Optimere Kubuntu 8.10
Fra : Martin Heller

Dato : 24-11-08 21:04

Jeg har for kort tid siden installeret Kubuntu 8.10 64 bit på en Laptop
med følgende specs:

Gforce 9600M
Intel Core2duo P9600 2,53 GHz / 1066 MHz FSB / 6MB Cache
4 GB RAM
320 GB HD

Jeg er lidt skuffet over, hvor sløv den medfølgende KDE 4.1 føles. Ikke
at det er meget sløvt, men der går lige lidt længere med at åbne
applikationer osv. end det er behageligt at vente på.

Jeg har nu installeret Xfce også, og den fungerer perfekt. Men da
maskinen burde kunne trække KDE uden problemer ville jeg da gerne have
den mere polerede desktop hvis det kan lade sig gøre.

Er der nogle åbenlyse ting, som man bør ændre i standardkonfigurationen
for at få KDE til at føles mere kvikt?

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 25-11-08 15:20

Martin Heller wrote:

> Er der nogle åbenlyse ting, som man bør ændre i standardkonfigurationen
> for at få KDE til at føles mere kvikt?

Den kører formentlig med reduceret frekvens på CPU'en - det kan du jo
eventuelt sætte op.

Har du checket om der er acceleration på dit grafikkort?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I do not believe in the creed professed by the Jewish church, by the Roman
church, by the Greek church, by the Protestant church, nor by any church
that I know of. My own mind is my church.
- Thomas Paine (The Age of Reason)

Fra : Martin Heller

Dato : 25-11-08 20:33

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Den kører formentlig med reduceret frekvens på CPU'en - det kan du jo
> eventuelt sætte op.

Ja, den står på `CPU policy: dynamic', og der står i Power Manageren, at
processor 1 og 2 kører med en frekvens på 800 MHz det meste af tiden.
Hvis jeg sætter maskinen på arbejde stiger frekvenserne til 2533 MHz.
Jeg prøver at sætte CPU policy til performance og se, om KDE føles mere
behageligt at arbejde i i den tilstand.

> Har du checket om der er acceleration på dit grafikkort?

Hvor ser jeg det? Jeg har installeret 3. parts NVIDIA driverne, som jeg
blev foreslået ved første opstart, men jeg kan ikke se noget om
acceleration i NVIDIA X Server Settings dialogen.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-11-08 18:10

Martin Heller wrote:

> [...]
> blev foreslået ved første opstart, men jeg kan ikke se noget om
> acceleration i NVIDIA X Server Settings dialogen.

Der arbejdes rigtig meget på nvidiadriveren ift KDE 4.x, det kan
anbefales at følge udgivelserne (også betaudgivelserne) meget tæt hvis
man oplever at ens system føles sløvt.

Jeg har ikke styr på procedyren med nvidias driverpakker og ubuntu, men
det forestiller jeg mig andre kan være behjælpelige med.

Se evt. her: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=118088 og
her: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=122606

/Magnus

Fra : Martin Heller

Dato : 27-11-08 23:48

Magnus Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke styr på procedyren med nvidias driverpakker og ubuntu, men
> det forestiller jeg mig andre kan være behjælpelige med.

Tak, jeg holder min installation opdateret med apt-get, men er lidt
betænkelig med at rode mig ud i at installere alt for mange
beta-versioner af software på egen hånd. Dertil har jeg ikke helt styr
nok på, hvad konsekvenserne kan være og hvordan jeg evt. kommer tilbage
til en fungerende version, hvis noget skulle gå galt. Jeg håber Ubuntu
kommer med opdateringer forholdsvist hurtigt, hvis der er drivere, der
ikke virker korrekt. Indtil da bruger jeg bare en anden window manager,
når jeg bliver for frustreret over KDE's lidt sløve opførsel.