Hvad skal man mon vælge?
Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 10:02

Hej

Jeg overvejer stærkt om tiden ikke er ved at være moden til at jeg skal have
investreret lidt penge i en MC og er i min søgen kommet frem til følgende
modeller:

Honda CBR 600 (F2/F3)
Kawasaki ZZR 600
Suzuki GSXR 600
Suzuki GSXR 750
Suzuki SV650

Er der nogen åbenlyse i samme stil som ovenstående, jeg har overset?
Budgettet er cirka 50.000,- (plus/minus). Og er denne årstid ikke den
absolut bedste til indkøb, hvis man ser på prisen?

Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-11-08 10:14

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:492bbefd$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Budgettet er cirka 50.000,- (plus/minus). Og er denne årstid ikke den
> absolut bedste til indkøb, hvis man ser på prisen?

Hej Søren.

Jeg synes du skal vælge denne her:
http://jomito.com/Item/?id=1240

Hilsen Søren

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 10:24

Søren Larsen wrote:
> Hej Søren.
>
> Jeg synes du skal vælge denne her:
> http://jomito.com/Item/?id=1240
>
> Hilsen Søren

Tja, jeg hælder nu mere til de andres lidt mere sporty look. Men den er da
med i overvejelserne :)

Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-11-08 11:11

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:492bc43f$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tja, jeg hælder nu mere til de andres lidt mere sporty look. Men den er da
> med i overvejelserne :)
>
> Søren
Helt i orden. Send mig en mail på sblar1 (hos) gmail.com hvis du ombestemmer
dig.

/Søren

p.s. Prisen inkluderer vinteropbevaring under tag

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 25-11-08 02:47

Hej,

Årstiden er perfekt til køb af ny mc rent prismæssigt - de har vist
aldrig været lavere. Bagdelen er at du ikke kan prøve dem da de typisk
er opstallet. Men du kan komme langt en en prøvestart og sædvanlig
check af stel, bremser, affjedring m.v. Pas på med at købe den første
- se et par stykker og kom så tilbage til "vinderen".

Hvis det er din første mc så vil jeg umiddelbart anbefale noget uden
for meget plastic. Det koster dyrt hvis du taber den..

Ellers er det ret forskellige maskiner du har valgt ud. Honda CBR 600
F/3 og Kawa ZZR 600 er allround sporttouring mc'ere. Efter min mening
er de gode at starte på. Honda'en er vist lidt nemmere at håndtere,
men teknisk set fejler Kawa'en vist ikke noget.

Suzuki GSXR 600/750 skal du lede længe efter for at få dem ned i 50k,
men en SRAD 600 fra slut 90'erne kan vel støves op. Ellers skal du
tilbage i 80'erne efter en 750'er. Den vil typisk nok have gået en del
og når du påtænker at de typisk køres lidt sporty, så kan den trænge
til en overhaling motormæssigt. Det kan blive dyrt.

Suzuki SV650 er bundsolid. Fås iøvrigt som naked så det er ikke et
dårligt sted at starte. Det er dog en 2-cyl v-motor så motorgang er
noget anderledes og effekten er ca. 20% lavere end Honda/Kawa 600.
Kørestillingen er også mere sporty (ala GSXR) men har du fysikken til
det så er det vist bare en smagssag.

Personligt faldt jeg for en Honda CBR 600 F3 som jeg synes har det
hele. På at luske lidt rundt på motorcykelgalleriet. De fleste som
viser deres cykler her passer godt på dem.

Held og lykke med projektet.

/Jesper

CBR 600 F3 '98

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 11:18

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com wrote:
> [...]
> check af stel, bremser, affjedring m.v. Pas på med at købe den første
> - se et par stykker og kom så tilbage til "vinderen".

Det var også min umiddelbare vurdering. Ulempen er jo selvfølgelig, at det
er begrænset hvad man kan komme til at afprøve, med mindre man rammer en god
dag.

> Hvis det er din første mc så vil jeg umiddelbart anbefale noget uden
> for meget plastic. Det koster dyrt hvis du taber den..

God pointe - det *er* nemlig den første :)

> [...]
> er de gode at starte på. Honda'en er vist lidt nemmere at håndtere,
> men teknisk set fejler Kawa'en vist ikke noget.

Og det var egentligt en allround sportstourer både til at køre på arbejde på
i sommerhalvåret og til lidt spøg og skæmt i weekenderne jeg leder efter. Og
så er Hondaens motor vist i en klasse for sig selv, og det taler jo lidt for
den.

> Suzuki GSXR 600/750 skal du lede længe efter for at få dem ned i 50k,

En ´97 GSXR600 i Den Blå Avis lige nu fra en panisk sælger - det ser ud som
om den kan handles godt ned under 45.000,-. Men det kunne jo også være
katten i sækken :)

> [...]
> og når du påtænker at de typisk køres lidt sporty, så kan den trænge
> til en overhaling motormæssigt. Det kan blive dyrt.

Og så "gamle" kan det nok godt blive et spil i lotteriet. Jeg vil egentligt
helst finde noget fra midten af 90'erne og frem.

> [...]
> noget anderledes og effekten er ca. 20% lavere end Honda/Kawa 600.
> Kørestillingen er også mere sporty (ala GSXR) men har du fysikken til

Okay - priserne, årgange og udseendet tiltalte mig i første omgang. Jeg tror
den er værd at undersøge lidt nærmere også.

> Personligt faldt jeg for en Honda CBR 600 F3 som jeg synes har det
> hele. På at luske lidt rundt på motorcykelgalleriet. De fleste som
> viser deres cykler her passer godt på dem.

Den er jeg også lidt forelsket i. Jeg må jo igang med at støve nogle emner
op og ud og kigge på dem. Tak for de mange og gode råd :)

Søren

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-11-08 13:07

Søren Nielsen skrev den 25 nov 2008 i
klip

> God pointe - det *er* nemlig den første :)

Har du mon overset yamahas fazer?

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 13:27

Arne Lorenzen wrote:
> Har du mon overset yamahas fazer?

Tilsyneladende - men jeg vil da kigge på denne model også.

Søren

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 17:38

Søren Nielsen skrev:

> En ´97 GSXR600 i Den Blå Avis lige nu fra en panisk sælger - det ser ud som
> om den kan handles godt ned under 45.000,-. Men det kunne jo også være
> katten i sækken :)

Eller mere sandsynligt uden afgift!

--
Armand.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 18:05

Armand wrote:
> Eller mere sandsynligt uden afgift!

Heh - der står nu udtrykkeligt, at der er betalt afgift. Men det er nok en
god idé at se nogle papirer på det også :)

Søren

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 20:20

Søren Nielsen skrev:

> Heh - der står nu udtrykkeligt, at der er betalt afgift. Men det er nok en
> god idé at se nogle papirer på det også :)

Prøv at kigge efter igen - Jég kan ikke finde den nogetsteds på DBA.
Derimod ser det ud til at 45.000,- netop er prislejet for
uindregistrerede GSXR800's og ditto banejern!

--
Armand.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 20:30

Armand wrote:
> Prøv at kigge efter igen - Jég kan ikke finde den nogetsteds på DBA.
> Derimod ser det ud til at 45.000,- netop er prislejet for
> uindregistrerede GSXR800's og ditto banejern!

Den her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=57304724 - hvis
man læser budene, så er sælger vist forhandlingsvillig :)

Søren

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 21:08

Søren Nielsen skrev:

> Den her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=57304724 - hvis
> man læser budene, så er sælger vist forhandlingsvillig :)

Det er bl.a. fordi at det IKKE er en '07-model!
Kig på lygten og åbningerne til luftindtag - Siden '06 (eller var det
ennda '05 :-/ ) har GSXR-fronten set således ud:
<http://www.supercoolbikes.com/wp-content/uploads/2008/05/suzuki-gsx-r-600-2007-24.jpg>

Kigger du ordentlig på billederne til annoncen kan du se at der under
600-tallet på bagsædekåben står: "Suzuki Ram Air Direct", hvilket også
forkortes SRAD - Modellen er med andre ord en: "SRAD 600 fra slut
90'erne", som Jesper Scheel skrev i sit indlæg

Ja, der er mange måder at blive taget i røven på

--
Armand.

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-11-08 21:11

> [...]
> 90'erne", som Jesper Scheel skrev i sit indlæg
>
> Ja, der er mange måder at blive taget i røven på

Godt spottet, selv om du nok mener ´97, ´96 og ´95

/Søren

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 21:20

Armand skrev:

> [...]
> forkortes SRAD - Modellen er med andre ord en: "SRAD 600 fra slut
> 90'erne", som Jesper Scheel skrev i sit indlæg

- - - - Kig evt. blandt GSXR600-årgangene på:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/Suzuki%202.htm>
Og bliv langsomt klogere:
Bl.a. at den sidste SRAD lavet ved millenium'et, og der har været et
andet front-design imellem dén og '05!

--
Armand.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 25-11-08 21:25

Armand wrote:
> Det er bl.a. fordi at det IKKE er en '07-model!

Men der står jo i annoncen, at det er en 97'er og ikke en 07'er. Eller er
der noget jeg stadig overser?

Søren

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 21:46

Søren Bøgh Nielsen skrev:

> Men der står jo i annoncen, at det er en 97'er og ikke en 07'er. Eller er
> der noget jeg stadig overser?

Jeg tror sq at min pre-senilitet har switchet lidt rundt indenfor
pågældende årti!

Nå, jeg fik da bragt årgangs-design på banen så helt spildt har det vel
ikke været

Omkring den 97'er, som det jo så drejer sig om, så passer den jo fint
ind i Jespers markedsvurdering á: "Suzuki GSXR 600/750 skal du lede
længe efter for at få dem ned i 50k, men en SRAD 600 fra slut 90'erne
kan vel støves op" - Det ér jo en SRAD600 fra slut-90'erne!

Prisen og salgsvilligheden ligger vel for en stor del i KM-tallet - Det
er ikke mange af de øvrige annoncerede der er tæt på 100.000km.

Med Min egen 91'er CBR600 som udgangspunkt er under 50.000,- en
udemærket pris for en '97 600'er og km-tallet skal man ikke forskrække
sig særligt af - Blot vide at det til gengæld bliver et tungere argument
når den senere skal sælges med 120.000km eller mere

Når nu jeg fik halvreddet, så vil jeg lige tillade mig at vende tilbage
til detaljen med de kåbefri modeller og den i mellemtiden nævnte Fazer
600 er et stærkt bud, trods forekomstan af Yamaha's traditionelle
traktor-gearkasse - Alternativet: Honda Hornet er i modsætning nærmest
ubetalelig

--
Armand.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 25-11-08 21:57

Armand wrote:
> Jeg tror sq at min pre-senilitet har switchet lidt rundt indenfor
> pågældende årti!
>
> Nå, jeg fik da bragt årgangs-design på banen så helt spildt har det
> vel ikke været

Aha, jamen så er jeg knapt så forvirret nu :)

> [...]
> længe efter for at få dem ned i 50k, men en SRAD 600 fra slut 90'erne
> kan vel støves op" - Det ér jo en SRAD600 fra slut-90'erne!

Hvor meget har det at sige, at det er en SRAD? Godt eller skidt?

> Prisen og salgsvilligheden ligger vel for en stor del i KM-tallet -
> Det er ikke mange af de øvrige annoncerede der er tæt på 100.000km.

Hvor meget har det så at sige, at en MC af den type og årgang har gået
f.eks. 91.000? Nok til at overveje, om motor og gearkasse i nær fremtid
kunne finde på at stå af?

> [...]
> sig særligt af - Blot vide at det til gengæld bliver et tungere
> argument når den senere skal sælges med 120.000km eller mere

Det forklarer jo lidt af mit ovenstående spørgsmål :)

> [...]
> nævnte Fazer 600 er et stærkt bud, trods forekomstan af Yamaha's
> traditionelle traktor-gearkasse - Alternativet: Honda Hornet er i

Tak for forslagene, de er også med i overvejelserne.

Søren

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 22:44

Søren Bøgh Nielsen skrev:

> Hvor meget har det at sige, at det er en SRAD? Godt eller skidt?

SRAD er blot en typebetegnelse som kan kobles på en produktionsperiode.
For 750'eren dækker det de første modeller med bredt alustel i
perimeter-udførelse i modsætning til de hidtidige GSXR-stel med mindre
rør-dimensioner ført højt/over topstykket - Eks:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr750%2087.htm>
Og det er også for 750'erne at SRAD oftest bruges.
SRAD600'erne er de første GSXR600's og egentlig ikke kendt for noget
dårligt!

> Hvor meget har det så at sige, at en MC af den type og årgang har gået
> f.eks. 91.000? Nok til at overveje, om motor og gearkasse i nær fremtid
> kunne finde på at stå af?

100.000 km var grænsen for "nedslidt" engeng, men det var før
vandkølingen holdt sit indtog hvorved at tolerancen i cylinder-boringen
kunne minimeres. Man kan i skarpe vendinger sige at de gamle luftkølede
motorer var for-slidte og hurtigt kunne begynde at bruge olie.
100.000km og mere er ingen sag for en moderne vandkølet motor, hvad
cylindersltage angår; men selvfølgelig har motoren så kunnet udvikle
andre slid og misholdelses relaterede problemer over de mange km's :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 17:34

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com skrev:

> Hvis det er din første mc så vil jeg umiddelbart anbefale noget uden
> for meget plastic. Det koster dyrt hvis du taber den..

Armand-mantra: - - - "NÅR du (næsten med sikkerhed) taber den" :-|
Og "koster dyrt" skal tages alvorligt:
Min tidligere Kawasaki GPZ900R blev i to tilfælde skubbet af
sidestøttebenet af en tæt parkerende bil - Dét kostede (for omkring 15
år siden) ca. 10.000,-kr hver gang

> [...]
> noget anderledes og effekten er ca. 20% lavere end Honda/Kawa 600.
> Kørestillingen er også mere sporty (ala GSXR).........

Under min ferie sidste år brugte jeg to dage med at tæske en GSXR600
rundt på en bane, hvorunder jeg også havde en halv time på en SV650:
Der er en verden til forskel:
- Kørestillingen er så anderledes at man føler at styret mindst må være
en halv meter højere. Det er så markant at man ligefrem kigger ned på
oversiden af kåbeglasset, som ellers er højere i sig selv
- Bremserne er til forskel nærmest sløve!
- Forgaflen er blød og dykker under opbremsning som var det en offroader!
- Kørestilling og højde sammenholdt med blødere affjedring får den til
at føles som et plankeværk af gummi igennem kurverne!

Summa summarum: Det er en fejl at sammenligne SV og GSXR, samt tro at en
SV næsten er en Ducati :-|

At SV'eren så er den langt mere fornuftige og praksisbetonede model, er
en helt anden sag!

--
Armand.

Fra : Peter Graff

Dato : 25-11-08 15:47

Hej Søren

Se lidt på hvad dit behov er, om du har planer om en tur sydpå eller om du
bare skal have noget til nogen hyggeture. Selv har jeg en CBR 600 f4 (dog
kun til banekørsel) og jeg har tidligere haft en SV 650 S ´99 (den rigtige)
og var meget glad for den.

Her er min mening:

Vælg Hondaen. Den er bundsolid og kan det hele (race/touring og dalren
rundt).

eller

Vælg SV 650. Den er alletiders cykel, men er måske ikke så egnet til
touring.

eller

Gsxr 600/750, zzr600 har aldrig haft en, så der holder jeg mund.

Med hensyn til priser her om vinteren så er de muligvis lidt lavere men
udbuddet er også lavere da folk håber en bedre pris til foråret.

Hvis du bor omkring Kbh kan jeg sandsynligvis arrangere en prøvesidning af
CBR f3 og Sv 650 S

MVH

Peter Graff

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 17:42

Peter Graff skrev:

> eller
> Vælg SV 650. Den er alletiders cykel, men er måske ikke så egnet til
> touring.

Vrøvl!

De sæsoner jeg kørte mest var på en 48HK's Yamaha 500-twin: dengang
kørte man til træf i holland hvert andet øjeblik og det klarede 500'eren
skam fint - Faktisk ville jeg have givet min højre arm for at kunne købe
en motorcykel med SV650's kapacitet dengang :-|

--
Armand.
(På CBR600, der kan det hele!)

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-08 20:08

> Vrøvl!
>
> De sæsoner jeg kørte mest var på en 48HK's Yamaha 500-twin:

Twin - en cylinder er da alt rigeligt
Fra 1998 til 2003 kørte jeg 64000km på en 150ccm med 14hk ... Der købte jeg
så en XT600 med 46hk og den har jeg også kørt 60000km på. Ikke at effekt
ikke er vigtigt men med hensyn til touring er det imho mest et spørgsmål om
komfort. Og der har både scooter og xt'en en rigtig god oprejst
kørestilling.

Men en ekstra cylinder og lidt flere kræfter er da altid rart, så XTZ'en
kører da de fleste km på ikke saltbefængte veje

Og sv'erens motor er imho fin til touring - jeg ville bare tage den som en
dl 650 istedet

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-11-08 18:05

Peter Graff wrote:
> [...]
> 600 f4 (dog kun til banekørsel) og jeg har tidligere haft en SV 650 S
> ´99 (den rigtige) og var meget glad for den.

Umiddelbart har jeg ikke planer om ture sydpå i første omgang. Det skal være
et alternativ til bilen om sommeren, når vejret tillader det og til lidt
hyggeture sammen med knejterne også.

> Vælg Hondaen. Den er bundsolid og kan det hele (race/touring og dalren
> rundt).

Den hælder jeg nok også selv mest til. Hvad skal man være opmærksom på med
denne model?

> Gsxr 600/750, zzr600 har aldrig haft en, så der holder jeg mund.

GSXR600 er bestemt også inde i billedet, men 750'eren tror jeg bliver "for
stor" i forhold til en førstegangskøber.

> Med hensyn til priser her om vinteren så er de muligvis lidt lavere
> men udbuddet er også lavere da folk håber en bedre pris til foråret.

Skal man forvente, at dem der er til salg nu falder yderligere eller er
niveauet nået nu?

> Hvis du bor omkring Kbh kan jeg sandsynligvis arrangere en
> prøvesidning af CBR f3 og Sv 650 S

Østjylland, men tak for tilbudet :)

Søren

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 25-11-08 14:36

On 25 Nov., 17:34, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> SV næsten er en Ducati :-|
>
> At SV'eren så er den langt mere fornuftige og praksisbetonede model, er

Jeg har også prøvet såvel SV som GSXR og selv om jeg er helt enig i at
de er forskellige men de er begge mere sporty end en CBR/ZZR. Det var
konteksten. Nu er mc'ere jo mere lidenskab end videnskab, så der er
nok andre meninger end din der dur. Så at kald min for en fejl er nok
at tage munden lidt for fuld..

/Jesper

Fra : Armand

Dato : 25-11-08 22:53

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com skrev:

> Jeg har også prøvet såvel SV som GSXR og selv om jeg er helt enig i at
> de er forskellige men de er begge mere sporty end en CBR/ZZR. Det var
> konteksten.

Nu er CBR jo et vidt begreb, sådan som 600'eren har udviklet sig gennem
de tyve år den har været på programmet - men alligevel er SV650 IKKE
mere sportslig end selv min gamle 91'er CBR :-|

> .........Nu er mc'ere jo mere lidenskab end videnskab, så der er
> nok andre meninger end din der dur.

Så absolut!
Til gengæld er mine erfaringer i dette tilfælde så
forskrækkende/overraskende for mig selv at jeg synes at de fortjener at
blive nævnt!

> Så at kald min for en fejl er nok at tage munden lidt for fuld..

Nu ikke så touchy, vel!?
Uanset så fastholder jeg at det ér en fejl på højde med at tro at en
SV650S næsten er en Ducati, hvis man sammenligner SV og GSXR :-|

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 25-11-08 22:38

Søren Nielsen wrote:
<klip>
> Suzuki SV650
>
> Er der nogen åbenlyse i samme stil som ovenstående, jeg har overset?

Som SV'eren, men længere fra de øvrige du nævner er Kawasaki ER6 n/f.
... Nok også lidt over dit budget endnu, da de først blev lanceret i '06.
Men der er nu én som har taget et gevaldigt afslag, til 65k:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57571252

Ikke-så-sportslig kørestiling, men en motor med et stort og brugbart
momentområde...

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07