Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rengøring af scanner
Fra : Ukendt

Dato : 26-11-08 18:06

Hej.

Jeg vil høre hvordan I gør jeres scanner (hvis I har en...smil) ren på selve
glasset. Jeg synes at mit glas indimellem bliver lidt fedtet.

Kan jeg blot rengøre det med alm. husholdningssprit?

Mvh

Jesper

Fra : Max

Dato : 26-11-08 18:12

Hej Jesper

> Kan jeg blot rengøre det med alm. husholdningssprit?

Nej, det fedter, brug Ajax vinduesrens.

--
Mvh Max

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-11-08 18:42

> Hej Jesper

> Nej, det fedter, brug Ajax vinduesrens.

Enig, vinduesrens er super.

Husk også at kalibrerer scanneren en gang i mellem..

Mvh Anders

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-11-08 18:49

"Anders Houmark"

> Husk også at kalibrerer scanneren en gang i mellem..
>
> Mvh Anders

Hvoffor det.. ???? -max-

Fra : Anders

Dato : 27-11-08 12:23

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Houmark"

> Hvoffor det.. ???? -max-

Ja hvorfor mon

Vi bruger vinduesrens til alle glasflader hernede, og vi har endnu ikke
ødelagt vores scannere, skærme eller andet.. Og at de lettere skulle blive
fedtet.. tjah, man rører jo ikke ved glasset, såeh..
Objektiver renses dog med andet.. En mikrofiberklud kan ofte også være
rigeligt til glaspladen på scanneren.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-11-08 12:29

"Anders"

> "-max-"

> Ja hvorfor mon

Er der noget galt med spørgsmålet.??
-max-

Fra : Max

Dato : 26-11-08 20:05

Hej Anders

> Husk også at kalibrerer scanneren en gang i mellem..

Det er ikke en mulighed jeg har.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-11-08 22:55

Max wrote:

> Det er ikke en mulighed jeg har.

Den mangel er ny for mig.

Jesper Poulsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-08 01:37

Anders Houmark wrote:

> Enig, vinduesrens er super.

Ja, super til at ødelægge. - Jeg synes, du lige skulle læse
deklarationen på sådanne rensemidler, inden du foreslår noget så
tåbeligt. - Den slags rengøringsmidler indeholder faktisk som lige
svaret et fedtstof, der skal hindre snavs i at sætte sig fast. - Så har
man ikke fedt på glasset i forvejen, så får men det!

Lunkent vand med et par dråber ganske almindelig opvaskemiddel ala
Minirisk eller Neutral + en blød klud er og bliver nr. 1!!!

mvh. Erik Richard

Fra : OZ2D

Dato : 27-11-08 04:03

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lunkent vand med et par dråber ganske almindelig opvaskemiddel ala
> Minirisk eller Neutral + en blød klud er og bliver nr. 1!!!

Tak for rådet, den er nok ikke helt ved siden af.

--
Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 16:13

> blød klud

microfiber helst ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-08 16:34

Thomas von Hassel wrote:

> microfiber helst ..

Det var også derfor jeg skrev de er køkkenklude i det første direkte
svar.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-11-08 17:14

Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, super til at ødelægge. - Jeg synes, du lige skulle læse

Det er også helt nyt info for mig. Jeg bruger altid vinduesrens, både
til skærm, scanner og briller og der er ikke ødelagt noget.

Jesper Poulsen

Fra : skeptikeren

Dato : 28-11-08 07:47

On Thu, 27 Nov 2008 17:13:48 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det er også helt nyt info for mig. Jeg bruger altid vinduesrens, både
>til skærm, scanner og briller og der er ikke ødelagt noget.

Er du helt sikker på det! Jeg har en skummel mistanke om, at det er
vinduesrens, der har ødelagtr antirefleksbelægningen på 2 par dyre
Zeiss briller for mig. Belægningen rynker med årene ganske fint, så
den til sidst ligner krusninger (kattepoter) på et stille hav. Denne
destruktion kan du formentlig undgå ved at bruge en speciel brillerens
eller den meget tynde sulfo opløsning. (2 dråber i 1 liter).

Måske en optiker kan komme på banen med et godt råd?

mvh

sk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-08 14:29

skeptikeren wrote:

> [...]
> eller den meget tynde sulfo opløsning. (2 dråber i 1 liter).
>
> Måske en optiker kan komme på banen med et godt råd?

Godt nok er jeg ikke optiker, men har eksperimenteret en del med optik
og optisk opbygning af store lupper for svagtseende, - så lidt kendskab
har jeg da til de ting...

Og ja, - jeg tror godt, du kan regne med, at det er vinduesrens, der har
ødelagt belægningen på dine briller. - Jeg har også set både TVog
computerskærme, der er blevet fuldstændig matte af at bruge vinduesrens
til rengøring. - Det er just ikke sjovt at se en Sony E-520 skærm, der
er stribet som en gammel gårdkat - for at bive i dit eget billede.

99% af alle typer af vinduesrens - inkl. Ajax - indeholder nogle
opløsningsmidler, der med tiden vil ødelægge den meget tynde
korrektionsfilm (anti-newton film), der er på alle glasplader på bedre
scannere. - Og på de billigere modeller er det jo ofte en type
plexiglas, der ligeledes har en anti-newton behandling.

Så brug aldrig noget andet end lunkent vand med et par dråber neutral
opvaskemiddel og en fiberklud/køkkenklud vredet hårdt op i samme
opløsning... - ca. 2-3 dråber pr. liter vand.

Og vil du endelig selv lave noget rensemiddel, der kan bruges til stort
set alt, så er flg. opskrift ganske udmærket til fx. briller og optik. -
Opskriften er lavet baseret på 1 liter, og så kan man selv reducere i
forhold hertil.

1 liter destilleret vand (de-mineraliseret vand er ikke nok!)
4 dråber syre- og sulfofri opvaskemiddel (fx. Neutral / Minirisk)
10 milliliter isopropylen
Omrystes let før brug

Til rensning af optik bruges et par dråber af denne opløsning på en
vatpind, og optikken renses forsigtigt og tørrs efter med fx. en
'brilleklud' af fnugfri flonel.

Til skærme, scannerglas, briller osv. bruges selvfølgelig lidt mere
væske, og der tørres igen efter med en fnugfri klud - fiberklud,
flonelsklud osv..

Det er effektiv og så er det billig at lave.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-11-08 14:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> 10 milliliter isopropylen

Det mener du ikke.

Propylen er et plastmateriale der anvendes som dielektrikum i kondensatorer.

Jesper Poulsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-08 16:14

Jesper Poulsen wrote:

> Det mener du ikke.
>
> Propylen er et plastmateriale der anvendes som dielektrikum i
> kondensatorer.

OK, kan godt se, det kan misforstås godt og grundigt.... - Men jeg mener
selvfølgelig _isopropyl_alkohol_.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-11-08 14:38

skeptikeren wrote:

> Er du helt sikker på det! Jeg har en skummel mistanke om, at det er

Jeg er helt sikker.

Mine Zeiss-glas er som nye, til trods for at jeg har haft dem i 5 år.

> destruktion kan du formentlig undgå ved at bruge en speciel brillerens

Der er ingen destruktion - ingen. Jeg bliver ofte spurgt af optikere om
jeg virkelig bruger brillerne hver dag.

Jesper Poulsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-08 01:30

Jesper wrote:
> Jeg vil høre hvordan I gør jeres scanner (hvis I har en...smil) ren på selve
> glasset. Jeg synes at mit glas indimellem bliver lidt fedtet.
>
> Kan jeg blot rengøre det med alm. husholdningssprit?

Nja, jeg vil nu nok undgå husholdningsspritten, da den godt kan være
rimelig hård ved overfladen...

Men lidt lunkent vand med et par dråber syrefri opvaskemiddel + en af de
her bløde fnugfrie køkkenklude. Vrid den hårdt op og tør galsset af og
tør efter med en helt tør tilsv. klud. - Brug _aldrig_ div. vindues- og
glasrensemidler, da de ofte indeholder et fedtstof, der skal hindre, at
snavs sætter sig fast på glas.

mvh. Erik Richard