Slåensnaps
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-11-08 18:01

Har nogen af jer konkrete erfaringer med fremstilling af slåensnaps?

Jeg spørger, for når jeg søger i Google og ser opslagene dér, så siger
opskrifterne skiftevis at bærrene skal trække i 2-3 måneder og i 2-3
uger. Der er dog en vis forskel. Hvad er bedst?

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 18-11-08 20:53

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opskrifterne skiftevis at bærrene skal trække i 2-3 måneder og i 2-3 uger.
> Der er dog en vis forskel. Hvad er bedst?

Hvis det er Connys (min kones svigermors) slåenbryg du er ude efter, så er
det likør og ikke snaps. Måske kan jeg fremtrylle opskriften.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-11-08 21:05

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> writes:

> Jeg spørger, for når jeg søger i Google og ser opslagene dér, så siger
> opskrifterne skiftevis at bærrene skal trække i 2-3 måneder og i 2-3
> uger. Der er dog en vis forskel. Hvad er bedst?

Du starter med 2 uger, derefter tager du en dram hver morgen og
smager. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Inger D.

Dato : 18-11-08 21:45

> [...]
> opskrifterne skiftevis at bærrene skal trække i 2-3 måneder og i 2-3 uger.
> Der er dog en vis forskel. Hvad er bedst?

Jeg er til den kraftige udgave, så min slåensnaps får gerne 2 - 3 måneder.
Derefter er der nogen der kalder det en essens og siger den skal blandes op
med mere snaps, men jeg kan bedst lide den rene vare.
Jeg fryser slåenbærene, fylder et glas ½ med dem og fylder op med snaps.
Derefter får det lov til at stå og trække de dér 2 - 3- måneder, hvorefter
det sies.
Snapsen kan drikkes straks, og bliver rundere af at stå. Om man er mest til
den skarpe eller den runde udgave er en smagssag.

Inger D.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-11-08 23:04

Inger D. skrev bl.a.:

> Jeg er til den kraftige udgave, så min slåensnaps får gerne 2 - 3
> måneder.

Tak for alle kreative svar.

Jeg har fået en lille pose frosne slåen som i alt vejer sølle 175 gram.
Hvor meget (læs: lidt) snaps eller vodka skal jeg bruge til så få bær?

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Inger D.

Dato : 19-11-08 09:33

> Jeg har fået en lille pose frosne slåen som i alt vejer sølle 175 gram.
> Hvor meget (læs: lidt) snaps eller vodka skal jeg bruge til så få bær?

Det er ikke særlig vigtigt, så der sker ikke noget ved at du kommer lidt for
meget eller lidt på.
Læg dem frosne i et sylteglas og hæld dobbelt så meget snaps på efter
øjemål, så skulle det blive godt.

Inger D.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-11-08 21:44

On Tue, 18 Nov 2008 18:00:49 +0100, Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> opskrifterne skiftevis at bærrene skal trække i 2-3 måneder og i 2-3
> uger. Der er dog en vis forskel. Hvad er bedst?

Den store guru, P. V. Glob, skriver "et par måneder". Herefter sies væsken
fra og henstilles til klaring i en uges tid, hvorefter essensen hældes på
en ny flaske til lagring.

Bærrene smides ikke ud. Knus stenene og stød kærnerne i en morter og lad
dem trække nogle måneder i alkohol. En ypperlig dram!

Vent med plukningen til bærrene har fået noget frost, men vent ikke for
længe. Fuglene er vilde med dem. Smid dem evt. i fryseren i stedet. Den
sure og bitre smag dæmpes betragteligt og der fremkommer nogen sødme, som
dog aldrig bliver påtrængende, om jeg så må sige
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-11-08 07:48

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> opskrifterne skiftevis at bærrene skal trække i 2-3 måneder og i 2-3
> uger. Der er dog en vis forskel. Hvad er bedst?

Forskellen lyder stor, men i praksis er den behersket. Efter de første
par uger er alle smagsstoffer og farve stort set trukket ud af bærrene.

Min erfaring er i al fald, at der ikke er smagssforskel, som stammer fra
trækketiden - andre ting har langt større betydning:

- mængden af bær i forhold til snaps
- lagringstiden - hvor længe står snapsen inden den drikkes
- bærrenes modenhed

osv.

Så det er et spørgsmål om at prøve sig frem