Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon DX3
Fra : Søren Friberg

Dato : 27-11-08 05:52

http://www.kamerabild.se/artikel/nikon_d3x_med_24_megapixel_081126225904-566.html

Ingen behøver vist mere at være i tvivl om, at Nikon på mandag
præsenterer et nyt kamera med en 24 megapixel chip. Men der er også tre
nye objektiver i godteposen.

--
Mvh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-11-08 06:54

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message
> http://www.kamerabild.se/artikel/nikon_d3x_med_24_megapixel_081126225904-566.html
>
> Ingen behøver vist mere at være i tvivl om, at Nikon på mandag præsenterer
> et nyt kamera med en 24 megapixel chip.

Man må håbe det er rigtigt (og at sensor-systemet er bedre end hvad Sony
A900 har).

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=30147621
hævdes det at billederne af D3X er manipulerede.

Men det lyder meget sansynligt at der kommer en D3X - den har manglet og den
har været nævnt i D3 firmwaren.

> Men der er også tre nye objektiver i godteposen.

Det lyder spændende.
80-400 ser ud til at få forbedret autofokus (AF-S)
Det er lidt underligt at lave en 35/1.8 - både Sony og Canon har 35/1.4, og
Nikon har tidligere lavet en 28/1.4 som angiveligt er rigtig god og meget
eftertragtet i dag.

Der har ellers også været meget snak om et helt nyt Nikon mellemformat
system i stil med Leica S1.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-11-08 10:17

> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Man må håbe det er rigtigt (og at sensor-systemet er bedre end hvad Sony
> A900 har).

Er den så dårlig? Et eller to stop dårligere end 1Ds mkIII ang. støj,
ellers vel ikke så ringe til 1/3 pris.

> [...]
> hævdes det at billederne af D3X er manipulerede.
>
> Men det lyder meget sansynligt at der kommer en D3X - den har manglet og

Naturligvis må Nikon have en konkurrent til 1Ds mkIII, så den kommer. Det er
også klart, at de må matche Canon støjmæssigt. Det bliver da spændende at se
om det lykkes. - Hvis man har brug for den opløsning

> Det lyder spændende.
> 80-400 ser ud til at få forbedret autofokus (AF-S)

Lidt som AF-S 50mm. Samme konstruktion med med indbygget motor. Det bliver
objektivet jo ikke bedre af.

> Det er lidt underligt at lave en 35/1.8 - både Sony og Canon har 35/1.4,
> og Nikon har tidligere lavet en 28/1.4 som angiveligt er rigtig god og
> meget eftertragtet i dag.

35 1,8 og 135 1,8 lyder mere spændende. Nye konstruktioner, forhåbentlig med
en performance, der matcher de nye huse.
Det er lidt beskæmmende at min 17-55 på 24mm tegner væsentligt skarpere og
uden forvrængning end min 24mm 2,8.
Og det er endda den bedste af vidvinklerne! 28mm 1,4 har jeg ikke prøvet,
men ifølge de test jeg har set, ser den ikke fremragende ud.

Hellere en 1,8, der dur og kan købes for penge end en stor, dyr og tung
1,4, der alligevel ikke kan levere varen.
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-11-08 12:33

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

[8<8<8<]

> Er den så dårlig?

Jeg mener bare at en eventuel Nikon D3X skal gøre det bedre, for at leve op
til (mine) forventingerne.

> Et eller to stop dårligere end 1Ds mkIII ang. støj, ellers vel ikke så
> ringe til 1/3 pris.

Ja - og lidt dyrere end 5D mkII.

Man må forvente at Nikon D3X skal måles i forhold til Canon 1Ds mkIII, så
D3X matcher og helst overgå 1Ds mkIII.

Gode høj ISO støj egenskaber har været et væsentligt punkt for Nikon D3, og
det vil da være overraskende hvis D3X er abslut konkurrence dygtig. Så vidt
jeg kan læse er det ikke helt tilfældet for Sony A900.

Live-view er en standard egenskab på moderne kameraer og D3 har det. Jeg ved
ikke om det er sensor systemet i Sony A900, der gør at A900 ikke har det,
men det vil være overraskende hvis en D3X ikke har live-view.
Jeg vil endda sige at D3X burde have HD video, som Nikon D90.

[8<8<8<]

> Lidt som AF-S 50mm. Samme konstruktion med med indbygget motor. Det bliver
> objektivet jo ikke bedre af.

Så vidt jeg har forstået lider den nuværende 80-400 af lidt langsom fokus -
det vil jeg antage vil blive forbedret ved at gøre det til et AF-S objektiv.

[8<8<8<]
> Det er lidt beskæmmende at min 17-55 på 24mm tegner væsentligt skarpere og
> uden forvrængning end min 24mm 2,8.

Det overrasker mig ikke.
Nikons relativt nye 14-24/2.8 skulle være bedre end samtlige Nikons
fast-brændvidde vidvinkel objektiver i samme område.

> 28mm 1,4 har jeg ikke prøvet, men ifølge de test jeg har set, ser den ikke
> fremragende ud.

Jeg har heller ikke prøvet den, men Ken Rockwell
http://www.kenrockwell.com/nikon/2814af.htm
er begejstret - hvis det er noget værd.

Bjørn Rørslett
http://www.naturfotograf.com
giver den karakteren 4 hvor 5 er maksimum.
Hans observerer svaren nogenlunde til min erfaring med Canon 35/1.4L

Danske Jan Grarup leder med lys og lygte efter sådan en Nikkor AF 28/1.4.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-11-08 13:55

> [8<8<8<]

> Jeg mener bare at en eventuel Nikon D3X skal gøre det bedre, for at leve
> op til (mine) forventingerne.

> Ja - og lidt dyrere end 5D mkII.

Mon ikke det ændrer sig, når 5D mkII rigtigt rammer markedet?

> Man må forvente at Nikon D3X skal måles i forhold til Canon 1Ds mkIII, så
> D3X matcher og helst overgå 1Ds mkIII.

Bare den er lige så god med et lille plus Mit gæt er at den ikke bliver
meget dyrere end D3.

> [...]
> ved ikke om det er sensor systemet i Sony A900, der gør at A900 ikke har
> det, men det vil være overraskende hvis en D3X ikke har live-view.

Enig.

> Jeg vil endda sige at D3X burde have HD video, som Nikon D90.

Mon ikke det bliver i 700x?

> [...]
> Hans observerer svaren nogenlunde til min erfaring med Canon 35/1.4L
>
> Danske Jan Grarup leder med lys og lygte efter sådan en Nikkor AF 28/1.4.

Der er da nogle stykker på Ebay, hvs han er villig til en pris af Euro 3000!
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-11-08 14:18

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Bare den er lige så god med et lille plus Mit gæt er at den ikke
> bliver meget dyrere end D3.

Det ville være dejligt, for det vil formodentlig tvinge Canon til at sænke
deres urimeligt høje pris på 1Ds mkIII (og tidligere 1Ds modeller).
Der er ingen grund til at D3X skulle være dyrere end D3 (hvis forskellen
svarer til D1H<->D1X og D2H<->D2X), for det er ikke mega-pixel men
sensor-areal som koster penge.

[8<8<8<]
> Der er da nogle stykker på Ebay, hvs han er villig til en pris af Euro
> 3000!

Ja - der er næsten gået sort-børs i den

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jagge

Dato : 27-11-08 17:37

> [...]

> et nyt kamera med en 24 megapixel chip. Men der er også tre nye objektiver

Men hvad med den D400 ? :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-11-08 17:54

jagge skrev:

> Men hvad med den D400 ? :0)
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob
Ja, det er altså ikke mig, der har konstrueret linkene. Sandheden kendes
formodentlig på mandag.

Fra : Robert Piil

Dato : 27-11-08 18:18

Søren Friberg skrev:

> Ja, det er altså ikke mig, der har konstrueret linkene. Sandheden kendes
> formodentlig på mandag.

Vi kan da nemt konstruere link til et billede af D400 der skulle have
været online på nikons side, men derefter taget offline igen:

http://www.nikonusa.com/Assets/Digital-SLR/254421-Nikon-D400/Views/verdenvilnares.jpg

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 27-11-08 18:20

Robert Piil skrev:

> Vi kan da nemt konstruere link til et billede af D400 der skulle have
> været online på nikons side, men derefter taget offline igen:
>
> http://www.nikonusa.com/Assets/Digital-SLR/254421-Nikon-D400/Views/verdenvilnares.jpg

Eller en cached version af hele siden på google:

http://64.233.183.132/search?q=cache:Yjqf3ifZn20J:www.nikonusa.com/+D400+site:nikonusa.com&hl=en&ct=clnk&cd=2

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-11-08 20:25

Robert Piil skrev:

> Eller en cached version af hele siden på google:
>
> http://64.233.183.132/search?q=cache:Yjqf3ifZn20J:www.nikonusa.com/+D400+site:nikonusa.com&hl=en&ct=clnk&cd=2

Hæ, hæ, men mit link i en tidligere tråd lever i bedste velgående:
http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=875?utm_source=direct&utm_medium=rss

og dermed også informationen, som jeg henviste til

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-11-08 05:39

jagge skrev:

> Men hvad med den D400 ? :0)
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Jeg ved ikke om din og Roberts underliggende agenda er, at vi jo taler
om rygter. I så fald er jeg naturligvis fuldstændig enig. Og rygter kan
selvfølgelig være forkerte. Det virker netop ikke videre bekræftet med
en D400, så vidt jeg kan se. Men det er vist ikke et rygte, at der er et
pressemøde den 1/12, hvor noget af sløret bliver løftet. Så må vi jo se
der

Fra : jagge

Dato : 28-11-08 18:48

> Jeg ved ikke om din og Roberts underliggende agenda er, at vi jo taler
> om rygter.

Jo jo den er jeg med på. Jeg havde faktisk overhovedet ikke hørt om
"d400" men for et par uger siden så jeg den nævnt i forbindelse med
dette pressemøde som jo er reelt nok :0)

Det ville godt nok være et vildt stød til canon men vi må se.

Hygge

Jakob

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-11-08 16:35

Søren Friberg skrev:
> [...]
>

> Ingen behøver vist mere at være i tvivl om, at Nikon på mandag
> præsenterer et nyt kamera med en 24 megapixel chip. Men der er også tre

Flere "rygter":

http://masterchong.com/v2/nikon/nikon-d3x-features-in-nikon-pro-magazine.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-11-08 21:22

Søren Friberg wrote:

> Flere "rygter":
>
> http://masterchong.com/v2/nikon/nikon-d3x-features-in-nikon-pro-magazine.html

Hmm... Jeg har på fornemmelsen at det er lidt lige som at vente på at
åbne den første låge i årets mulekalender.

Men forhåbentlig bliver spændingen afløst af viden på mandag. OK: Jeg er
osse så meget grejfetichist, at jeg glæder mig til at se hvad de har i
posen

p.t. er det mere storformatsprintere, der interesserer mig,

God Weekend...

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-08 23:08

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> p.t. er det mere storformatsprintere, der interesserer mig,

Ja - det hører jeg
Hvilke har du kig på ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-11-08 23:26

Mogens Hansen wrote:
> "Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Ja - det hører jeg

Hører...Vi har vist en fælles bekendt... (jeg har sendt dig en mail..)

Jo, jeg kig på en canon IFP6200 og egentlig venter jeg bare på at
denkommer til DK og at der bliver priskrig mellem HP, Epson og Canon. Og
når prisen er rigtig, hugger jeg til..

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-11-08 23:08

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> http://masterchong.com/v2/nikon/nikon-d3x-features-in-nikon-pro-magazine.html

De er i fuld opløsning her:
http://www.nikon-d3x.com/wp-content/uploads/2008/11/nikonprod3x-1.jpg
http://www.nikon-d3x.com/wp-content/uploads/2008/11/nikonprod3x-2.jpg
http://www.nikon-d3x.com/wp-content/uploads/2008/11/nikonprod3x-3.jpg
http://www.nikon-d3x.com/wp-content/uploads/2008/11/nikonprod3x-4.jpg

Den har Live View, og iøvrigt specifikationer meget tæt på Canon 1Ds mkIII
og Sony A900.
Det gælder opløsning, billedfrekvens og ISO område.
Der står ikke noget om det er 12 eller 14 bit A/D konverter - Sony A900 er
12, Nikon D3 og Canon 1Ds mkIII er 14.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ager

Dato : 28-11-08 20:09

Ja py-ha det d3x lyder lækkert, Meeeeen jeg vil heller have den 135 f1,8
til min D3, den er seriøst en mangel vare til håndbold IMØ...
Torben

Fra : Søren Friberg

Dato : 30-11-08 14:46

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x.htm

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-12-08 04:47

Søren Friberg skrev:

> http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x.htm

Stadig et rygte?

Tre sider om nye Nikon D3x i Nikon Pro magasin side 6:

http://www.engadget.com/2008/11/28/nikon-outs-d3x-in-own-pro-magazine/

--
Kh Søren Friberg,