Kan ikke tilgå NAS via navn i XP
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-08 18:35

Hejsa,

Jeg har en Maxtor Shared Storage II, som jeg gerne ville tilgå via det navn,
jeg har givet den, men det kan jeg ikke i XP. Jeg kan fint tilgå den via IP,
og jeg kan også tilgå den via navn i Vista, men altså ikke i XP (har prøvet
to XP maskiner).
Hvad mon der er galt, og hvad skal jeg gøre?

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 22-11-08 08:19

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> altså ikke i XP (har prøvet to XP maskiner).
> Hvad mon der er galt, og hvad skal jeg gøre?

Opret navn og ip i XP's hosts fil.

Den finder du i søgestien:

windows\system32\drivers\etc

Fra : jos

Dato : 22-11-08 10:29

Hans wrote:

> Opret navn og ip i XP's hosts fil.
>
> Den finder du i søgestien:
>
> windows\system32\drivers\etc
Det skal vel nærmere være i lmhosts filen samme sted ??
netbiosnavne er en LanManager"feature"

finn

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-11-08 14:48

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal vel nærmere være i lmhosts filen samme sted ??
> netbiosnavne er en LanManager"feature"

Ok, så jeg kan oprette det manuelt et eller andet sted, men hvorfor kan jeg
ikke se det automatisk?
Grunden til, at jeg gerne vil bruge navnet, er, at den ikke er sat op til
fast ip, og så kan jeg vel heller ikke bruge ovenståenden...?

mvh Frank

Fra : jos

Dato : 22-11-08 15:51

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> Grunden til, at jeg gerne vil bruge navnet, er, at den ikke er sat op
> til fast ip, og så kan jeg vel heller ikke bruge ovenståenden...?

ja, [lm]hosts filerne kører på IPadresser

Men du kan prøve på Vistamaskinen at ændre:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ LSA

sæt om nødvendigt lav værdien: LmCompatibilityLevel=1
og genstarte maskinen

Vista defaulter i nogle installationer til en nyere LMprotokol som din NAS
sikkert ikke kender.

finn

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-11-08 18:38

> [...]
> og genstarte maskinen
>
> Vista defaulter i nogle installationer til en nyere LMprotokol som din NAS

Min problem er omvendt. Det virker fint i Vista, men ikke i XP.

mvh Frank

Fra : jos

Dato : 22-11-08 20:17

> Min problem er omvendt. Det virker fint i Vista, men ikke i XP.
>
> mvh Frank
sorry!
sov i timen

finn

- prøv lige at slå XPfirewall fra!

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-11-08 11:42

> sorry!
> sov i timen
>
> finn
>
> - prøv lige at slå XPfirewall fra!

BINGO! Det er min nVidia Firewall. Hvad skal jeg åbne i den, for at få det
til at virke?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-11-08 11:47

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:49293396$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> BINGO! Det er min nVidia Firewall. Hvad skal jeg åbne i den, for at få det
> til at virke?

Jeg ser det her blokeret flere gange i loggen:

Source: IP 192.168.0.6 UDP Port 1900,
Destination: IP 239.255.255.250 UDP Port 1900.

192.168.0.6 er NAS'en, men hvad er 239.255.255.255?
Min computer har 192.168.0.4

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-11-08 13:26

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:49293488$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Source: IP 192.168.0.6 UDP Port 1900,
> Destination: IP 239.255.255.250 UDP Port 1900.
>
> 192.168.0.6 er NAS'en, men hvad er 239.255.255.255?

Nå, det er vist noget den står og laver hele tiden, måske noget medieserver
noget...?

Men når jeg skriver \\mss2\ (som NAS'en hedder), så ser jeg dette i firewall
loggen:
Source: IP 192.168.0.6 UDP Port 137,
Destination: IP 192.168.0.4 UDP Port 137.

mvh Frank

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-11-08 13:49

Frank K. Jensen wrote:

> Source: IP 192.168.0.6 UDP Port 1900,
> Destination: IP 239.255.255.250 UDP Port 1900.

Har du 239.255.255.250 på dit netværk?

> 192.168.0.6 er NAS'en, men hvad er 239.255.255.255?

Det er en broadcast-adresse.

Jesper Poulsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-11-08 21:10

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Har du 239.255.255.250 på dit netværk?

Nej, det tror jeg bestemt ikke

> Det er en broadcast-adresse.

Det ser umiddelbart ud som om, at det er medieserveren i min Maxtor Shared
Storage II, der sender det ud en god håndfuld gange hvert ½ min...
I min firewall opsætning er port 1900 beskrevet som "Simple Service
Discovery Protocol (SSDP)"
Skal jeg åbne den?

mvh Frank

Fra : jos

Dato : 23-11-08 21:44

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> Shared Storage II, der sender det ud en god håndfuld gange hvert ½
> min... I min firewall opsætning er port 1900 beskrevet som "Simple Service

Hvis du har noget som skal reagere på din mediaserver
- i modsat fald kunne du i stedet overveje at standse mediaserveren.

port 445 er et nyere alternativ til 137-139 for windows netværk, men som
ikke alle w-versioner kender.

finn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-11-08 07:36

On Sun, 23 Nov 2008 13:48:31 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Det er en broadcast-adresse.

Nej, det er multicast.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-11-08 07:36

On Sun, 23 Nov 2008 11:46:32 +0100, "Frank K. Jensen"
<frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> wrote:

> Source: IP 192.168.0.6 UDP Port 1900,
> Destination: IP 239.255.255.250 UDP Port 1900.

239.255.255.250 er en multicast-adresse og det 1900/udp er SSDP
(UPnP). Din NAS kører altså UPnP.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-11-08 13:56

Frank K. Jensen wrote:

> BINGO! Det er min nVidia Firewall. Hvad skal jeg åbne i den, for at få det
> til at virke?

Port 137 og 138 UDP, samt 139 og 445 TCP.

Jesper Poulsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-11-08 21:02

> Port 137 og 138 UDP, samt 139 og 445 TCP.

Ok, i min standard opsætning kan jeg åbne for "NetBIOS over TCP and UDP" som
åbner 137-139 UDP og TCP.
Det ser ud som om, at det virker.

Hvad er 445 TCP?
I firewall opsætningen siger den "Microsoft DS".

mvh Frank

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-11-08 22:00

Frank K. Jensen wrote:

> Ok, i min standard opsætning kan jeg åbne for "NetBIOS over TCP and UDP" som
> Hvad er 445 TCP?

Det er afløseren for NetBIOS over TCP/IP - det er bare ikke sikkert at
din server understøtter det.

Jesper Poulsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 26-11-08 20:02