27-11-08 18:45

tp skrev:

> Gør den nu også det? Ved brede lavprofildæk har man en stor flade ved
> lige ud, men ved sving?

Som næsten alt andet gejl stammer de brede dæk fra sporten og ikke omvendt!

Den større kontaktflade forekommer både ved opret kørsel og under
nedlægning, men det er især i sidstnævnte situation at man har brug for
mere gummi på asfalten i racing-situationer!
Og så er lavprofiler ikke entydigt jævnt kurvede i tværsnit: Jeg har
bemærket at Dunlop har/har haft nogle der nærmest var æggeformede for at
få mere kontaktbredde under nedlægning (vel at mærke på bekostning af
kontakt-bredden ved opret kørsel)!

--
Armand.

Fra : KentBM

Dato : 27-11-08 20:21

tp skrev:
> [...]
> ved den temperatur hvor bildæksælgere siger at vinterdæk er på sin
> plads- noget med at gummiet bliver hårdere og ikke bider så godt.

Når du skal til at skifte dæk, så glem alt om moderne radial-dæk. Jeg
havde en sådan CBR fra 1987 til 2002 og de bedste dæk til cyklen var dæk
som Michelin Makadam. Jeg prøvede diverse radial-dæk om fælles for
radial-dæk var, at cyklen slog med forhjulet og sejlede rundt.

Dette selvfølgelig sagt med forbehold for de sidste par år udvikling.

<http://two-wheels.michelin.com/2w/front/affich.jsp?codeRubrique=2092004104059&codePage=2092004104059_10092004111900&lang=EN>

God fornøjelse med cyklen

Kent

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-11-08 07:18

KentBM wrote:

> [...]
> radial-dæk var, at cyklen slog med forhjulet og sejlede rundt.
>
> Dette selvfølgelig sagt med forbehold for de sidste par år udvikling.

Sjovt nok er min FJ1100 om,vendt i den henseende - radialdækkene
fungerer perfekt på den. Retningsstabil, ingen brok ved langsgående
ujævnheder, og præcis. Men der er selvfølgelig også ændret på andre ting
- større hjul og måske lidt stejlere kronrør :
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1538

--
vh
Torben