Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pre- sharpening
Fra : Gert Medom

Dato : 26-11-08 11:48

Hej i gruppen.

Jeg er blevet nysgerrig omkring, hvorvidt der er en gevinst ved at bruge
pre-shapening i billedbehandlingen. Normalt er sharpen det sidste jeg gør.

Hvis det skal bruges, er der så nogle råd omkring hvor meget og hvor
kraftigt det skal bruges? Jeg skal måske lige sige jeg bruger PS Elements
5.0.

på forhånd tak!

--
Mv. Gert Medom Madsen
http://www.Gertmedom.net

Fra : Michaelbs

Dato : 26-11-08 12:04

"Gert Medom" <Gert.Medom@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvis det skal bruges, er der så nogle råd omkring hvor meget og hvor
> kraftigt det skal bruges? Jeg skal måske lige sige jeg bruger PS Elements

Det skal bruges, men bruges moderat, så billedet ser skarpt men ikke
overskarpt ud på 50% view fx.
Output sharpening kommer så oven i og bestemmes af mediet, det er beregnet
til. Web = lidt sharpening for at tilføje den skarphed som resizing har
fjernet. Derfor sharpening EFTER resizing. Print = mere sharpenening. Og mat
kunstpapir mere endnu.

mvh Michaelbs

Fra : emj

Dato : 26-11-08 12:34

Gert Medom skrev:

>Jeg er blevet nysgerrig omkring, hvorvidt der er en gevinst ved at bruge
>pre-shapening i billedbehandlingen.

Det kommer an på, hvilken metode, du bruger og til hvad.
DigitalFoto havde i nr 16 et custum-filter, som udmærker sig ved, at
det ikke efterlader haloer (grimme lysende kanter).
Opret først et nyt layer

-4###-4
#-4#-4#
##80##
#-4#-2#
-4###-2

Billedet ser nu helt udbrændt ud
Tast derfor 48 i scale, så lysbalancen genetableres
Tast -10 i offset, så kontrasten i mellemtonerne justeres på plads
Klik på save og gem indtastningerne til en anden gang.

Prøv det f.eks på et billede af træer i efterårsfarver eller lignende.

Efter brug af filtret og flatten image opret igen et nyt lag og
juster lidt i Shadoww/highlight ca. 10% og måske dæmpe kontrasten lidt
med Midtone contrast -5%
Sæt opacity til 80%
Flatten image

Jeg tror dog ikke, man selv kan oprette filtret i PS5, mrn man kan i
PS og o PSE6 og PSE7.

Hilsen emj

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-11-08 18:18

Gert Medom wrote:
> [...]
>
> Hvis det skal bruges, er der så nogle råd omkring hvor meget og hvor
> kraftigt det skal bruges? Jeg skal måske lige sige jeg bruger PS Elements

Jeg kan kun vildlede dig i PSE, men i LightRoom bruger jeg det på den
måde, at inputshapening får så meget, at det ser godt ud i 1:1 på
skærmen, men ikke overdrevet. Det kompenserer for kameraets antialias
filter. Herfter bruger jeg sharpening EFTER at billedet er resize'd til
skærm, webgalleri, printer eller hvor det nu skal bruges.

Altså: inputsharpening for at kompensere for kameraet (og de filtre, der
måtte findes. Det er ALTID 1:1 output sharpening er ALTID efter
nedskalering, og afhænger af output mediet.

Bo //