Stjerne efterlyses
Fra : Kim Garlin

Dato : 25-11-08 12:58

Jeg leder efter en stjerne på stjernehimlen i omegnen omkring
stjernebilledet Orion, eller som kan ses med det blotte øje fra Danmark på
den sydvestlige himmel, under 45 grader over horisonten nytårsaften omkring
midnat. Den skal være rød eller rød-gul og den skal fjerne sig fra os (dvs.
konstant øge sin afstand til Jorden og Solen i Mælkevejen).

Jeg kan komme i tanke om 3 røde kandidater i det område: Betelgeus,
Aldebaran og Menkar. Er der tilfældigvis nogen der kan fortælle mig hvordan
det forholder sig med hensyn til disse 3? Er der én af disse der opfylder
alle disse betingelser?

Kim Garlin

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 25-11-08 14:38

"Kim Garlin" skrev

> [...]
> det forholder sig med hensyn til disse 3? Er der én af disse der opfylder

Hej Kim,

Øh ...

Jeg har ikke lige tjekket dine oplysninger, men prøv fx.:

Jeg selv har fået anbefalet ...

5782 news:zvgXg.346$921.278@news.get2net.dk

> Du kan finde Cartes du Ciel på
> http://www.astrosurf.com/astropc/cartes/index.html

Kombiner evt. med ...

http://nedwww.ipac.caltech.edu/index.html
http://aladin.u-strasbg.fr/java/nph-aladin.pl?frame=downloading

Prøv også ...

http://www.stellarium.org/

Download windows
http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=stellarium&filename=stellarium-0.8.2.exe&use_mirror=puzzle

Samt ...
NStar database search:
http://nstars.arc.nasa.gov/starname.cfm

Hmm ...

Orion befinden sig i retningen Syd-sydvest, så Betelgeus er det nok ikke.
Og Menkar ligger for langt mod Vest.

Så Stjernebilledet Tyrens kandidat, Aldebaran, er nok stjernen.
Dens position over horizonten er nytårsaften 2008 på +39°.

Langt nede mod horizonten (+14°) i stjernebilledet Eridanus,
befinder Zaurak (Gamma Eri, HIP 18543) sig ca. 220 lysår borte.
Dens spektral-type er M, så den er nok også ret rød.

Dens position er:
RA 03h 58m 01,73s
Dec -13° 30m 29,7s

(Delta og Epsilon Eridanus kunne måske også komme på tale.)

Men om de har rød- eller blåforskydning, aner jeg desværre ikke ...

Sig endelig til, hvis du finder på nettet en data-base, hvor disse oplysninger haves.

I så fald: På forhånd tak ...

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 8191 news:gggop7$23r0$1@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8192

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-08 20:19

"Kim Garlin" <garlin@garlin.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Aldebaran og Menkar. Er der tilfældigvis nogen der kan fortælle mig
> hvordan det forholder sig med hensyn til disse 3? Er der én af disse der

Den eneste af de 3 med negativ radialhastighed er den røde kæmpe Menkar, som
du nemt selv havde kunnet finde fx her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Menkar

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 25-11-08 22:24

Martin Larsen:

>Den eneste af de 3 med negativ radialhastighed er den røde kæmpe Menkar, ...

Radialhastigheden skulle være positiv.

Betelgeuse er knapt på syd-vest-himlen; derfor foreslog jeg Aldebaran
af de to.

Mvh

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 25-11-08 20:29

Kim Garlin:

> [...]
>det forholder sig med hensyn til disse 3? Er der én af disse der opfylder

Det gør Aldebaran.

Den er lige netop på vej ned under de 45 grader. Fjerner sig med 54
km/s.

Hvorfor?

Mvh

Niels Foldager