Købt mc på ebay - betaling
Fra : Mureren

Dato : 18-11-08 17:36

Hej.

Jeg vandt en auktion på ebay.co.uk, og skal nu have mc'en fragtet til
Danmark (det er der styr på), og selvfølgelig også have betalt.
Fragtfirmaet ønsker ikke at stå for betalingen når de henter mc'en (selvom
jeg på forhånd overfører pengene til dem), så jeg skal finde en måde at gøre
det på hvor såvel køber og sælger ikke risikerer at stå med håret i
postkassen.
Køber har paypal som betalingsmulighed, og er privatperson, men hvis jeg
betaler via Paypal lægger de en større bunke gebyrer på, dels for veksling
af valuta, og dels for den "sikkerhed" de mener at yde mig som køber!

Kan man ikke med en form for bankoverførsel (fra min bank til hans) sikre at
sælger ikke kan hæve pengene før mc'en som minimum er i fragtfirmaets
varetægt?
Sælger skal selvfølgelig heller ikke udlevere hans mc uden at være sikker på
betaling.
(escrow services er også røvdyre, men er selvfølgelig en mulighed)

Mvh.
Mureren
(hvis bank har lukket nu, så der kan jeg ikke spørge og få svar i aften...og
google hjalp mig ikke)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-11-08 18:00

Mureren skrev:
> [...]
> betaling.
> (escrow services er også røvdyre, men er selvfølgelig en mulighed)

Jeg ille benytte paypal, gebyrer eller ej, det er en udmærket sikkerhed
trods alt

kunne du ikke fortælle lidt mere om handlen, fragtmand, priser for fragt
med mere? Det ville jeg frygteligt gerne høre nærmere om

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Mureren

Dato : 18-11-08 18:27

> Jeg ille benytte paypal, gebyrer eller ej, det er en udmærket sikkerhed
> trods alt

Joo...men er sikkerheden ikke begrænset til lidt over 6.000 kroner?
Motorcyklen er væsentligt dyrere end det :-|

> kunne du ikke fortælle lidt mere om handlen, fragtmand, priser for fragt
> med mere? Det ville jeg frygteligt gerne høre nærmere om

Selve handlen er der jo ikke meget at fortælle om, vandt bare auktionen på
ebay.
Fragtmænd, der har jeg efter lidt googling kontaktet Leman i Esbjerg. De
henter mc'en i Plymouth (det er cirka 600 kilometer fra Harwich, helt nede i
den sydvestlige "spids"), og bringer den til Esbjerg, hvor jeg så kan hente
den.
Prisen er cirka 2.500 + moms, og så får jeg jo lidt udgifter til turen til
Esbjerg, men det er da overkommeligt.

3x34 kunne også ordne sagen, men jeg er lidt i klemme fordi sælger skal på
ferie i en måned fra først/midt i december. Handlen skal derfor gerne
afsluttes i næste uge, og hvis ikke det havde været tilfældet havde jeg
valgt 3x34. Prisen er den samme, men så er motorcyklen i Århus i stedet fo
Esbjerg, og det er trods alt lidt tættere på mig. Og, de ville godt stå for
betalingen til sælger når de hentede mc'en, det var næsten det bedste af det
hele, men desværre ikke en mulighed i dette tilfælde.

Var det info nok?

Mvh.
Mureren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-11-08 19:40

Mureren skrev:

> Var det info nok?

Jo egentlig.
Det bekræftiger mig i mine egne undersøgelser - det koster.

De jeg har set på på E-bay, har typisk en profil á:
xx pund (typiskomkring 100) upfront som garanti for seriøs køber
afhentning på adressen inden for en uge
kontant betaling

Nå så det er racerjern jeg ser efter, så finder jeg det _for_ risikabelt
et foretagende, og priser for transport/afhentning/betaling bliver alt
for høje til det er interessant... desværre

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 21:02

> Jeg ille benytte paypal, gebyrer eller ej, det er en udmærket sikkerhed
> trods alt

Der er ikke så meget sikkerhed så det gør noget, det er ikke derfor man skal
vælge paypal.. mere fordi det er nemt..

Mvh
Morten

Fra : MKS - 74

Dato : 18-11-08 18:20

On Tue, 18 Nov 2008 17:35:33 +0100, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Køber har paypal som betalingsmulighed, og er privatperson, men hvis jeg
>betaler via Paypal lægger de en større bunke gebyrer på, dels for veksling
>af valuta, og dels for den "sikkerhed" de mener at yde mig som køber!

Vekselgebyret burde du min. kunne slippe for, eller rettere du kan
vælge i Paypal-transaktionen at betale i £ og så betale bankens kurs
når beløbet trækkes på betalingskortet, hvilket plejer at være en stor
(absolut) fordel ved større transaktioner, ex. er min banks kurs 7,53
for EUR i VISA-transaktioner, mens Paypal beregner sig 7,67 og skal
man betale flere tusind ex EUR kan det også blive til lidt....

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Anders Majland

Dato : 18-11-08 19:10

> [...]

> at sælger ikke kan hæve pengene før mc'en som minimum er i fragtfirmaets
,,,
> Sælger skal selvfølgelig heller ikke udlevere hans mc uden at være sikker
> på betaling.
> (escrow services er også røvdyre, men er selvfølgelig en mulighed)

Du har ret godt styr på mulighederne. Og jo du kan også oprette en konto til
formålet i købers bank og så først frigive pengene når i begge er enige om
det. Men det er sikkert ikke billigere end andre escrow services og det
afhænger af at købers bank gider besværet (kræver nok et gebyr af "passende"
størrelse for at de gider det) I princippet kan i jo lade en tilfældig
trediepart om at holde pengene - hvis i altså kan finde en i begge stoler på

Men jeg ville nok også bruge Paypal - trods prisen og at de ofte får kritik
for at være lidt for "selvstændige" når man får brug for deres
sikkerhedsnet...

Alternativet er vel næsten kun at gøre en tur ud af det. En enkeltbillet med
fly derover og så køre den hjem ... Ikke sikkert at det er meget dyrere i
sidste ende og det giver også lidt oplevelser

Fra : Mureren

Dato : 18-11-08 20:13

> [...]
> "passende" størrelse for at de gider det) I princippet kan i jo lade en
> tilfældig trediepart om at holde pengene - hvis i altså kan finde en i

Jo, men ligefrem at få oprettet konti i udlandet...det var også meget at
gøre ud af det
Og at finde en tilfældig trediepart....det er nok ikke nemt når vi begge
skal godkende vedkommende, det vil vel altid blive en af os der anbefaler
tredieparten.

> Men jeg ville nok også bruge Paypal - trods prisen og at de ofte får
> kritik for at være lidt for "selvstændige" når man får brug for deres
> sikkerhedsnet...

Det har jeg så prøvet nu, men uden held
Jeg får en fejl: "Your credit card, ending in XXX, cannot be processed"
Satan og helvede da....det sku' være så godt og så er det faktisk skidt :-|

> Alternativet er vel næsten kun at gøre en tur ud af det. En enkeltbillet
> med fly derover og så køre den hjem ... Ikke sikkert at det er meget
> dyrere i sidste ende og det giver også lidt oplevelser

Det er faktisk primært oplevelserne jeg godt kan være foruden For det
første må jeg så vidt jeg ved slet ikke køre mc'en i England, da det er
føreren der er forsikret derovre, ikke mc'en. For det andet kører de jo
venstrekørsel, og i kombination med en "ny" mc, koldt vejr, temmelig sikkert
våde vejbaner, og en indre stifinder der kan ligge på et frimærke lyder det
ikke tiltalende *G*

Mvh.
Mureren

Fra : Jens S.

Dato : 18-11-08 21:42

"Mureren" skrev >
> [...]
> Jeg får en fejl: "Your credit card, ending in XXX, cannot be processed"
> Satan og helvede da....det sku' være så godt og så er det faktisk skidt
***************
Hvis du bruger visa-dk kan det være du løber ind i en grænse som er noget
med hævning op til 20.000 kr. pr. måned i udlandet.

Har du overvejet ryan air til en hurtig smuttur ?

Hvis det er et stort beløb ville jeg nok overveje at se varen først. Det kan
være særdeles svært at få penge retur fra en privatperson i udlandet .......
han kan have brugt pengene mange gange

/Jens S., Esbjerg

Fra : Simon

Dato : 18-11-08 19:55

Mureren wrote:
> betaler via Paypal lægger de en større bunke gebyrer på, dels for veksling

Kurs-spm. er blevet nævnt, men at der skulle være store gebyrer på har jeg
som køber ikke været ude for? - eller der tale om at sælgeren læsser
nogle gebyrer videre over på dig?

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Mureren

Dato : 18-11-08 20:13

> Kurs-spm. er blevet nævnt, men at der skulle være store gebyrer på har jeg
> som køber ikke været ude for? - eller der tale om at sælgeren læsser
> nogle gebyrer videre over på dig?

Naah, jeg var nok hurtigt ude med riven
Det viser sig at vekslegebyret er det eneste, og er indregnet i det beløb
jeg får vist på skærmen når jeg beder om betaling i GBP
(og så er vekselkursen faktisk ikke ringe, cirka 200 kr. i forskel fra
banken alt i alt!)

Mvh.
Mureren

Fra : Kell Petersen

Dato : 19-11-08 13:31

Ja , der er sku´mange bekymringer..
Men jeg havde taget turen derover, og selv kigget på den.
Købt og betalt den hvis den var OK,, fået papir og købekontrakten med mig ,,
og
En GPS i hånden , som pegede mod færgen til Esbjerg..
Og så listet stille og roligt hjem..
Inden afrejsen kunne man jo have fået stelnummeret og købt et klistermærke
på motorkontoret, herhjemme , og når den så holder på færgen får den det
på..
og så er de sidste kilometer klaret..

Jeg ville da gætte på at policen er flinke derover,, så stopper de en og man
forklare dem situationen og viser dem prøveskiltet fra færge og resten af
vejen får man vel eskorte hele vejen til færgen...
Og det med dårligt vejr og våde veje...?
Tilpas hastigheden.
Og venstrekørsel...? Undvig modkørende..
God tur..