/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
creamygirl 610
berpox 610
jomfruane 570
10  3773 570
Videnskabens største uløste gåde ?
Fra : Ole Andersen


Dato : 24-11-08 01:36

Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et dynebetræk
, ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i dynebetrækket
når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
Hilsen "Den Måbende"



 
 
Anders Wegge Keller (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Keller


Dato : 24-11-08 01:43

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> writes:

> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et
> dynebetræk , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig
> inden i dynebetrækket når vasken er slut.Hvordan i alverden går det
> til ?

Der er en 15-20% sandsynlighed for at det rent faktisk
sker. Forskellen mellem den faktiske sandsynlighed og "ender det som
regel med" er en mental udvælgelse af de resultater du ikke
forventer. Når du underbevidst fokuserer på netop dem, ender du i en
situation, hvor du kun husker de sjældne udfald, og følgelig undrer
dig.

Det svarer til at hive marmorkugler op af en pose en af gengen, og
kun bemærke den sjældneste farve. Den metode fører ret hurtigt til
"Hvordan kan det værer at 9 ud af 10 kugler er pink, når der kun er 30
ud af 1000".


--
/Wegge

Jørn Hedegaard Povls~ (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 23-11-08 19:52

On 24 Nov., 01:36, "Ole Andersen" <O...@gmailfjerndette.dk> wrote:
> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et dynebetræk
> , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i dynebetrækket
> når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
> Hilsen "Den Måbende"


Fiskeruseprincippet: det er nemmere at finde ind end ud.
mvh
jhp

TGJ (26-11-2008)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 26-11-08 06:51


Fiskeruseprincippet: det er nemmere at finde ind end ud.

Sådan var det også med min ex kone

/T



Bo Warming (27-11-2008)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 27-11-08 04:32

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i meddelelsen
news:492ce3bd$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Fiskeruseprincippet: det er nemmere at finde ind end ud.
>
> Sådan var det også med min ex kone

Entropiens uorden øges altid - der er vist en varmelov2 om det v Helmholtz

Blandes dambrikker så halvdelen har opside opdad, vil de ikke ofte igen
lande ordnet - eller så de 2 farver er i 2 bunker


TGJ (28-11-2008)
Kommentar
Fra : TGJ


Dato : 28-11-08 06:35


"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:aaedneV9JP00ibPUnZ2dnUVZ8r-dnZ2d@giganews.com...
>> Blandes dambrikker så halvdelen har opside opdad, vil de ikke ofte
>> igen
> lande ordnet - eller så de 2 farver er i 2 bunker

Kommer vel an på om man anerkender kvadratet af Wollf's lov som gyldigt !

/T



Jørn Hedegaard Povls~ (23-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 23-11-08 19:54

On 24 Nov., 01:36, "Ole Andersen" <O...@gmailfjerndette.dk> wrote:
> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et dynebetræk
> , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i dynebetrækket
> når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
> Hilsen "Den Måbende"


Fiskeruseprincippet: det er nemmere at finde ind end ud.
mvh
jhp

Asger Joergensen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Asger Joergensen


Dato : 24-11-08 10:09

Ole Andersen wrote:

> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et dynebetræk , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i dynebetrækket når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
> Hilsen "Den Måbende"

Bare husk at lukke dit dynebetræk så sker det ikke.

Venlig hilsen
Asger

Per A. Hansen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 24-11-08 10:57


"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:4929f70d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et
> dynebetræk , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i
> dynebetrækket når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
> Hilsen "Den Måbende"

Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende af
videnskaben.
Jeg næger at tro, at lagner arbejder sig ind i dynerne, men
hvad er problemet egentlig? Uanset hvor stofferne befinder sig
vil de sikkert være vasket ens - ikke?
Har du prøvet at vende dynebetrækkene?

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen



Uffe Kousgaard (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 24-11-08 11:25

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> wrote in message
news:492a7a58$1$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg næger at tro, at lagner arbejder sig ind i dynerne, men
> hvad er problemet egentlig? Uanset hvor stofferne befinder sig
> vil de sikkert være vasket ens - ikke?

Man kan godt forestille sig, at stof inde i et dynebetræk ikke bliver
skyllet lige så effektivt som ellers, så der er sæberester.



Herluf Holdt, 3140 (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 24-11-08 12:53

Per A. Hansen skrev:

> Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende
> af videnskaben.

[OT] Det tror jeg også.

Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
uparret sok ud. Det hænder jo ofte at man står med et ulige
antal sokker efter vask. Og hvad er mere ærgerligt end at
finde sådan en uparret sok lige efter at man har kasseret
makkeren?

Efter at have savnet sådan en sok i cirka et helt år, fandt
jeg den i et ærme på en sjældent brugt skjorte.

--
Herluf :·)


Bertel Lund Hansen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-08 13:30

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
> uparret sok ud.

Det gør jeg. Jeg har haft umage sokker gemt i flere år uden at
nogen makker dukkede op.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Max (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 24-11-08 13:47

Hej Bertel

> Det gør jeg. Jeg har haft umage sokker gemt i flere år uden at
> nogen makker dukkede op.

Den tabte makker er jo beviset på at der findes sorte huller.

--
Mvh Max



Hauge (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 24-11-08 15:33

Hej Max
Max wrote:
> Den tabte makker er jo beviset på at der findes sorte huller.

I sokkerne?

Mvh Hauge



Anders P. (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Anders P.


Dato : 24-11-08 20:41

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Per A. Hansen skrev:
>
>> Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende
>> af videnskaben.
>
> [OT] Det tror jeg også.
>
> Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
> uparret sok ud. Det hænder jo ofte at man står med et ulige
> antal sokker efter vask. Og hvad er mere ærgerligt end at
> finde sådan en uparret sok lige efter at man har kasseret
> makkeren?
>
> Efter at have savnet sådan en sok i cirka et helt år, fandt
> jeg den i et ærme på en sjældent brugt skjorte.
>
[Endnu mere OT]
Frit efter hukommelsen:
Den, som mister en handske, er mindre uheldig en den,
som mister den ene, kasserer den anden -
og finder den første igen...

Bertel Lund Hansen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-08 21:19

Anders P. skrev:

> Frit efter hukommelsen:
> Den, som mister en handske, er mindre uheldig en den,
> som mister den ene, kasserer den anden -
> og finder den første igen...

   er heldig i forhold til den

Det er et gruk.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Edward Jensen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Edward Jensen


Dato : 24-11-08 23:45

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:603mi4hr1a0d7mg0640knb6ubdd2hbv13v@news.stofanet.dk...
> Anders P. skrev:
>
>> Frit efter hukommelsen:
>> Den, som mister en handske, er mindre uheldig en den,
>> som mister den ene, kasserer den anden -
>> og finder den første igen...
>
> er heldig i forhold til den
>
> Det er et gruk.

"Af hvem?"



Herluf Holdt, 3140 (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 25-11-08 00:03

Edward Jensen skrev:
> "Bertel Lund Hansen" wrote:

>> er heldig i forhold til den
>> Det er et gruk.

> "Af hvem?"

Jeg kender kun én gruk-forfatter: Piet Hein.

--
Herluf :·)


Martin Andersen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 25-11-08 18:21

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Per A. Hansen skrev:
>
>> Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende
>> af videnskaben.
>
> [OT] Det tror jeg også.
>
> Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
> uparret sok ud. Det hænder jo ofte at man står med et ulige
> antal sokker efter vask. Og hvad er mere ærgerligt end at
> finde sådan en uparret sok lige efter at man har kasseret
> makkeren?
>
> Efter at have savnet sådan en sok i cirka et helt år, fandt
> jeg den i et ærme på en sjældent brugt skjorte.
>
"Parrede" sokker har den fordel/ulempe at de forsvinder to af gangen ;)

Per A. Hansen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 25-11-08 08:23


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:492a9591$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per A. Hansen skrev:
>
>> Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende
>> af videnskaben.
>
> [OT] Det tror jeg også.
>
> Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
> uparret sok ud. Det hænder jo ofte at man står med et ulige
> antal sokker efter vask. Og hvad er mere ærgerligt end at
> finde sådan en uparret sok lige efter at man har kasseret
> makkeren?
> Efter at have savnet sådan en sok i cirka et helt år, fandt
> jeg den i et ærme på en sjældent brugt skjorte.

Det kan da kaldes happy-end.
Knap så heldig er jeg selv. Jeg har 1 grøn og 1 blå sok.
Pudsigt nok har jeg endda to af denne kombination.
Det er sikkert vaskemaskinens skyld.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen



Per A. Hansen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 25-11-08 21:12


"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:492a9591$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per A. Hansen skrev:
>
>> Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende
>> af videnskaben.
>
> [OT] Det tror jeg også.
>
> Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
> uparret sok ud. Det hænder jo ofte at man står med et ulige
> antal sokker efter vask. Og hvad er mere ærgerligt end at
> finde sådan en uparret sok lige efter at man har kasseret
> makkeren?

Det kender jeg, har selv en grøn og en blå sok.
Det pudsige er, at jeg endda har hele par med denne kombination.
Det er sikkert vaskemaskinens skyld.

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen



Ole Andersen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 24-11-08 15:25

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i meddelelsen
news:4929f70d$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et
> dynebetræk , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i
> dynebetrækket når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
> Hilsen "Den Måbende"
>
>


Så "Videnskaben" kunne ikke besvare det
Lavteknologiske spørgsmål ?
Ved godt det med "rusen" osv, men spørgsmålet gik på,
hvordan det kan lade sig gøre..Om det spørgsmål så er for lavteknologisk til
nogle af de herrer videnskabsfolk , kan de bare vælge
at undlade indlæg til mit spørgsmål ..Se DET var en lang sætning


Bertel Lund Hansen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-08 16:17

Ole Andersen skrev:

> Så "Videnskaben" kunne ikke besvare det

Anders Wegge Keller har besvaret det ganske godt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole Andersen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 24-11-08 18:01

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:vahli4du7a1iv7jn4sb1n159l2vaerofu9@news.stofanet.dk...
> Ole Andersen skrev:
>
>> Så "Videnskaben" kunne ikke besvare det
>
> Anders Wegge Keller har besvaret det ganske godt.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Ja , HVORFOR jeg tror det er hver gang , DET har han forklaret...men ikke
HVORDAN det kan lade sig gøre ?


Sune Storgaard (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Sune Storgaard


Dato : 24-11-08 18:28

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:492addd0$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ja , HVORFOR jeg tror det er hver gang , DET har han forklaret...men ikke
> HVORDAN det kan lade sig gøre ?

Det forklarede jhp.



Bertel Lund Hansen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-11-08 21:21

Ole Andersen skrev:

> Ja , HVORFOR jeg tror det er hver gang , DET har han forklaret...men ikke
> HVORDAN det kan lade sig gøre ?

Hvis du ikke er tilfreds med JHP's forklaring, er der ikke noget
at gøre. Vasketøj i en vaskemaskine der kører, er et kaotisk
system hvilket vil sige at det er vanvittigt komplekst at finde
sammenhængen mellem udgangsposition og slutposition.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter BP (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Peter BP


Dato : 25-11-08 00:53

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Ole Andersen skrev:
>
> > Ja , HVORFOR jeg tror det er hver gang , DET har han forklaret...men ikke
> > HVORDAN det kan lade sig gøre ?
>
> Hvis du ikke er tilfreds med JHP's forklaring, er der ikke noget
> at gøre. Vasketøj i en vaskemaskine der kører, er et kaotisk
> system hvilket vil sige at det er vanvittigt komplekst at finde
> sammenhængen mellem udgangsposition og slutposition.

Er det derfor det typisk er kvinder der henvises til vaskekælderen?

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of
sex, but I keep it out of the paper." - (attributed to Robert M. Solow)

Bertel Lund Hansen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-11-08 10:26

Peter BP skrev:

> Er det derfor det typisk er kvinder der henvises til vaskekælderen?

Naj, det har ikke noget med det kaotiske at gøre. Det har noget
at gøre med at det er manuelt husarbejde. Det overlader manden
helst til kvinden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Rado (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 25-11-08 17:47

On Tue, 25 Nov 2008 10:26:04 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Peter BP skrev:
>
>> Er det derfor det typisk er kvinder der henvises til vaskekælderen?
>
>Naj, det har ikke noget med det kaotiske at gøre. Det har noget
>at gøre med at det er manuelt husarbejde. Det overlader manden
>helst til kvinden.

Ja, ellers ender det hele i kaos...


--
Rado

Poul E Hansen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 24-11-08 15:16

On 24 Nov., 01:36, "Ole Andersen" <O...@gmailfjerndette.dk> wrote:
> Når nu jeg vasker en maskinfuld tøj og der blandt tøjet findes et dynebetræk
> , ender det som regel med, at alt tøjet befinder sig inden i dynebetrækket
> når vasken er slut.Hvordan i alverden går det til ?
> Hilsen "Den Måbende"

Selvom vi antager, at sandsynligheden for at et tøjstykke uden for
betrækkets åbning smutter ind er lige så stor som sandsynligheden for
at et tøjstykke indenfor smutter ud, kan sandsynligheden for at der
tilsidst er tøj derinde godt være størst. I noget af tiden vil der
ikke være tøj inde bag åbningen og i den tid kan der naturligvis ikke
smutte tøj ud.
Jeg plejer dog højst at få to tre tøjstykker i betrækkket.

fribytteren (28-11-2008)
Kommentar
Fra : fribytteren


Dato : 28-11-08 19:10

On 24 Nov., 12:52, "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJ...@privat.dk>
wrote:
> Per A. Hansen skrev:
>
> > Det må være et spørgsmål i den lavteknologiske ende
> > af videnskaben.
>
> [OT] Det tror jeg også.
>
> Men jeg har da lært så meget, at jeg *aldrig* smider en
> uparret sok ud. Det hænder jo ofte at man står med et ulige
> antal sokker efter vask. Og hvad er mere ærgerligt end at
> finde sådan en uparret sok lige efter at man har kasseret
> makkeren?
>
> Efter at have savnet sådan en sok i cirka et helt år, fandt
> jeg den i et ærme på en sjældent brugt skjorte.
>
> --
> Herluf :·)

Tænk på, at det ikke er forbudt at tage to ikke ens sokker på og det
vil givet få snakken til at gå, når folk på dit arbejde opdager dine
uparret sokker ☺

Venlig hilsen
Lars Kristensen

Herluf Holdt, 3140 (29-11-2008)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 29-11-08 07:02

fribytteren skrev:

> Tænk på, at det ikke er forbudt at tage to ikke ens
> sokker på og det vil givet få snakken til at gå, når
> folk på dit arbejde opdager dine uparret sokker

Det er et gammelt ungkarletrick at tage to
forskelligtfarvede sokker på med vilje. Det skulle
vistnok vække moderinstinktet eller sådan noget
hos kvinderne.

--
Herluf :·) - ungkarl i +63 år


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408169
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste