Rødkål
Fra : Inger D.

Dato : 18-11-08 22:00

Jeg har lavet hjemmelavet syltet rødkål og har nu et halvt kålhoved
tilovers.
Jeg har ikke brug for mere syltet rødkål og har heller ikke lyst til at lave
en eller anden rødkålsalat.
Hvad kan man ellers bruge rødkål til?
Det eneste 'rigtige' alternativ jeg har fundet er, at blande det i fars til
farsbrød, men der må da være mere?

Inger D.

Fra : Max

Dato : 18-11-08 22:01

Hej Inger

> Jeg har lavet hjemmelavet syltet rødkål og har nu et halvt kålhoved

Et det almindelig rødkål du kalder syltet rødkål ?

--
Mvh Max

Fra : Inger D.

Dato : 19-11-08 09:29

> Et det almindelig rødkål du kalder syltet rødkål ?

Ja, det man får til flæskesteg o. lign.

Inger D.

Fra : Max

Dato : 19-11-08 11:06

Hej Inger

> Ja, det man får til flæskesteg o. lign.

Hvorfor laver du så ikke det hele, det er
da så nemt og tager ingen tid.

--
Mvh Max

Fra : Inger D.

Dato : 19-11-08 12:44

> Hvorfor laver du så ikke det hele, det er
> da så nemt og tager ingen tid.

Jeg får det ikke spist. Derfor søger jeg andre ideer til, hvad man kan bruge
et rødkålshoved til.

Inger D.

Fra : jos

Dato : 19-11-08 12:59

Inger D. wrote:

> Jeg får det ikke spist. Derfor søger jeg andre ideer til, hvad man
> kan bruge et rødkålshoved til.
>
> Inger D.
rød og/eller hvidkål er imho bedst snittet serveret som rå salat, rørt med
en alm. god oli-eddikedressing, og lidt salt og peber!
serveres til stort set alt
- og så er det både drøjt, sundt og billigt

finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-11-08 14:11

In news:4923cdf5$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Inger D. <blabla@no.no> typed:

> Ja, det man får til flæskesteg o. lign.
>
> Inger D.

Jeg har lige kogt rødkål til julemiddagen. Vi bliver 6 personer, men jeg
kogte altså af 2 rødkålshoveder og tog det fra jeg skal bruge til flæske- og
andestegen, derpå fordelte jeg resten i plastbøtter som jeg frøs ned, og så
har jeg et dejligt tilbehør når vi igen skal have steg, frikadeller eller
stegt medister, hvor rødkål jo smager dejligt til. Man kan jo også med stor
fordel lave rå rødkålssalat som flere har foreslået, det er rigtig dejligt
og velsmagende.

Jeg har nu heller aldrig hørt om "syltet rødkål", men det er vel på en måde
syltet når der både er eddike og ribssaft i.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 19-11-08 14:41

Hej Tove

> Jeg har nu heller aldrig hørt om "syltet rødkål", men det er vel på
> en måde syltet når der både er eddike og ribssaft i.

Det studsede jeg også over. Når jeg laver rødkål, ja så snitter
jeg det, koger det mørt i en gang Ribenasaft eller tilsvarende.
Ved den endelige tilberedning kan man så tilsætte hvad man
lyster alt afhængig af hvad det er tilbehør til.
Jeg prøvede forøvrigt at stille et glas i køleskabet i garagen
ved julen 2007, det ser stadigvæk fint ud og smager også
fint stadigvæk.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-08 22:51

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvad kan man ellers bruge rødkål til?

Smid det ud, og køb et nyt, frisk, når du næste gang har brug for rødkål.
Dyrere er det altså ikke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 19-11-08 00:36

Inger D. wrote:
> Jeg har lavet hjemmelavet syltet rødkål og har nu et halvt kålhoved
> tilovers.

1/4 rødkål (=et halvt kilo), 3 spiseskefulde kirsebæreddike, 50 gram smutted
mandler, 2 mandariner, 2 spiseskefulde flydende honning, 2 spiseskefulde
koldpresset rapsolie, 75 gram soltørrede kirsebær, tranebær eller rosiner,
salt og peber.

Snit kål i tynde strimler og vend med eddike og salt. Lad det trække et par
timer. Rist mandler ved svag varme til de netop ændrer farve. Skær dem i
splinter. Skær top-, bund, og sidestykker af mandariner og skær frugten fri
af hinderne. Mix honning og rapsolie med salt og peber til dressing. Vend
rødkål, mandariner, mandler og soltørret frugt sammen. Vend dressing i og
smag til med salt og peber. (Meyer: Lyst)

Fra : Inger D.

Dato : 21-11-08 22:10

> [...]
> lave en eller anden rødkålsalat.
> Hvad kan man ellers bruge rødkål til?
> Det eneste 'rigtige' alternativ jeg har fundet er, at blande det i fars

Nu har jeg snakket med manden, og han havde egentlig nogle ret gode ideer
til, hvad man kan bruge rødkål til, som ikke var rødkål og salat. Det vil
jeg da gerne dele med jer:

'Burgere' med fintsnittet rødkål, reven gulerod, stegt kyllingebryst,
karrydressing og tomat og hjemmedyrket chili- det var vellykket.
Og
Stuvet rødkål - hvordan mon det smager? Det må blive ret lyserødt eller
lyselilla.

Inger D.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-11-08 14:26

On 21 Nov., 22:10, "Inger D." <bla...@no.no> wrote:

> Stuvet rødkål - hvordan mon det smager? Det må blive ret lyserødt eller
> lyselilla.

Smager sikkert fint, men jeg ville aldrig kunne forlige mig med
æstetikken i projektet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 22-11-08 22:34

Inger D. wrote:
> Stuvet rødkål - hvordan mon det smager? Det må blive ret lyserødt
> eller lyselilla.

Tjaeh bruger man en andel af rødbeder i flødekartofler, bliver det underligt
rødt Men smager rigtigt godt.. Så mon ikke man sagtens kunne stuve
rødkål?!.. Det skal da komme an på en prøve.. Og æstitikken, tjaeh.. Det er
vist mest det at man ikke har prøvet, og det ikke er opfundet i frankrig
eller har et opskurt snobbet navn ;)

Mvh Hauge