Funktion af MC Værktøj
Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 23:21

Der må kunne laves en liste over MC værktøj a la denne

SØJLEBOREMASKINE: En høj oprejst maskine som har til formål og uden varsel,
at rive flade metalgenstande ud af dine hænder, smaske dem ind i brystet på
dig så din øl flyver gennem lokalet og oversprøjter dit pragteksemplar af et
nyrestaureret rokoko møbel.

BÅNDPUDSER: Anvendes til at fremstille rektangulære fordybninger i træ på få
sekunder.

RYSTEPUDSER: Anvendes til at udjævne kanter på frembragte rektangulære
fordybninger i træ.

EXCENTERSLIBER: Anvendes til at fjerne mærker efter en rystepudser. Kan
foregå på en hvilken som helst overflade, vinkelret på den oprindelige
fordybning. Er tillige velegnet til at frembringe halvkugleformede
fordybninger i træ.

DELTASLIBER: Laver trekantede fordybninger, oftest i blinde hjørner.

TRÆDYVEL: Et værktøj til at samle træ på en meget skæv og konsekvent måde,
som efterfølgende kræver meget kraftig slibning. (Se BÅNDPUDSER)

STEMMEJERN: Multi-funktions værktøj - god til at lave dybe snitsår i hånden.

BATTERI-SKRUEMASKINE: Bruges til høj-hastigheds-udfræsning af kærven på
Phillips skruer.

OVERFRÆSER: Bruges til at mørkne træ ved hjælp af friktion og frembringelse
af røg. Sidstnævnte funktion er en vestlig inspireret kulturel erstatning
for den røgelse som anvendes af primitive kulturer når de ønsker at påkalde
sig gudernes velsignelse.
Hvis overfræseren monteres på et fræserbord, kan dette værktøj tillige
producere forskellige profiler ved hjælp af en enkelt bit og en fast
dybdeindstilling.

MÅLEBÅND: Denne enhed bruges til at måle en given længde. Et nyt målebånd
skal først tabes eller kastes i gulvet flere gange og de første 10 cm skal
vrides og knækkes 3 steder. Efter endt kalibrering vil alle målinger stemme
overens med alle andre målebånd i verden.

DYKNAGLE: Bruges til at frembringe små runde fordybninger omkring et
sømhoved. Anvendes hovedsagelig til dekorative formål.

SKRUETVINGER: Fås i to størrelser: for lille og udlånt til en fjern
slægtning.

ROTERENDE TRÅDBØRSTE: Fjerner maling på bolte og kyler dem derefter ind
under arbejdsbordets fjerneste afkrog. Fjerner også fingeraftryk og hård hud
på den tid det tager at sige: "Av".

ELEKTRISK HÅNDBOREMASKINE: Anvendes normalt til at spinne popnitter rundt i
deres huller, indtil du bliver stresset, - men med det rette tilbehør kan
dette værktøj anvendes til at ødelægge alt godt træ på ingen tid.

UNIVERSALTÆNGER: Bruges til at afrunde bolthoveder.

NEDSTRYGER: Et medlem af en familie af skæreværktøjer, bygget på "Ouija
bord" princippet (åndemaner bord med tal- og bogstavfelter), som omdanner
menneskers energi til en skæv uforudsigelig bevægelse, og jo mere du
forsøger at påvirke skæreværktøjets natur, desto mere dyster bliver din
fremtid.

KOLDSAV: Se nedstryger.

HOLDETÆNGER: Bruges til at afrunde bolthoveder. Hvis intet andet er til
rådighed, er de også eminente til at overføre intens svejsevarme til din
hånd.

ACETYLENBRÆNDER (GAS & ILT): Bruges næsten udelukkende til at antænde
forskellige brændbare genstande som forefindes i værkstedet. Er også
praktisk anvendelig til at antænde fedtet inde i et nav når du ønsker at
fjerne et leje.

WHITWORTH TOPPE: Blev tidligere anvendt på ældre britiske biler og
motorcykler. Deres anvendelse indskrænker sig nu hovedsagelig til at
erstatte den 12'er eller 13'er top du har søgt efter de sidste 15 minutter.

HYDRAULISK DONKRAFT: Bruges til at sænke en bil til jorden efter at du har
installeret nye bremseklodser, - hvorved håndtaget til donkraften klemmes
fast under kofangeren.

2 METER 2x4 TØMMER: Bruges til at hæve en bil for at frigøre håndtaget på en
donkraft.

PINCET: Værktøj til at fjerne træsplinter fra hænderne efter at have anvendt
en stump 2x4 tømmer.

TELEFON: Værktøj til at foretage opkald til din nabo for at høre om han har
en hydraulisk donkraft.

TELEFON (alt.): Værktøj til at foretage opkald til en slægtning for at høre
om han har lånt dine skruetvinger.

BORDRUNDSAV: Bruges til at save træ lidt smallere end nødvendigt.

GERINGSSAV: Bruges til at save træ en smule kortere end nødvendigt.

TYKKELSESHØVL: Bruges til at høvle træ lidt tyndere end nødvendigt.

AFRETTER: Bruges til at lave for tyndt, for kort og for snævert træ helt
lige. Meget nyttig hvis to sider af et bord skal være helt lige, men
ikke-parallelle.

SKRABESTÅL: Teoretisk nyttigt som et redskab til at sprede mayonnaisen på
smørrebrødet, men anvendes hovedsagelig til at fjerne hunde høm-høm'er fra
skoene.

SKRUEUDTRÆKKER: Et værktøj som er ti gange stærkere end nogen kendt borebit.
Knækker altid nede i bolthullet som derfor ikke kan bruges.

2-TON TALJE: Et værktøj til afprøvning af trækstyrken på alt hvad du har
glemt at afmontere.

1/2 x 16 TOMMER SKRUETRÆKKER: Et stort brækjern, som på uforklarlig vis har
en præcis udfræset skruetrækkerklinge i den ende der vender modsat
håndtaget.

NØDLAMPE: Hjemmemekanikerens foretrukne arbejdslys. I forrige århundrede
mest kendt som en "højfjeldssol". Den er en god kilde til vitamin D,
"solskins vitaminet," som normalt ikke findes under biler om natten. Bortset
fra de sundhedsmæssige fordele, er dens vigtigste formål at få el-måleren
til at frembringe en turbineagtig lyd.
Navnet er lidt misvisende, idet den kun lyser få minutter ad gangen.

PHILLIPS SKRUETRÆKKER: Bruges ofte til at åbne låget på gamle blikdåser som
indeholder en ubestemmelig mørk væske som ikke kan vaskes af din nye
skjorte. Kan også bruges, som navnet antyder, til at "trække" hovedet af
rustne Phillips skruer.

LUFTKOMPRESSOR: En maskine, som konsumerer energi produceret i et kulfyret
kraftværk i Langtbortistan, og ændrer det til komprimeret luft, som rejser
gennem en slange til en kinesisk produceret pneumatisk slagnøgle, som griber
om rustne bolte og fikst afrunder deres hoveder.

BRÆKJERN: Et værktøj som primært bruges til at krølle det omgivne metal ved
en clips eller et beslag du skal fjerne for at kunne udskifte en billig
reservedel.

HAMMER: Oprindeligt udviklet som et krigsvåben, men bruges i dag som en
søgestang til at finde de dyreste dele ikke langt fra det objekt du forsøger
at ramme.

HAMMER (alt.): Oprindeligt udviklet som et krigsvåben, men fortsætter dog
med at være det foretrukne middel til at frembringe mellemstore cirkulære
fordybninger i træoverflader af enhver art.

HOBBYKNIV: Bruges til at åbne og gennemskære indholdet af papkasser; virker
specielt godt på autosæder, vinylplader, væskefyldte plasticflasker,
samlemapper, giro- og check-udbetalingsblanketter, gummi og plast.

HOBBYKNIV (alt.): Bruges til at skære sig i fingrene med. Af hygiejnemæssige
årsager er knivbladene lette at udskifte.

VINKELSLIBER: Frembringer på sekunder en ensartet flosset æg på
plæneklipperknive, håndøkser m.v. som efterfølgende ikke kan fjernes. Men
lidt øvelse kan vinkelsliberen dog varme æggen så meget at hærdningen går af
og den flossede æg vil således fortage sig hurtigere.

VATERPAS: Anskaffet i rette længde et fortrinligt redskab til at stampe grus
fast i stolpehuller. Kan også anvendes til at afgøre diskussioner om
konstruktioner.

VARMEPISTOL: Benyttes til at lave bobler i en malet overflade, eksempelvis
på vinduer. Kan også benyttes til at smelte noget fuldstændigt irrelevant.

TOMMESTOK: Skal helst knækkes og ha' ligget fugtigt en uges tid inden brug
for at være kallibreret som alle andre tommestokke. Skal også helst benyttes
som oplukker.

SMIGVINKEL: God til at frembringe skæve vinkler med, men overflødig hvis man
har et "godt" øjemål, kan dog bruges som oplukker.

S..... (Bortcensureret, - der kan være børn til stede): Ethvert praktisk
værktøj, som du griber og kaster gennem værkstedet imens du råber "S....."
af dine lungers fulde kraft. Det er også det næste værktøj du får brug for.

BANDEORD: En form for balsam til sjælen. Anvendes ofte verbalt, for ligesom
at lette vores smerter og fornedrelser over vores åbenlyse og totale mangel
på fremsynethed.

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : oz3bto

Dato : 21-11-08 01:33

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> Der må kunne laves en liste over MC værktøj a la denne

snip
snip

> --
> PE
> x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Den er hermed printet ud lamineret og ryger op på væggen i værkstedet
imorgen

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-11-08 17:37

On Thu, 20 Nov 2008 23:20:55 +0100, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:

Hej.

Sjov liste der absolut bør hænges op i værkstedet.
Jeg har et par tilføjelser til den ,-)

> [...]
>dig så din øl flyver gennem lokalet og oversprøjter dit pragteksemplar af et
Eller river emnet ud af skruestikken hvorved emnet klapper venstre
hånd en så blodet flyder.

SKIFTENØGLE (Svensknøgle): Indretning der i bedste fald nøjes med at
fremstille runde møtrikker, i værste fald smutter dette misfoster af
et stykke værktøj med knuste knoer til følge.

POLYGRIPTANG (Vandpumpetang): Universaltang der som regel smutter i
sit greb på emnet og ved sammenklapning efterlader klemlus inde i
håndfladen.

ORNEPIK: Skrueudtrækker med linksgevind der under sit arbejde med at
udtrække en knækket bolt selv knækker og umuliggør en skånsom udboring
af bolten.

RUNDSAV: En hurtigkørende klinge der med hårdmetal platter skærer i
næsten alt, også en tommelfinger når den hugger i og kommer flyvende
baglæns.

TELEFON (alt2): Indretning til at kalde 112 med når man står med en
læderet tommeltot, hvor stemmen i den anden ende meddeler at sådanne
småting kan man virkelig ikke tage sig af

> [...]
>med at være det foretrukne middel til at frembringe mellemstore cirkulære
>fordybninger i træoverflader af enhver art.

MEJSEL: Et stykke hærdet fladjern der er skarpt i den ene ende og har
"skæg" i den anden.
Under arbejdet er det helt sikkert at hammeren rammer tommelfingerens
kno eller skæret smutter med resultat at skægget suser ned i kødet
mellem tommel og pegefinger - Forbindskassen er igen på arbejde.

> [...]
>

>HOBBYKNIV (alt.): Bruges til at skære sig i fingrene med. Af hygiejnemæssige
>årsager er knivbladene lette at udskifte.
Højre hånd har hobbykniv - Venstre hånd har plaster på -)

>BANDEORD: En form for balsam til sjælen. Anvendes ofte verbalt, for ligesom
>at lette vores smerter og fornedrelser over vores åbenlyse og totale mangel
>på fremsynethed.
Ord der oftest kommer ud en brøkdel af et sekund efter at man
instinktivt ved at dette går galt, og det gør det så

Hørt hos forsikringsagenten:
Hr. Skovmose - Deres sag har været oppe på højeste plan.
OK, at de kører Roadracing, motocross, dykker og dyrker
faldskærmsudspring - MEN:
Vi kan i fremtiden kun forsikre dem hvis de opgiver deres
hobbyværksted.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Mureren

Dato : 21-11-08 18:52

> [...]
> faldskærmsudspring - MEN:
> Vi kan i fremtiden kun forsikre dem hvis de opgiver deres

Fnis

Mvh.
Mureren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-11-08 19:18

PE skrev:
> Der må kunne laves en liste over MC værktøj a la denne
Så vil jeg da ikke undlade at "genposte" denne som jeg postede 1. gang i
2006, men som nok tåler gantagelse :

Der er jo mange hjemmeskruere her i NG, så jeg vil af mit hjertes
godhed gerne bringe denne hjælp til bedre at forstå Haynes
håndbøgerne.

Her følger en lille vejledning/oversættelse til de af os der har,
eller kommer til at beskæftige sig med Haynes reparationshåndbøger,
til biler eller og måske især MC

Haynes: Rotate anticlockwise.
Oversættelse: Smæk en svensknøgle på møtrikken/skruen, og bank
vedvarende med en stor klaphammer mod urets retning. (Du ved godt hvad
retning "mod uret" er ikk?)

Haynes: Should remove easily.
Oversættelse: Er rustet sammen... Smæk en svensknøgle på, og bank
vedvarende med en stor klaphammer.

Haynes: This is a snug fit.
Oversættelse: Du mister huden på dine knoer! ...... Smæk en
svensknøgle på, og bank vedvarende med en stor klaphammer.

Haynes: This is a tight fit.
Oversættelse: Aldrig - om så helvede frøs til is! ...... Smæk en
svensknøgle på, og bank vedvarende med en stor klaphammer.

Haynes: As described in Chapter 7...
Oversættelse: Det skal nok lære dig at læse hele bogen igennem før
du begynder. I kapitel 7 finder du nogle skræmmende billeder, af de
bevægelige dele i en gearkasse.

Haynes: Pry...
Oversættelse: Bank en skruetrækker igennem - helst vha. en stor klaphammer.

Haynes: Undo...
Oversættelse: Brug en hel dåse WD40 (industristørrelse)

Haynes: Ease ...
Oversættelse: Ved anvendelse af overmenneskelig styrke ....

Haynes: Retain tiny spring...
Oversættelse: Pas på dine øjne, der kommer snart en fjeder forbi dit
ansigt....

Haynes: Press and rotate to remove bulb...
Oversættelse: Du separerer nu glasset fra fatningen på pæren, anvend en
skruetrækker til at fjerne resten.

Haynes: Lightly...
Oversættelse: Starter nemt, og udvikler sig til blodårerne i din
pande fremstår tydeligt, på grænsen til at sprænges - læs
afsnittet igen - det du laver føles alt andet end nemt.

Haynes: Weekly checks...
Oversættelse: Hold fingrene for dig selv til det går I stykker.

Haynes: Routine maintenance...
Oversættelse: Hvis det ikke er I stykker, vil det snart være det.

Haynes: One spanner rating. (simple).
Oversættelse: Selv din mor kan klare dette - så hvordan lykkedes
det dig at få det til at gå galt?

Haynes: Two spanner rating. (Easy)
Oversættelse: To nøgler er et lille, bitte tal.... MEN - Nej
diagrammerne bagerst i bogen er ikke en oversigt over de 9 største
Metro'er i verden

Haynes: Three spanner rating (Intermediate).
Oversættelse: Vær helt sikker på at du ikke skal bruge din MC det
næste lange stykke tid.

Haynes: Four spanner rating.
Oversættelse: Du er virkelig presset - mon det her er noget for dig?

Haynes: Five spanner rating (expert).
Oversættelse: Medbring ikke efterfølgende nogen fra din familie, eller
nogen du holder af, når du skal ud at køre.

Haynes: If not, you can fabricate your own special tool like this...
Oversættelse: Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!

Haynes: Compress...
Oversættelse: Klem med al den kraft du har - hop op og ned på
emnet, smid det ind I vægen medens du udstøder eder og forbandelser,
og led efterfølgende efter resterne af emnet I det fjerneste hjørne
af dit værksted.

Haynes: Inspect...
Oversættelse: Se på emnet med en overbevisende mine, lad som om du
ved hvad du ser på, og sig medens konen hører på det: "Aha! javel
- ja, lige hvad jeg tænkte - den skal skiftes!"

Haynes: Carefully...
Oversættelse: Du kommer snart til skade, eller ødelægger noget..

Haynes: Retaining nut...
Oversættelse: Ja den der amøbeagtige rustklumb.

Haynes: Get an assistant...
Oversættelse: Forbered dig på at blive ydmyget offentligt.

Haynes: Refitting is the reverse sequence to removal.
Oversættelse: Du skal nu til at bande igen, blot på andre
tidspunkter.

Haynes: Prise away plastic locating pegs...
Oversættelse: Flå af....

Haynes: Using a suitable drift or pin-punch... .
Oversættelse: Under anvendelse af det største søm I bunden af din
værktøjskasse.

Haynes: Everyday toolkit
Oversættelse: Du sikrer dig at du har et værksted til rådighed, samt
strøm og taletid på din mobil.

Haynes: Apply moderate heat...
Oversættelse: Ånden fra din mund er ikke moderat varme!
Har du ikke en skærebrænder, så: Smæk en svensknøgle på
møtrikken/skruen, og bank vedvarende med en stor klaphammer.
Ellers: Anvend en skærebrænder og varm op til emnet er hvidglødende
- hjælper det ikke så brug en nedstryger eller en vinkelsliber.

Haynes: Index
Oversættelse: En fortegnelse over alle forekommende reparationer I
bogen, undtaget alene dem der dækker dine behov.

Haynes: Remove oil filter using an oil filter chain wrench or length of
bicycle chain.
Oversættelse: Bank en skruetrækker igennem filteret, og bank
vedvarende på håndtaget med en hammer til filteret giver sig.

Haynes: Replace old gasket with a new one.
Oversættelse: Find den tube flydende pakning du har gemt et eller
andet sted.

Haynes: See illustration for details
Oversættelse: Ingen af illustrationerne ligner det du sidder med foran
dig, de er fra en anden (og sjælden) modelvariant.

GUIDE til det værktøj der henvises til i Haynes håndbogen

HAMMER: Oprindeligt et våben opfundet til krig. I dag anvendes
hammeren først og fremmest som en søger der lokaliserer uerstattelige
eller dyre dele i nærheden af det du forsøger at ramme. Er også god
til at finde sine knoer med.

ELECTRIC HAND DRILL: Et el værktøj, der anvendes til at rotere
pop-nitter med til du bliver erklæret død af alderdom.
Er også god til at lave huller med, især i slanger der er i nærheden af
det sted hvor der er behov for et hul.

PLIERS: Anvendes til at afrunde bolthoveder med.

HACKSAW: Er I familie med skæreværktøjer. Anvendes til at overføre
menneskelig energi til en uforudsigelig bevægelse. Jo mere du
forsøger at udøve indflydelse på bevægelsen af bladet, jo mere
uforudsigeligt bevæger det sig, og emnet der skæres i bliver
maltrakteret til ukendelighed.

MOLE-GRIPS/ADJUSTABLE WRENCH: Anvendes til at afrunde bolthoveder med,
denne model kan anvendes til flere hovedstørrelser. Er der ikke andet
inden for rækkevidde, er den også glimrende til at overføre varme
fra opvarmede emner til dine hænder.

OXYACETELENE TORCH: Anvendes hovedsageligt til at antænde forskellige
brændbare emner i garagen med. Kan også anvendes til at påtænde
fedt gemt i forskellige hulrum.

WHITWORTH SOCKETS: Oprindeligt anvendt på ældre motorcykler og biler,
benyttes I dag til at imitere det M-gevind man ikke kan finde.

DRILL PRESS: En opret boremaskine, der er glimrende til pludseligt at
rotere fladjern med høj hastighed, hvorunder det vil ramme dig i
brystet, så du sejler gennem rummet, og lander i den kåbeside du lige
har malet.

HYDRAULIC FLOOR JACK: Donkraft - god til at løfte din motorcykel kun
understøttet af en lille kant på motorblokken, således den kan komme
op i en højde fra hvilken den kan vælte med et endnu større og
flottere brag end hvis den stod på jorden.

EIGHT-FOOT LONG DOUGLAS FIR 2X4: God til at løfte motorcyklen efter
"vægtstangs princippet" således at den atter kan placeres på den
donkraft den netop er faldet ned af.

PHONE: Værktøj til at tilkalde naboen når du er klemt uhjælpelig
fast under motorcyklen.

TIMING LIGHT: A stroboskopisk instrument til at illuminere ophobet
fedt.

TWO-TON HYDRAULIC ENGINE HOIST: Et glimrende instrument til at teste
trækstyrken I ledninger og slanger du har glemt at afmontere når
motoren skal løftes væk fra chassiset.

CRAFTSMAN 1/2 x 16-INCH SCREWDRIVER: Et glimrende instrument til at
banke forskellige genstridige skruer på plads med - har også en
ende udformet så den passer ned i en kærv.

PHILLIPS SCREWDRIVER: Almindeligvis anvendt til at brække låg af
malings- og fedtdåser, således at indholdet skvulper ud over dig. Kan
også bruges til at fjerne en evt. resterende kærv på en skrue.

HOSE CUTTER: værktøj til at afkorte slanger således at de ender ca
3. cm fra den studs hvorpå de var tiltænkt at sidde.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-11-08 21:35

On Fri, 21 Nov 2008 19:17:37 +0100, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

>Her følger en lille vejledning/oversættelse til de af os der har,
>eller kommer til at beskæftige sig med Haynes reparationshåndbøger,
>til biler eller og måske især MC

Jeg lægger sag an.
Hvorledes kan Haynes tillade sig at offentliggøre "Steen arbejder
efter Haynes" - Skræmmende virkelighedstro
Skide god underholdning.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter Christiansen

Dato : 22-11-08 01:03

J.C.Kløve wrote:

> Så vil jeg da ikke undlade at "genposte" denne som jeg postede 1. gang i
> 2006, men som nok tåler gantagelse :

Snip, snip

Det er skide god underholdning. Tak for det :)

mvh
Peter