gsx750es
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-08 19:27

Hej

Har købt en gsx750es. 1985.

Har et spørgsmål jeg håber nogen ved svar på.

Der er en lampe der skal lyse hvis støttefoden er nede - ifølge manualen.
Den virker ikke da kontakten er væk. Det er til at forstå.

Istedet lyser den når jeg når 80 km/h eller derover, og slukker igen når jeg
når under. Det er et japansk tegn, over lampen, som jeg selvsagt ikke ved
hvad betyder - side stand eller "advarsel" :)

Er der andre der har oplevet denne funktion, og er der nogen der ved om det
er eftermonteret eller måske original på modeller til andre markeder.
Kan ikke finde lignende eksempler.

Har sågar skilt instrument panelet ad, og kan se at det ser meget
oprindeligt ud.
Mekanik og elektronik, perfekt tilpasset. Ingen fusk.

I princippet er idéen god nok, men når det er mørkt er en rød konstant
lysende lampe lettere irriterende (blænder), og ofte tænker man
"olie-mangel" istedet :)
Derfor er pæren pillet ud nu.

Modellen er den med 180 km/h speedometer. Vist nok parallel importeret
dengang.

MVH

Bo

Fra : Jan

Dato : 23-11-08 21:26

<BSB> skrev i en meddelelse
> [...]
> "olie-mangel" istedet :)
> Derfor er pæren pillet ud nu.
>
> Modellen er den med 180 km/h speedometer. Vist nok parallel importeret
På maskiner til det Japanske hjemmemarked er det lovbestemt at det ikke må
vise mere end 180 og lampen der lyser ved de 80, kan vel være et udtryk for
at nu bliver det farligt!!!
Modellen behøver ikke at være parallel importeret, C.Reinhardt solgte en del
af dem , de var alle sorte.

Lampen sad også på min første mc, en Suzuki GT380 fra 1973 (m/trommelbremse
foran wow hvor den kunne bremse).

Jan

Fra : Armand

Dato : 23-11-08 22:49

Jan skrev:
> [...]
> vise mere end 180 og lampen der lyser ved de 80, kan vel være et udtryk for

80'-lampen hænger sammen med max 180' -visningen: Elementær lovkrav for
den opgående sols sønner!

= Ligeså enkel som fornuftig handling!

--
Armand.

Fra : Ped

Dato : 24-11-08 06:14

BSB skrev:
> [...]
> "olie-mangel" istedet :)
> Derfor er pæren pillet ud nu.
>
> Modellen er den med 180 km/h speedometer. Vist nok parallel importeret

Hej Bo,

De sort/røde kom til landet i 1985 - ikke som parallelimport, men fra et
parti, der var blevet til overs på det japanske hjemmemarked. Der er
nogle små forskelle på den model og så de røde og blå modeller, som var
kommet året før, og en af dem er ganske rigtigt et andet speedometer,
som kun går til 180 samt det med den røde lampe der lyser ved 80 og
derover. En anden forskel er forgaflen, som på de sort/røde er
luftunderstøttet. Men ellers skulle der ikke være nogen forskel.

Jeg havde en af de sort/røde, men min havde haft en skade inden jeg
købte den, og derfor havde den fået et 'dansk' speedometer. Jeg husker
ikke nogen advarselslampe for sidestøtten, men jeg ved i hvert fald at
der ikke var nogen kontakt. Den forrige ejer havde fået en tap svejset
på bolten, så fjederen ikke kunne overcentrere og 'låse' sidestøtten,
som så i stedet klappede op når vægten blev taget af. Sikkerhedsmæssigt
en fin ide, men da det havde kostet en væltet cykel 2 gange blev den
udsat for en nedstryger...

En søgning på tysk ebay gav ganske vist ikke noget resultat, men det bør
bestemt være muligt at skaffe et 'ikke japansk' instrumenthus. Men pas
på - mekanismen i kilometertælleren bliver slidt op når den har gået
længe nok - det skete for min. Alternativt kan du leve med det du har -
selvom den godt kan køre 200 kommer du sikkert ikke så tit over 180...

Jeg har skrevet lidt om den jeg havde på min hjemmeside, adressen til
GSX750ES afsnittet er:

http://dbhome.dk/pedmail/gsx750es.htm

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

Fra : Armand

Dato : 24-11-08 16:12

Ped skrev:

> [...]
> som så i stedet klappede op når vægten blev taget af. Sikkerhedsmæssigt
> en fin ide, men da det havde kostet en væltet cykel 2 gange blev den

*Ahem*:
Et af mine personlige bidrag til (nu) "153 måder at smide modellen på":
#126:
Irriteres over at ens Kawasaki ikke har det selv-indslående
sidestøtteben, som de hidtidige Yamaha'er har haft, og derfor modificere
Kawa'ens - Men tilsyneladende så sent i ejerskabet at jeg allerede et
par dage efter glemte at holde foden på støttebenet (á Yamaha-style) til
det var fuldt belastet

>....... Alternativt kan du leve med det du har -
> selvom den godt kan køre 200 kommer du sikkert ikke så tit over 180...

I dén ende kommer det ikke nær så meget an på 199 hhv. 201 km/t, som om
man er foran eller bagved en kombattant!

--
Armand.

Fra : Ped

Dato : 25-11-08 00:53

Armand skrev:

> [...]
> Kawa'ens - Men tilsyneladende så sent i ejerskabet at jeg allerede et
> par dage efter glemte at holde foden på støttebenet (á Yamaha-style) til

Tsk tsk
Nu om dage har Kawasaki (min har i hvert fald) en kontakt der gør, at
motoren simpelthen dør, når man kobler til med støttebenet ude. Det var
jeg ikke lige opmærksom på på den allerførste tur, der gik hen forbi en
tankstation. Det svovlede pænt inde i hjælmen indtil jeg efter 6-7
forsøg på at komme afsted endelig fandt ud af, at der måtte være en
årsag til at den opførte sig sådan...

> I dén ende kommer det ikke nær så meget an på 199 hhv. 201 km/t, som om
> man er foran eller bagved en kombattant!

Enig!

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-08 08:34

Armand wrote:
> Kawa'ens - Men tilsyneladende så sent i ejerskabet at jeg allerede et
> par dage efter glemte at holde foden på støttebenet (á Yamaha-style) til
> det var fuldt belastet

Yamaha style? Jeg har kun set det på CB450S, og der har da både været
nye og gamle Yamahaer i garagen de seneste år (XJ600, FJ1100, TDM900).

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-08 08:55

On Tue, 25 Nov 2008 08:33:42 +0100, Torben Scheel wrote:

> Yamaha style? Jeg har kun set det på CB450S, og der har da både været
> nye og gamle Yamahaer i garagen de seneste år (XJ600, FJ1100, TDM900).

Allesammen "nye". XS, og den slags

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-08 10:25

Orla Pedersen wrote:

> Allesammen "nye". XS, og den slags

hvad man i ungdommen nemmer...

--
vh
Torben

Fra : KWR

Dato : 24-11-08 08:20

<BSB> skrev i en meddelelse
> [...]
> "olie-mangel" istedet :)
> Derfor er pæren pillet ud nu.
>
> Modellen er den med 180 km/h speedometer. Vist nok parallel importeret

Undertegnede havde sidst i 70 erne en Suzuki GT 380 med en rød lampe i
styret, der lyste ved 80 km/t. Forklaringen lød ganske enkel, (Munkedal MC,
Nordre Fasanvej). I Japan måtte man ganske enkelt ikke køre hurtigere end
80.
I øvrigt var det en fortræffelig og velkørende MC. Eneste velkendte
ulempe, - den hadede virkelig at køre langsomt.
vh KWR

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 11:50

Mange tak for alle indlæg, det var interessant at høre om andres erfaringer.
Og nogle gode links.
Der findes jo på så meget.

MVH