Et gammelkendt spørgsmål i ny "forklædning~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-01 18:12

Så sent som i dag hævdede en ingeniør at man godt kunne køre fuld
duplex på en hub. Det afhang nemlig af hvad det var for en hub,
sagde han.
Og i den forbindelse talte han om en switching hub, der kan køre
fuld duplex.
Min "børnelærdom" siger at man ikke kan køre fuld duplex på en hub
fordi den broadcaster, men han sagde, at det kunne man hvis der var
indbygget et cache, der kunne håndtere det, og at det var helt
givet at man kunne køre fuld duplex på en switching hub.
Desuden sagde han at når man hævdede at en hub var en mulitport
repeater, så var det noget sludder, eftersom den ikke forstærkede
signalet sådan som en repeater gør det.

Er der nogen, der har en kómmentar til dette - gerne uddybende -
også omkring switching hub.

Et spørgsmål mere: når man i et netværk kører med fuld duplex, er
det så ikke også afhængig af netkortets beskaffenhed? Det er jo
ikke sikkert at netkortet kan køre med fuld duplex (altså sende og
modtage på samme tid)?

Arne H. Wilstrup

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-07-01 01:14

Han har ret i at man kan køre fuld duplex i en Switch da den kun sender til
den mac adresse som de enkelte pakker er modtagere af og altså ikke
broadcaster pakkerne. Dog vil man oftest ikke omtale en switch som en hub
selvom funktionen set med brugerens øjne er den samme som en alm. hub.
Der er 2 hovedkategorier af switche: lag 2 og lag 3 (hentyder til OSI
modellen) lag 3 switche fungerer meget i stil med en router, denne type er
dog ikke så udbredt.
De almindeligste switche er lag 2 (datalink laget) switche der minder om
broer i funktionsmåden
En switch arbejder efter 2 principper:
Cut Through: Switchen sender pakken videre så snart den ved til hvilken
adresse den skal sendes. Altså inden den har modtaget hele pakken fra
afsenderen.
Store and Forward: Pakken lagres midlertidigt i en transmissions buffer
indtil det segment som pakken skal sendes videre på bliver ledigt. Her
arbejdes der altså med en cache.
Normalen er at en switch understøtter begge metoder og i videst muligt
omfang forsøger at bruge Cut Through hvor dette er muligt.

Hvis en hub har indbygget cache til at håndtere fuld duplex kan man vel
teknisk set ikke tale om ægte fuld duplex, efter min mening.

Jeg må dog tilslutte mig sysnpunktet om at en hub ikke er en repeater som
sådan. Men flere hubs og switches har indbygget repeater hvorfor man kan
betragte den samlede "boks" som en multiport repeater.

Når man snakker om dialogformen (duplex) er man på niveau 5 i OSI modellen.
Dette lag styrer dialogformen og synkroniseringen. Det er dog muligt at lag
5 aftaler at benytte halv duplex og et af de lavere liggende lag alligevel
benytter fuld duplex. Denne udnyttelse vil så bare ikke være til rådighed i
lag der ligger højere end lag 5 eller det "højeste" lag der benytter fuld
duplex. Hardwaren har selvfølgelig også indflydelse på dialogformen idet
dialogformen skal understøttes af hardwaren. Idag kan de fleste netkort af
en rimelig kvalitet dog køre fuld duplex.

Jeg vil anbefale at du evt. går på Biblioteket og låner: "Introduktion til d
atakommunikation af Stig Jensen", da jeg gik på datamatiker studiet kaldte
vi den "sandkasse bogen" eller "PIXI bogen" men den er skrevet så den er til
at gå til for alle, også datamatiker studerende *GGG*. Du kan også finde et
IDG hæfte om netværk der dækker mange af de samme ting på et lidt mere
overfladisk niveau.

Håber dette var svar på dit spørgsmål

Hilsen
Thomas

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-01 07:22

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
også finde et
> IDG hæfte om netværk der dækker mange af de samme ting på et lidt

Det var i hvert fald et meget flot svar

Arne H. Wilstrup

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-07-01 22:13

> Det var i hvert fald et meget flot svar

Et flot svar, som jeg tror mange kan blive klogere af (jeg blev i hvert
fald)

En anden ting (henvendt til Arne):
Kig lige forbi:

http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

og lær at quote.

/kenne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-01 20:55

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Et flot svar, som jeg tror mange kan blive klogere af (jeg blev i
> [...]

Ikke forstået?Forklar nærmere -
Arne H. Wilstrup

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 26-07-01 21:09

In article <3b6075b3$0$5996$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Arne H. Wilstrup
wrote:

> "Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> Ikke forstået?Forklar nærmere -
Det er da åbenlyst nok, du bruger 85 linjer på at fortælle at du synes at det
var et godt svar. Du kunne nok have [snip]'et en hel del mere... :)

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-07-01 21:42

"Jonas Due Vesterheden" <jonas@Celeron.vesterheden.dk> skrev i en
meddelelse > >
> Det er da åbenlyst nok, du bruger 85 linjer på at fortælle at du
synes at det
> var et godt svar. Du kunne nok have [snip]'et en hel del mere...
:)

Sikkert, men jeg havde travlt - og så burde du måske også have
snippet alt det, som stod tidligere i dette indlæg - det var jo
ikke just forbilledligt, vel? (nu har jeg gjort det for dig)
Arne H. Wilstrup