skyer
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-08 18:02

Skyer dannes ved opvarmning af luft og fortætning af
vanddampe -men hvorfor bliver de sorte? Skyldes det
forureningen eller hvad? Hvis det skyldes forureningen, var
skyerne så helt hvide i middelalderen?

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 21-11-08 10:10

On 21 Nov., 18:02, "Arne H. Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:
> Skyer dannes ved opvarmning af luft og fortætning af
> vanddampe -men hvorfor bliver de sorte? Skyldes det
> forureningen eller hvad? Hvis det skyldes forureningen, var
> skyerne så helt hvide i middelalderen?

Det er tykkelsen, der nedefra set, gør dem sorte
mvh
jhp

Fra : Max

Dato : 21-11-08 18:13

Hej Jørn

> Det er tykkelsen, der nedefra set, gør dem sorte

De kan nu også være meget mørke set ovenfra.

--
Mvh Max

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-08 18:25

> Hej Jørn

> De kan nu også være meget mørke set ovenfra.

Sikkert, men hvordan kan tykkelsen gøre skyerne mørkere når de
i virkeligheden udelukkende burde indeholde vanddamp - den er
jo tåget, men gennemsigtig - eller hvad?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-11-08 18:53

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> i virkeligheden udelukkende burde indeholde vanddamp - den er
> jo tåget, men gennemsigtig - eller hvad?

De indeholder netop ikke vandDAMP, men vandDRÅBER, som reflekterer en
del af lyset og dermed ikke lader det skinne igennem.

Man ser effekten tydeligt på en skorsten fra f.eks. et kraftværk, hvor
røgen jo mest er vand: Den første halve meter eller så er usynlig, først
derefter bliver røgen hvid - netop fordi vanddampen afkøles og derfor
fortættes til vanddråber.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-08 19:06

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i
meddelelsen news:4926f3ea$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> De indeholder netop ikke vandDAMP, men vandDRÅBER, som
> reflekterer en del af lyset og dermed ikke lader det skinne
> igennem.

Aha - men for at der kan dannes en sky, må der vel
nødvendigvis være vanddamp? Skyerne dannes jo blandt andet i
forbindelse med at luften opvarmes i forhold til den omgivende
luft.
Den opvarmede luft udvider sig og bliver lettere end luften i
omgivelserne.
Den opvarmede luftboble vil derfor stige til vejrs ligesom en
ballon med varm luft.
Når luftboblen stiger til vejrs vil den afkøles. Kold luft kan
indeholde mindre vanddamp end varm luft.
På et tidspunkt kan den afkølede luft derfor ikke indeholde al
vanddampen og der sker en fortætning.
Ved fortætningen bliver vanddampen til vanddråber og skyen er
dannet.
Skyernes dråber kan atter fordampe, hvis luften opvarmes - men
naturligvis er skyen i sig selv ikke vanddamp, men vanddråber,
men de er vel dannet af vanddamp der er blevet fortættet eller
har jeg misforstået noget her?

> [...]
> meter eller så er usynlig, først derefter bliver røgen
> hvid - netop fordi vanddampen afkøles og derfor fortættes

ja, det havde jeg ikke set at du skrev, men nu får du det
hele - jeg kan godt se at du selv nævner at vanddampen afkøles
og fortættes til vanddråber.

Jeg takker mange gange for svaret - det var nyttigt at vide og
jeg har ikke kunnet finde forklaringen andre steder -tak skal
du have!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-11-08 22:25

De indeholder alt fra dråber over snefnug til hagl og andre ispartikler, og
det sidste ikke nødvendigvis kun om vinteren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-11-08 23:44

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> De indeholder alt fra dråber over snefnug til hagl og andre
> ispartikler, og det sidste ikke nødvendigvis kun om
> vinteren.

Tak!

Fra : ASKF

Dato : 22-11-08 11:05

Arne H. Wilstrup ytrede sig i
<4926f8a0$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>
>Jeg takker mange gange for svaret - det var nyttigt at vide og
>jeg har ikke kunnet finde forklaringen andre steder -tak skal

Skydannelsen er skam også meget kompleks og forskerne har ikke helt
forstået den endnu. Problemet er at vanddampen har brug for partikler
vandmolekylerne kan fortættes om og man har ikke helt styr på dannelsen
af disse partikler. Svensmarks teori handler blandt andet om denne
skydannelse.

I følge Svensmark skulle solens og den kosmiske stråling medvirke til
dannelse af aerosoler (de partikler vandet fortættes om), hvorved der
lettere dannes skyer.

Læs evt.
<http://videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/det_kosmiske_fingeraftryk>
for en let forstålig uddybning.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Bo Warming

Dato : 22-11-08 04:40

> [...]
> røgen jo mest er vand: Den første halve meter eller så er usynlig, først
> derefter bliver røgen hvid - netop fordi vanddampen afkøles og derfor

Et ord for dråbeaerosol er EM, men det ord bruges aldrig, næsten

Er andre landes sprog mere gavnlige mhtt at tale korrekt om vand-luft tofase
og ettfase systemer?

Fra : Bo Warming

Dato : 22-11-08 04:37

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Sikkert, men hvordan kan tykkelsen gøre skyerne mørkere når de i
> virkeligheden udelukkende burde indeholde vanddamp - den er jo tåget, men
En vej er mørk når våd fordi lys tabes ved reflektion og i en tyk, tyk sky
med gennemsigtige vanddråber vil reflektion udslukke lys så den bliver
næsten kulsort,

På talrige skoler hvor jeg især underviste i kemi har jeg spurgtt
fysiklærerne om hvorfor en våd vej er mørk, og ingen kunne forklare hvad jeg
lærte af min ingeniørfar - pinligt

Fysikfjolser dur kun til matematik idag . Einstein har korrumperet denne
videnskab med sit blær.

At Newton foregav af ligninger kan gavne ingeniørvidenskab er kim til mange
onder

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 21-11-08 10:22

On 21 Nov., 18:13, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Jørn

> De kan nu også være meget mørke set ovenfra.
>
> --
> Mvh Max

Ja om natten. Om dagen reflekteres solens hvide lys, og oppefra så jeg
dem i dag, på vej til Stockholm, som hvide totter.
mvh
jhp

Fra : Bo Warming

Dato : 22-11-08 04:32

"Jørn Hedegaard Povlsen" <J.H.Povlsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Ja om natten. Om dagen reflekteres solens hvide lys, og oppefra så jeg
dem i dag, på vej til Stockholm, som hvide totter.

Men nedefra lyver folkeviddet at selv den mørkestte regnverjssky har en
"silverlining"

En minisky nær en skorsten kan måske være lidt farvet af forurening men
trådstartens ide om at skyer engang var hvidere er vist skabt af
øko-romantik

Har politik totalt korrumperet folkeskolernes videnskab som Arne H Wilstrup
står for?

Godt at han spørger her og sttraks får kloge svar fra science-forstandige -
gid alle øko-propagansister gjorde det. Især dagbladsjournalister.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-11-08 10:54

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Skyer dannes ved opvarmning af luft og fortætning af vanddampe -men
> hvorfor bliver de sorte? Skyldes det forureningen eller hvad? Hvis det
> skyldes forureningen, var skyerne så helt hvide i middelalderen?

Nu må der ikke gerne gå forurening og kima i alting.
Skyer består jo af kondenserede vanddampe, hvor de
enkelte vaddråber kan variere meget i størrelse.
Når skyerne er sorte skyldes det, at de enkelte vanddråber er
store - og at de kun reflekterer lidt af de indfaldende lys.
Der er med andre ord udsigt til regnvejr.

Per A. Hansen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-11-08 18:17

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-08 20:20

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

Hvis de er blåsorte giver det sne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-11-08 21:56

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev
>
> Hvis de er blåsorte giver det sne.

aha! og det skyldes også sollysets refleksion? Og hvad er det
der gør dem blåsorte i stedet for grå?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-08 22:13

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> aha! og det skyldes også sollysets refleksion? Og hvad er det der gør dem
> blåsorte i stedet for grå?

Ikke viden, erfaring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-11-08 22:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev

> Ikke viden, erfaring.

ok - mon andre kan bekræfte denne erfaring på et mere
videnskabligt grundlag?

Fra : Max

Dato : 24-11-08 22:31

Hej Arne

> ok - mon andre kan bekræfte denne erfaring på et mere
> videnskabligt grundlag?

At sneskyer virker anderledes i farven kan jo nemt hænge
sammen med solens højde på himlen.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-11-08 23:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> At sneskyer virker anderledes i farven kan jo nemt hænge
> sammen med solens højde på himlen.

Nej, for regnskyer ændrer sig ikke mod solnedgang.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-11-08 08:29

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev
>
> Hvis de er blåsorte giver det sne.

Det lyder interessant.
Men det afhænger nok en del af, hvad temperaturen er i de lavere liggende
lag?
Muligheden for at der dannes hagl må også tages i betragtning.

Per A. Hansen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-11-08 19:06

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse

> Det lyder interessant.
> Men det afhænger nok en del af, hvad temperaturen er i de
> lavere liggende lag?
> Muligheden for at der dannes hagl må også tages i
> betragtning.

Jamen,det er vi da helt enige om - hagl dannes ved at
skydråber fryser til is og hvirler mange gange rundt i skyen,
så der stadig fryser vand fast på overfladen.

Sne dannes, når vanddampen fryser direkte til nogle særlige
krystaller der kaldes snestjerner. Snestjernerne kan blive så
store at de falder som sne, hvis det er koldt nok.

Ser vi lidt skematisk på det ved vi jo at vand har tre
tilstandsformer: flydende, fast og dampform. Der bruges meget
energi for at få isen til at smelte, men det kræver endnu mere
energi at få vandet til at fordampe. Overgangen fra fast form
til luftform eller fra luftform til fastform kalder man
sublimering, hvorimod overgangen til fra vand til vanddamp
naturligvis kaldes for fordampning, og vanddampovergang til
vand kaldes fortætning, men nu er så spørgsmålet: hvad er
"ingredienserne" i sublimering. Med andre ord: Hvad er den
fysisk-kemiske forklaring på sublimering mere detaljeret
beskrevet?