Den ruster i garagen, hjæælp
Fra : StreetFighter

Dato : 22-11-08 12:59

Hejsa

Min Mc står i garage som er bygget fri på jorden med cementgulv og murede
vægge samt trætag. Ingen opvarmning.

På mindre end 2 måneder er der kommet lidt rust på kæden som forvarsel for
andre skjulte rustdannelser.

Hvordan skal sådan en garage indrettes for at mindske rust mest muligt.
Porten gaber 3 cm i bunden hvor vinden suser ind - er det en god ide med
sådan ventilation eller skal alle revner tætnes?
I fugtigt og tåget vejr, vil der jo også blæse fugtug luft ind.
Cementgulvet er heller ikke membrantæt og der er en vis fugtafgivelse fra
cementgulvet.

Er kold luft og frostvejr mere rustdannende end hvis der var lidt varme på
garagen? Jeg mener at varmen skal være så kraftig at den fortrænger fugten
og det vil være en bekostelig affære med elvarme.

Kan man eventuelt bygge en tæt trækasse inde i garagen, og så forsyne denne
kasse med en affugter som suger luften igennem kassen og affugteren?

Gode råd ænskes

--
Wheelies er min passion

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-11-08 13:36

StreetFighter skrev:

> Gode råd ænskes

Læste forleden at med en (relativ) luftfugtigheds% over 70 ruster l*rtet!

Min egen var osse begyndt bl.a. på styret (står som oftest i ca 85%
luftfugtighed - i dag med sol ind af vinduerne dog 56%, kan jeg se på mit
fjern-hygrometer), så jeg polerede lidt og gav de udsatte steder lidt
kædespray.

Better safe than sorry.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 06:46

On Sat, 22 Nov 2008 13:36:02 +0100, Hans Paulin (6310) wrote:

> Læste forleden at med en (relativ) luftfugtigheds% over 70 ruster l*rtet!

Ok, ved du hvor meget luftfugtigheden er under en carport i forhold til en
garage (ved samme vejrforhold) - altså er rustsandsynligheden større eller
mindre ved frisk luft?

> så jeg polerede lidt og gav de udsatte steder lidt
> kædespray.

Den rust som bekymrer mig, er den man ikke kan se i tank og motor mv.

--
Wheelies er min passion

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-11-08 08:44

StreetFighter skrev:

> Ok, ved du hvor meget luftfugtigheden er under en carport i forhold
> til en garage (ved samme vejrforhold) - altså er rustsandsynligheden
> større eller mindre ved frisk luft?

Jeg har ikke målt.

Min mavefornemmelse siger mig at en uopvarmet garage er værst - men at ingen
af dem er goe (nok).

> Den rust som bekymrer mig, er den man ikke kan se i tank og motor mv.

Fyld tanken op, siger man - og smid olie i cylindrene og tørn i vinterens
løb.

(Sidstnævnte har dog før været diskuteret hérinde uden at alle syntes at det
var en go idé)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 23-11-08 14:05

Hans Paulin (6310) skrev:

> ...............og smid olie i cylindrene og tørn i vinterens løb.
> (Sidstnævnte har dog før været diskuteret hérinde uden at alle syntes at det
> var en go idé)

Ideen er vel som sådan god nok, det er snarere den reelle anvendelighed
at jég tidligere har anfægtet!
Tricket er tilbage fra dengang hvor cylindre stod lodret på
motorblokken, hvilket så langtfra er standarden idag, og hvorledes
fordeler det skvæt olie olien sig så på cylinderbanen? Ekstremt eksempel
herpå er en boxer-motor!
Hvis ikke at hele cylinderbanen bliver beskyttet af en oliehinde,
hvorfor så ulejlige sig?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-11-08 14:10

Armand skrev:

> Ideen er vel som sådan god nok, det er snarere den reelle anvendelighed
> at jég tidligere har anfægtet!.............

Hov!
Jeg skulle måske lige have supleret med et alternativ:
Hæld selvblandende totaktsolie i den sidste optankning og sluk motoren
for sidste gang i sæsonen ved at gasse op og tage tændingen ved halvhøje
omdrejninger, og hold derefter gassen helt åben indtil motoren står
stille - Dét skulle smøre alt det indre med (uafbrændt) totaktsolie,
samt ikke mindst konservere "loftet" i bensintanken!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 23-11-08 17:50

Armand wrote:

> [...]
> stille - Dét skulle smøre alt det indre med (uafbrændt) totaktsolie,
> samt ikke mindst konservere "loftet" i bensintanken!

Mnjaaaa ... olie har det jo med at 'krybe' så hvorfor skulle cylinderen
ikke blive fedtet over det hele i løbet af nogen tid?

Hvis du har ret skulle det jo også kun være bunden lige over stemplet
der blev beskyttet på den gamle eenstamper?

--
/Hekto
Ducati - Pantah600, 900SSie, Elefant650

Fra : Armand

Dato : 23-11-08 22:45

Hekto > skrev:

> [...]
>
> Hvis du har ret skulle det jo også kun være bunden lige over stemplet
> der blev beskyttet på den gamle eenstamper?

"bunden lige over"??

Jeg tror ikke at et skvæt motorolie af sig selv kryber rundt på hele den
blottede del af cylinderbanen og mængdens størrelse taget i betragtning
tror jeg heller ikke at man skal belade sig på en stænk/sprøjt -virkning :-/

--
Armand.

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 19:30

On Sun, 23 Nov 2008 14:10:25 +0100, Armand wrote:

> [...]
> for sidste gang i sæsonen ved at gasse op og tage tændingen ved halvhøje
> omdrejninger, og hold derefter gassen helt åben indtil motoren står

Det lyder som en god ide jeg vil prøve

--
Wheelies er min passion

Fra : Hans Posselt

Dato : 26-11-08 20:05

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej
Hvad med at hælde noget Redex eller andet korrosionsbeskyttelse/rensende i
den sidste tankfuld inden vinterhiet - måske beskytter det også motorens
indre organer.
Hans

Fra : Armand

Dato : 26-11-08 21:27

Hans Posselt skrev:
> [...]
> den sidste tankfuld inden vinterhiet - måske beskytter det også motorens

Jeg tror ikke at det beskytter bedre, men det er ihvertfald dyrere end
totakts-olie :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 22-11-08 14:31

StreetFighter skrev:
> [...]
> vægge samt trætag. Ingen opvarmning.
>
> På mindre end 2 måneder er der kommet lidt rust på kæden som forvarsel for

Rust på kæden???
Du har da vel for pokker ikke staldet op uden at smøre kæden grundigt?? :-|

> Kan man eventuelt bygge en tæt trækasse inde i garagen, og så forsyne denne
> kasse med en affugter som suger luften igennem kassen og affugteren?

Når nu du er ved de radikale metoder:
- Kør den ind i en stor tæt plastpose.
- Placer en pose affugter (á dem man hænger op i sommerhuse) inde sammen
med den!
- Sug posen tom for luft v.h.a. en støvsuger!
- Luk grundigt af for posen!
- Evt. mellem-procedure: Blæs posen op med CO² og gentøm den!

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 22-11-08 14:39

On Sat, 22 Nov 2008 14:31:13 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Når nu du er ved de radikale metoder:
>- Kør den ind i en stor tæt plastpose.

Aner ikke om det er godt eller ej men -

<http://cgi.ebay.de/Luftgarage-High-Tech-Abdeckplane-Bubble-Garage-neu_W0QQitemZ110291831859QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item110291831859&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A4%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318>

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : tp

Dato : 22-11-08 16:30

> [...]
>
> <http://cgi.ebay.de/Luftgarage-High-Tech-Abdeckplane-Bubble-Garage-neu_W0QQitemZ110291831859QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item110291831859&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A4%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318>

da jeg kun havde en carport til opbevaring, røg min i et grønt "kondom" fra
louis. Det virkede fint. Jeg tror der var et eller andet på indersiden der
hjalp til. Mener det kostede en lille "hund"

Mvh TP
K1200RS + CBR1000 som vintercykel

Fra : Søren Ottosen

Dato : 22-11-08 17:06

> [...]
> - Kør den ind i en stor tæt plastpose.
> - Placer en pose affugter (á dem man hænger op i sommerhuse) inde sammen

Der er bare det ved det at de stof der er i de poser får jern til at ruste
voldsomt, så det er vist ikke nogen god ide.

Søren

Fra : Armand

Dato : 22-11-08 17:16

Søren Ottosen skrev:

> Der er bare det ved det at de stof der er i de poser får jern til at ruste
> voldsomt, så det er vist ikke nogen god ide.

Det er jo en afart af det salt man forsøger at spare geden for; men
emballeret i sin pose påvirker det vel ikke omgivelserne andet end ved
at suge fugt :-/
For tilgodese mistanken, kan man istedet bruge en strømpefuld risengryn
som fugtsuger!

--
Armand.

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 06:56

On Sat, 22 Nov 2008 14:31:13 +0100, Armand wrote:

> Du har da vel for pokker ikke staldet op uden at smøre kæden grundigt?? :-|

Jeg har endnu ikke nået vinterklargøringen, desværre :-/

> [...]
> - Sug posen tom for luft v.h.a. en støvsuger!
> - Luk grundigt af for posen!
> - Evt. mellem-procedure: Blæs posen op med CO² og gentøm den!

Har du prøvet det?
Umiddelbar lyder det næsten umuligt at holde posen tæt.

Jeg har luret på en løsning med at stille MC-en i kassen fra en
hestetrailer, cargotrailer, campingvogn, værktøjscontainer o.l. (inde i
garagen)
Eller også bygge en kasse i krydsfinerplader på 122x244

Disse kasser ville jeg så tætne med fugemidler og installere noget
affugtning inde i kassen.

MC-en skal gerne være nem at køre ind og ud, da jeg vil starte den op i
løbet af vinteren

--
Wheelies er min passion

Fra : Grunnet

Dato : 23-11-08 11:38

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i meddelelsen
> On Sat, 22 Nov 2008 14:31:13 +0100, Armand wrote:
>

> MC-en skal gerne være nem at køre ind og ud, da jeg vil starte den op i
> løbet af vinteren

Lad være med at starte den op i løbet af vinteren.

1) disse koldstarter slider alt for meget på motoren
2) hvis du absolut vil starte den, så skal du også køre en tur på den, så
den bliver rigtig gennemvarm, ellers risikerer du blot der dannes kondens i
motoren (vand i olien) og det har ikke nogen positiv virkning, tværtimod.
En motorcykel tager absolut ikke skade af at stå uberørt i 4-5 måneder.

Hvis du vil værne om motoren, så skift olie og filter lige inden du sætter
den i hi, herved kommer du af med den gamle olie, hvori der kan vær dannet
syre.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 19:09

On Sun, 23 Nov 2008 11:38:20 +0100, Grunnet wrote:

> Lad være med at starte den op i løbet af vinteren.

Tak for rådet

Jeg har planlagt at den skal have synkroniseret gasspjældene inden foråret.
Kan den tåle at snurre i 20 min og med masser af korte hurtige
gasgivninger?

--
Wheelies er min passion

Fra : Armand

Dato : 23-11-08 22:39

StreetFighter skrev:

> Tak for rådet
>
> Jeg har planlagt at den skal have synkroniseret gasspjældene inden foråret.
> Kan den tåle at snurre i 20 min og med masser af korte hurtige
> gasgivninger?

Synkroniseringen gøres bedst med driftsvarm motor, så vent dog med dét
job til en af de allerførste dage i den nye sæson!

--
Armand.

Fra : StreetFighter

Dato : 24-11-08 22:36

On Sun, 23 Nov 2008 22:39:01 +0100, Armand wrote:

> Synkroniseringen gøres bedst med driftsvarm motor, så vent dog med dét
> job til en af de allerførste dage i den nye sæson!

Tak

--
Wheelies er min passion

Fra : Richard

Dato : 23-11-08 04:36

> Jeg har endnu ikke nået vinterklargøringen, desværre :-/

Den hurtige og sikre løsning ville ellers være at sprøjte cyklen ind i
vintervoks, når den ellers er gjort klar til opstaldningen. Og sørg så
for at holde garagen udluftet, hvis du ikke kan holde den tør nok.

Husk at voksen skal ind i krogene, dvs. paneler, kåber etc skal
afmonteres forinden. Om omgangen med vintervoks ved, under og efter
opstaldningen finder du myriader af ældre indlæg herinde

> Jeg har luret på en løsning med at stille MC-en i kassen fra en
> hestetrailer, cargotrailer, campingvogn, værktøjscontainer o.l. (inde i
> garagen)

Er din garage ikke isoleret, kunne det være en løsning at bygge en
kasse om cyklen. Så skal den affugter, du bruger til at holde rummet
omkring cyklen tørt – og i processen varme det et par grader op – ikke
arbejde så meget. Men gode affugtere skal arbejde i temperaturer over
5c, de dårlige endnu højere, så temperaturen skal du tage højde for..
Svenske Råd & Rön havde en god test for et par år siden, hvor det med
temperaturen blev godt belyst; du kan finde den på Nettet.

> MC-en skal gerne være nem at køre ind og ud, da jeg vil starte den op i
> løbet af vinteren

Hvorfor vil du det? – skal du tune og teste den? Husk at køre cyklen
varm, en 50-80 km hver gang, ellers er dit olieskift før opstaldningen
helt spildt, fordi der vil dannes kondens inde i motorblokken.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 19:23

On Sun, 23 Nov 2008 03:35:31 -0800 (PST), Richard wrote:

> [...]
> temperaturen blev godt belyst; du kan finde den på Nettet.

Tak

> Hvorfor vil du det? – skal du tune og teste den?

Ja jeg skal rode lidt med den, bl.a. gas synkronisering og så overvejer jeg
en gearing så jeg får mere glæde af 6-gearet og nemmere kan rive den på
baghjulet i 2- og 3-gearet

> Husk at køre cyklen
> varm, en 50-80 km hver gang, ellers er dit olieskift før opstaldningen
> helt spildt, fordi der vil dannes kondens inde i motorblokken.

Modtaget

--
Wheelies er min passion

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-11-08 17:28

On Sat, 22 Nov 2008 12:58:50 +0100, StreetFighter
<streetfighter@ghostrider.invalid> wrote:

Hej.

>Er kold luft og frostvejr mere rustdannende end hvis der var lidt varme på
>garagen? Jeg mener at varmen skal være så kraftig at den fortrænger fugten
>og det vil være en bekostelig affære med elvarme.

Der er en gammel tese man skal tage alvorligt:
Du kan ikke forhindre fugten i at trænge ind, men du kan hjælpe den
med at komme ud igen

Den med den gode udluftning i garagen er god gammel latin hvis det
drejer sig om et køretøj der dagligt er inde og ude, og dermed ofte
selv slæber fugt med ind.
Hvis det derimod er et "opbevaringssted" for emner der kan være ofre
for korrosion, bør man se anderledes på problemet.

Den med "russerposen" er jeg betænkelig ved, med mindre du gør som
Armand foreslår og preparerer den til formålet - Pg alligevel er
metoden ikke at anbefale.

Uden at foretage sig andet, kan man ophænge silicagel poser med det
formål at binde fugten i silicagel - Lige som man gør det i
transportkasser indeholdende elektronik.

Det absolut bedste er at isoletre

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Mogensen

Dato : 22-11-08 17:50

Steen Gruby wrote:
> [...]
> formål at binde fugten i silicagel - Lige som man gør det i
> transportkasser indeholdende elektronik.

Jep, silicagel poser, som i modsætning Armanis råd, /ikke/ vil
tære når temperaturen stiger.

WD 40 er vores ven

Ole Mogensen

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 07:25

On Sat, 22 Nov 2008 17:49:42 +0100, Ole Mogensen wrote:

> WD 40 er vores ven

Kan man købe det i 5 ltr dunke til påfyldning på malersprøjte til
luftkompressoren?

Kan det anbefales at oversprøjte HELE MC-en med det?

Er det ikke bøvlet at rense væk igen, eller kan man nøjes med at tørre
tank, styr og sæder?

Eller kan man evt rense det væk igen ved at sprøje den over med
karburatorsprit?

--
Wheelies er min passion

Fra : Ole Mogensen

Dato : 23-11-08 10:54

StreetFighter wrote:

> [...]
> tank, styr og sæder?
>
> Eller kan man evt rense det væk igen ved at sprøje den over med

En lille dåse er rigeligt til een Mc.

Du skal ikke sprøjte bremserne, du behøver ikke
give sædet en tur.

Det forsvinder ved forårs vasken

Ole

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-11-08 17:56

On Sat, 22 Nov 2008 17:28:15 +0100, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

ØV, jeg fik den sendt inden den var færdig ;.)

> [...]
>formål at binde fugten i silicagel - Lige som man gør det i
>transportkasser indeholdende elektronik.
De skal dog skiftes jævnligt.

Det absolut bedste er at isolere garagen så meget at der kan holdes en
temperatur på over 5 grader uanset udetemperaturen.
Det sikrer også værktøj o.l. mod rustdannelse.

Jeg har et lille varmepanel i værkstedet hvor termostaten er sat til 5
grader.
Jeg har aldrig haft problemer med fugt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Mogensen

Dato : 22-11-08 18:09

Steen Gruby wrote:

> Jeg har et lille varmepanel i værkstedet hvor termostaten er sat til 5
> grader.
> Jeg har aldrig haft problemer med fugt.

Problemet er, vis man som jeg, ikke har strøm.

Jeg har løst det med en petroliumsovn(spelling)
som jeg misbruger når jeg er oppe og kæle for
Guzzilla.

Selv de rå metalt stykker har stadig ikke antydningen
af rust.

Ole Mogensen

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-08 22:13

> Det absolut bedste er at isolere garagen så meget at der kan holdes en
> temperatur på over 5 grader uanset udetemperaturen.
> Det sikrer også værktøj o.l. mod rustdannelse.

Det er ikke temperaturen alene der gør det - Det er et spørgsmål om at undgå
kondens.

Så det er kombinationen af temperatur og relativ luftfugtighed der skal
holdes øje med ...

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-11-08 22:32

On Sun, 23 Nov 2008 22:12:35 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

Hej Anders.

>Så det er kombinationen af temperatur og relativ luftfugtighed der skal
>holdes øje med ...

Skal vi være pindehuggere?
Så er det dugpunktet vi slås med

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 24-11-08 19:42

> Skal vi være pindehuggere?
> Så er det dugpunktet vi slås med

Yep, det var bare for at sige at det ikke var temperaturen alene ...

Men nogen der kender et billigt termometer/hygrometer der også viser hvor
tæt man er på dugpunktet ? Det er jo "simpel" tabellægning og ville være
mere nyttigt i udhuset ... Ihvertfald mere nyttigt end bare at vide at der
var 3,7 grader i aftes

/A

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-08 20:50

On Mon, 24 Nov 2008 19:42:25 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> mere nyttigt i udhuset ... Ihvertfald mere nyttigt end bare at vide at der

To termometre, et tørt, og et "vådt" á omviklet med væge i vand. Det "våde"
fortæller nøjagtigt hvor koldt at din mc "må" blive

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Hans Posselt

Dato : 22-11-08 19:23

Hej
Jeg ville først købe en af de kunststofgarager, man kan købe i
tilbehørsfirmaer - så hindrer du at indtrængende fugt sætter sig direkte på
dyret. Næste trin kunne være at tætne og isolere garagen og sætte en
solardreven ventilator op (de fungerer fint i sommerhuse). Sidste step er
nok en opvarmet garage. Temperaturen skal ligge over damptrykket - dvs. ca
10 grader - nok lidt dyrt hvis det kun er til opbevaring.
Jeg har forøvrigt set, at man kan købe nogle opbevaringsposer med
ventilation (cocoon).
Du kan endvidere behandle din mc med konserveringsmiddel.
Hans

Fra : Ole Mogensen

Dato : 22-11-08 19:38

Hans Posselt wrote:
> Hej

> Du kan endvidere behandle din mc med konserveringsmiddel.
> Hans

natriumbenzoat ?

Ole Mogensen

Fra : Hans Posselt

Dato : 24-11-08 16:47

"Ole Mogensen" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> natriumbenzoat ?
>
> Ole Mogensen
Er det ikke noget bedstemor brugte til konservering af marmelade? - Prøv at
dyppe cyklen i det, så bliver den i hver fald ikke slidt op!
Hans

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 07:51

On Sat, 22 Nov 2008 19:22:43 +0100, Hans Posselt wrote:

> Temperaturen skal ligge over damptrykket - dvs. ca
> 10 grader

Er det ikke sådan at man kan se sin ånde ved 7-8 grader?

Vil en tør luft i frostvejr også skabe rust?

--
Wheelies er min passion

Fra : Hans Posselt

Dato : 24-11-08 16:49

> Er det ikke sådan at man kan se sin ånde ved 7-8 grader?
>
> Vil en tør luft i frostvejr også skabe rust?
>
> --
> Wheelies er min passion

Nej - vores fugtige luft giver gode betingelser for korrosion -
Man kunne jo også prøve med zinkklodser ligesom på skibe? - et herligt syn.
Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-11-08 05:11

> [...]

> formål at binde fugten i silicagel - Lige som man gør det i
> transportkasser indeholdende elektronik.

De sidste 3-4 år har min maskine holdt i et muret, men ikke opvarmet
murstensbygning. Der er to stk fugt-silicagel poser i nogle store sier, som
står i en guldspand. Sådan 2 stk inde i lokalet, og så suger de vand og det
ender i spanden. Typisk suger de begge en halv spandfuld i løbet at
vinteren.. Og der er intet rust, ikke engang bremseskiverne, når man åbner
op igen til foråret..

Mvh Anders

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 08:01

On Sun, 23 Nov 2008 05:11:05 +0100, Anders Houmark wrote:

> Der er to stk fugt-silicagel poser i nogle store sier

Er der forskel på kvaliteten af Silicagel, eller kan man bare gå efter det
billigste?

--
Wheelies er min passion

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-11-08 12:08

> Er der forskel på kvaliteten af Silicagel, eller kan man bare gå efter det
> billigste?

Bare gå i Matas og hent sådan et par poser.. Jeg kom af med omkring 68
kroner i år.

Mvh Anders

Fra : Ole Mogensen

Dato : 23-11-08 13:12

Anders Houmark wrote:

> [...]
> ender i spanden. Typisk suger de begge en halv spandfuld i løbet at
> vinteren.. Og der er intet rust, ikke engang bremseskiverne, når man åbner

Det er ikke silicagel du beskriver.

Ole Mogensen

Fra : Ole Mogensen

Dato : 23-11-08 13:22

Ole Mogensen wrote:

> Det er ikke silicagel du beskriver.
>
> Ole Mogensen

Blev ikke færdig.

Det er Calciumchlorid du bruger, lige lidt fra sikkerheds databladet:

Produktet er stabilt ved anvendelse efter leverandørens anvisninger.
Undgå fugt. Calciumklorid er vandsugende. Calciumklorid angriber mange
metaller såsom aluminium. Ved opvarmning afgives chlor.

http://www.borup-kemi.dk/8868AA04-4F51-43D9-B332-99325F448635

Ole Mogensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-11-08 19:46

> [...]
> fugt. Calciumklorid er vandsugende. Calciumklorid angriber mange
> metaller såsom aluminium. Ved opvarmning afgives chlor.

Ooh ok, troede det var silica.. Fedt nok at man skal undgå fugt.. svarer
lidt til at der på en bageplade sad et mærke der sagde "undgå ovne" :)

For at Calciumklorid skal angribe metallet, skal det så ikke røre det?
Rummet jeg opbevarer maskinen i er knastørt, og der er intet rust når jeg
hiver maskinen ud af sit hi.
Det lugter bestemt heller ikke at klor i rummet.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 25-11-08 17:59

Anders Houmark wrote:
> "Ole Mogensen" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Ooh ok, troede det var silica.. Fedt nok at man skal undgå fugt.. svarer
> lidt til at der på en bageplade sad et mærke der sagde "undgå ovne" :)

Hæ hæ, precis min tanke.

silicagel er i de små poser som du altid får med når du køber
fotogrej (håber at du får det med ), Det er blå krystaller
når de er tørre, blive rosa når de skal tørres.

> For at Calciumklorid skal angribe metallet, skal det så ikke røre det?
> Rummet jeg opbevarer maskinen i er knastørt, og der er intet rust når jeg
> hiver maskinen ud af sit hi.

Bare rolig, den "væske" som ender i beholderen skal varmes noget op
før der slipper dampe ud.

Ole Mogensen

Fra : StreetFighter

Dato : 25-11-08 21:56

On Tue, 25 Nov 2008 17:59:25 +0100, Ole Mogensen wrote:

> silicagel er i de små poser som du altid får med når du køber
> fotogrej (håber at du får det med ), Det er blå krystaller
> når de er tørre, blive rosa når de skal tørres.

Er det også de små poser på ca 2x3cm med små klare kugler på 1,5mm - som
ligger i diverse løst edb udstyr som harddiske mv. ?

Er det sådan noget man skal bruge til affugtning af rum og hvor købes
dette? (Matas havde kun Calciumchlorid)

--
Wheelies er min passion

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-11-08 19:13

> Er det også de små poser på ca 2x3cm med små klare kugler på 1,5mm - som
> ligger i diverse løst edb udstyr som harddiske mv. ?

Ja, det er netop sådan nogle

> Er det sådan noget man skal bruge til affugtning af rum og hvor købes
> dette? (Matas havde kun Calciumchlorid)

Hmm du kan jo prøve at besøge en taskebutik, eller en kamerabutik, og spørge
om de vil have wienerbrød/cola mod at du tømmer deres tasker for de små
silica-poser.. Jeg arbejder i en fotobutik, og vi har flere gange taget
sådan nogle fugtsugende poser op af taskerne (de bliver alligevel altid bare
smidt i skraldespanden) og givet dem til folk der har spurgt efter dem.. man
når ret langt med sådan en 1½L cola nul

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 09:03

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> wrote in message

> [...]
> ligger i diverse løst edb udstyr som harddiske mv. ?
>
> Er det sådan noget man skal bruge til affugtning af rum og hvor købes

se evt her:
http://shop.ebay.de/items/?_nkw=silica+gel&_sacat=0&_fromfsb=&_trksid=m270.l1313&_odkw=silica+gel&_osacat=0

/kim

Fra : Grunnet

Dato : 22-11-08 22:41

> [...]
> denne
> kasse med en affugter som suger luften igennem kassen og affugteren?

Min gamle MC holder året rundt i et uisoleret og piv-utæt redskabsskur
(sådan et billigt et fra bauhaus).
Når vinteren nærmer sig (det er vist ved at være nu) bliver cyklen vasket og
alt der er forkromet bliver sprøjtet ind i et godt lag WD40.
Tanken bliver fyldt op, der kommer en sjat karburatorsprit i benzinen og
batteriet kommer ned i kælderen.
Herefter tilbage i skuret, hvor der bliver langt en HN-presenning løst hen
over cyklen, mest for at beskytte den mod det skidt og fygesne der blæser
ind mellem væg og tag (taget er hævet ca. 10 cm. over væggene).
Til foråret bliver cyklen så vasket i varmt vand med autochampoo.
Jeg har endnu ikke oplevet at den ruster.
Så mit råd må være - godt med WD40 til at beskytte og rigeligt med
ventilation, så den fugt der måtte komme ind også kan komme ud igen.

PS!
lad være med at bruge WD40 på lakerede flader med stafferinger. Hvis
stafferingerne er sat på udenpå lakken vil WD40 trænge ind under dem og
opløse limen.

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 08:07

Super

--
Wheelies er min passion

Fra : Hekto

Dato : 23-11-08 01:18

StreetFighter wrote:
> [...]
>
> Kan man eventuelt bygge en tæt trækasse inde i garagen, og så forsyne denne
> kasse med en affugter som suger luften igennem kassen og affugteren?

Hvornår er garagen bygget? Er cementen tør - så den ikke står og afgiver
væmmelige ting der får den til at ruste?

Ellers er der nok ikke anden udvej end varme - eller konservering med
tynd Pava, WD40 og al den slags.

Fra : StreetFighter

Dato : 23-11-08 08:26

On Sun, 23 Nov 2008 01:17:31 +0100, Hekto wrote:

> Ellers er der nok ikke anden udvej end varme - eller konservering med
> tynd Pava, WD40 og al den slags.

Findes noget konservering som kan bruges overalt (stafferinger,
bremsekalipre, dæk/gummi, ledninger osv), altså en total badning?

--
Wheelies er min passion

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-11-08 09:13

> Gode råd ænskes

tjah jeg hat de sidste år opbevaret min i enten et skur eller i en vens
murede garage.
Den er blevet vasket og tørret, kæden renset og smurt og alle blanke dele
samt motor har fået en gang WD40, dog ikke bremserne selvfølgelig.

Så har den fået en mcgarage over sig og en fugtsamlerpose som man bruger til
camingvogne.
De kan tørres i ovnen når de har opsamlet deres maks.
Når den er blevet taget ud om foråret er der ingen rust, ikke engang på
bremseskiver.

Så det har virket for mig.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Søren Larsen

Dato : 24-11-08 20:45

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i meddelelsen
> Gode råd ænskes

Hvis du som jeg bor i parcel- eller rækkehus, er den ultimative løsning at
køre dyret ind i stuen! Find en god plads hvor den tager sig flot ud. Husk
blomster til lillemor og forsøg at overbevise hende om at et stykke
brugskunst også kan være en æstetisk oplevelse man kan gå og nyde hele
vinteren

/Søren

Fra : StreetFighter

Dato : 24-11-08 22:46

On Mon, 24 Nov 2008 20:45:21 +0100, Søren Larsen wrote:

> Hvis du som jeg bor i parcel- eller rækkehus, er den ultimative løsning at
> køre dyret ind i stuen!

Det ville jeg skam også gøre hvis det var muligt

-- Wheelies er min passion

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 25-11-08 04:25

On 24 Nov., 20:45, Søren Larsen <sbl...@fjerndette.surfpost.dk> wrote:

> [...]
> blomster til lillemor og forsøg at overbevise hende om at et stykke
> brugskunst også kan være en æstetisk oplevelse man kan gå og nyde hele

Den metode brugte jeg med TransAlp'en en vinter. Hold da op hvor sådan
en maskine pludselig kommer til at virke stor når den kommer ind i en
almindelig dagligstue. Men det var s*u herligt at have den stående der
at kigge på hele vinteren. Det var den første vinter. Derefter kørte
jeg bare på den året rundt, så er alle de betragtninger
meningsløse. ;)
--
Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-11-08 17:06

<Niels.Pein@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>at kigge på hele vinteren. Det var den første vinter. Derefter kørte
>jeg bare på den året rundt, så er alle de betragtninger

Ah, herligt! Men - metoden kræver selvsagt særdeles gode overtalelsesevner
eller andre lokkemidler. Har du nogen erfaringer i den retning du vil dele
med os andre?

/Søren (for hvem det ikke er lykkes endnu)