MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP og planlagte opgaver?
Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 19:00

Jeg kan sagtens få XP til at starte et program f.eks hver dag kl
12, men kan den også på en eller anden måde lukke programmet ned
efter f.eks 5 timer eller på et klokkeslet?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 20:12

On Tue, 18 Nov 2008 18:59:52 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

> Jeg kan sagtens få XP til at starte et program f.eks hver dag kl
>12, men kan den også på en eller anden måde lukke programmet ned
>efter f.eks 5 timer eller på et klokkeslet?

Du kan bruge det her vbscript til at lukke et eller flere programmer
ned med. Kopier det over i en tekstfil i Notepad og gem det som
(filnavn).vbs

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer &
"\root\cimv2")
Set colProcessList = objWMIService.ExecQuery _
("SELECT * FROM Win32_Process WHERE Name = 'program.exe'")
For Each objProcess in colProcessList
objProcess.Terminate()
Next

Du erstatter blot "program.exe" med navnet på det program du vil lukke
ned (dvs. det programmet hedder i proceslisten under
Opgavestyring/TaskManager).

Vil du lukke flere programmer ned samtidig gentager du blot de sidste
5 linier flere gange efter hinanden i tekstfilen, med de respektive
programnavne indsat, således:

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer &
"\root\cimv2")
Set colProcessList = objWMIService.ExecQuery _
("SELECT * FROM Win32_Process WHERE Name = 'program1.exe'")
For Each objProcess in colProcessList
objProcess.Terminate()
Next

Set colProcessList = objWMIService.ExecQuery _
("SELECT * FROM Win32_Process WHERE Name = 'program2.exe'")
For Each objProcess in colProcessList
objProcess.Terminate()
Next

Set colProcessList = objWMIService.ExecQuery _
("SELECT * FROM Win32_Process WHERE Name = 'program3.exe'")

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 20:23

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> [...]
>
> Du erstatter blot "program.exe" med navnet på det program du
> vil lukke ned (dvs. det programmet hedder i proceslisten under

Hold da op, det takker jeg mange gange for, dvs jeg laver en ny
opgave som tygger scriptet og så er den potte ude?

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 20:36

Jeg får en grusom fejl når jeg vil oprette opgaverne. Programmet
vil ikke blive kørt. Fejl: 0x80070005 adgang nægtet, hvaffer nu
det?

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 21:14

On Tue, 18 Nov 2008 20:36:11 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Jeg får en grusom fejl når jeg vil oprette opgaverne. Programmet
>vil ikke blive kørt. Fejl: 0x80070005 adgang nægtet, hvaffer nu
>det?

Hm, det skal jeg ikke kunne sige, det fungerer fint her, med flere
programmer. Det er vel ikke en eller anden systemservice eller
lignende du prøver at lukke ned?

Men ellers ser det jo ud som om du har fået serveret en anden løsning
på problemet.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 21:22

> [...]

> eller lignende du prøver at lukke ned?
>
> Men ellers ser det jo ud som om du har fået serveret en anden

Den påstår hårdnakket at jeg ikke har rettighed til at lave
opgaven efter password er indtastet, så et eller andet problem
med rettighederne til at lave den slags opgaver går galt

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 21:27

On Tue, 18 Nov 2008 21:21:47 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Den påstår hårdnakket at jeg ikke har rettighed til at lave
>opgaven efter password er indtastet, så et eller andet problem
>med rettighederne til at lave den slags opgaver går galt

Hvad er det for et program der er tale om?

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 21:33

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Hvad er det for et program der er tale om?

Opgavestyring, jeg kan ikke få rettighed til at starte opgaven

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 21:25

<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Jeg får en grusom fejl når jeg vil oprette opgaverne. Programmet
>vil ikke blive kørt. Fejl: 0x80070005 adgang nægtet, hvaffer nu
>det?

Jeg glemte helt at min newsreader laver wordwrap, så en af linjerne
bliver brudt med et linjeskift, og det duer ikke. Så hvis du har
kopieret scriptet direkte så vil du få en fejl. Godtnok ikke den du
nævner, men du kan jo evt. prøve hvordan det fungerer med det korrekt
formaterede script, som kan hentes her:

http://zantra.dk/temp/kill.zip

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 21:35

> [...]

> Godtnok ikke den du nævner, men du kan jo evt. prøve hvordan
> det fungerer med det korrekt formaterede script, som kan

Jeg prøver endnu engang, jeg ved ikke om scriptet kan køre så
længe jeg ikke har rettighed til at starte en opgave i
opgavestyringen. Er du nu med???

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 21:39

On Tue, 18 Nov 2008 21:34:59 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Jeg prøver endnu engang, jeg ved ikke om scriptet kan køre så
>længe jeg ikke har rettighed til at starte en opgave i
>opgavestyringen. Er du nu med???

Ja, den fejl du nævnte har tilsyneladende ikke noget med scriptet at
gøre. Det var mest så du ikke får endnu en fejl hvis du (eller andre)
skulle prøve scriptet alligevel.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 21:55

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Ja, den fejl du nævnte har tilsyneladende ikke noget med
> scriptet at gøre. Det var mest så du ikke får endnu en fejl
> hvis du (eller andre) skulle prøve scriptet alligevel.

Løsningen på problemet med rettigheder var, at oprette en ny
bruger og give den password. Det kan så løse problemet med det,
men endnu et viste sig. Når opgaven starter, aktiveres
programmet, jeg kan se det i windows jobliste, men det kører ikke
in real eller hvad man skal sige. Programmet kommer ikke frem på
skærmen og det udfører ikke den opgave det har, så nu er jeg
lost-

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 22:05

On Tue, 18 Nov 2008 21:55:16 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

> [...]
>in real eller hvad man skal sige. Programmet kommer ikke frem på
>skærmen og det udfører ikke den opgave det har, så nu er jeg

Men det kører "in real" hvis du starter det normalt?

Du kan evt. prøve om det her vbscript kan starte det så det kører
normalt:

set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Run """C:\programmer\program\program.exe"""

indsæt den korrekte sti til programmet i linie 2.

Hvis det fungerer, og du kan få opgavestyring til at køre vbscriptet,
vil jeg tro det fungerer.

Bruger selv scriptet til at starte flere programmer med, og der
fungerer fint.

Fra : Rado

Dato : 18-11-08 22:08

On Tue, 18 Nov 2008 22:04:44 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
>WshShell.Run """C:\programmer\program\program.exe"""

Husk at få alle " med (6 ialt) i linie 2, eller funker det ikke...

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 07:04

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Men det kører "in real" hvis du starter det normalt?

Ja der er ingen problemer.

> [...]
> vbscriptet, vil jeg tro det fungerer.
>
> Bruger selv scriptet til at starte flere programmer med, og der

Ok tak skal du have, hvad er det der sker siden opgavestyringen
ikke kan starte programmer "rigtigt" op?

Fra : Rado

Dato : 19-11-08 16:02

On Wed, 19 Nov 2008 07:04:00 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Ok tak skal du have, hvad er det der sker siden opgavestyringen
>ikke kan starte programmer "rigtigt" op?

Det aner jeg ikke, har aldrig brugt den selv. Men det lyder som om et
eller andet er galt. Er det kun det her program der er problemer med,
eller er det alle programmer?

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 16:18

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Det aner jeg ikke, har aldrig brugt den selv. Men det lyder
> som om et eller andet er galt. Er det kun det her program der
> er problemer med, eller er det alle programmer?

Det ved jeg faktisk ikke, det er kun det program der hedder
TinCam jeg har brug for at kunne styre automatisk, du ser det her
http://www.tincam.com/

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 16:42

En gammel indstilling af computeren gjorde at vbs blev åbnet med
notesblokken, efter at have ændret det, så kører scriptet

Fra : Rado

Dato : 19-11-08 17:58

On Wed, 19 Nov 2008 16:41:44 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>En gammel indstilling af computeren gjorde at vbs blev åbnet med
>notesblokken, efter at have ændret det, så kører scriptet

Så nu kan du starte og lukke TinCam med scriptene? I så fald, kan
Opgavestyring så starte scriptene?

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 18:26

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Så nu kan du starte og lukke TinCam med scriptene? I så fald,
> kan Opgavestyring så starte scriptene?

Det ved jeg ikke, jeg hentede freewaren System Scheduler .

Der er jeg fri for at skulle bøvle med ekstra brugerkonto og
password mm som det famøse Windows elsker.

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 13:43

> [...]

> WshShell.Run """C:\programmer\program\program.exe"""
>
> indsæt den korrekte sti til programmet i linie 2.

Desværre nej, den kan heller ikke få hul på programmet, det
ligger godt nok i joblisten, men kører ikke

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 13:53

Henning Lund <dendurikke@lite.dk> skrev:

For at det ikke skal være løgn, så kan scriptet heller ikke lukke
programmet, der kommer bare den der kendte windows fejl lyd og
programmet kører lystigt videre.

Fra : Rado

Dato : 19-11-08 16:03

On Wed, 19 Nov 2008 13:53:17 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Henning Lund <dendurikke@lite.dk> skrev:
>

>For at det ikke skal være løgn, så kan scriptet heller ikke lukke
>programmet, der kommer bare den der kendte windows fejl lyd og
>programmet kører lystigt videre.

Kan vbscriptet lukke programmet ned hvis det er startet manuelt og
kører normalt?

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 16:17

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Kan vbscriptet lukke programmet ned hvis det er startet
> manuelt og kører normalt?

Nej

Fra : Rado

Dato : 19-11-08 17:09

On Wed, 19 Nov 2008 16:16:39 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Nej

Jeg har lige prøvet at installere TinCam, jeg har ingen problemer med
hverken at starte eller lukke det ned med scriptene. Så jeg tror du
har et problem eller en eller anden forkert indstilling i Windows. Har
du administrator rettigheder?

Iøvrigt kunne du evt. kigge på Webcam Zone Trigger

http://www.zonetrigger.com/motion-detection/

den har indbygget scheduler så du kan indstille hvornår den skal
begynde og slutte med at sende billeder til serveren. Bruger selv
programmet, jeg har prøvet en del forskellige men det her er ubetinget
det bedste af slagsen jeg har fundet indtil nu. Har godtnok ikke
testet scheduleren men du kan jo evt. downloade en prøveversion og se
om det kan bruges til dit formål.

Men hvis du kan få løst dit problem vil jeg tro at også opgavestyring
kommer til at virke, så du kan bruge TinCam.

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 16:37

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Kan vbscriptet lukke programmet ned hvis det er startet
> manuelt og kører normalt?

Kan jeg teste scriptet med en eller anden kommando så jeg kan
tjekke om det virker?

Fra : Rado

Dato : 19-11-08 17:10

On Wed, 19 Nov 2008 16:36:50 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Kan jeg teste scriptet med en eller anden kommando så jeg kan
>tjekke om det virker?

Hvis du ikke får nogen fejlmelding burde det være OK. Prøv evt. med et
andet program, f.ex. Notepad, og se om scriptene kan starte/lukke den
ned.

Fra : Henning Lund

Dato : 19-11-08 17:43

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev:

> Hvis du ikke får nogen fejlmelding burde det være OK. Prøv
> evt. med et andet program, f.ex. Notepad, og se om scriptene
> kan starte/lukke den ned.

Se mit svar fra 16.41

Fra : Rado

Dato : 19-11-08 17:54

On Wed, 19 Nov 2008 17:43:06 +0100, "Henning Lund"
<dendurikke@lite.dk> wrote:

>Se mit svar fra 16.41

Nå, det havde lavet sin egen tråd fordi du havde ændret subjekt, så
det havde jeg overset...

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 18-11-08 20:49

Henning Lund laid this down on his screen :
> Jeg kan sagtens få XP til at starte et program f.eks hver dag kl 12, men kan
> den også på en eller anden måde lukke programmet ned efter f.eks 5 timer
> eller på et klokkeslet?

Den funktion er allerede med i opgavestyringen. I fanebladet
Indstillinger kan man definere hvor længe en opgave må køre.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 21:07

Klaus Jørgensen <kj@address.invalid> skrev:
> Henning Lund laid this down on his screen :
>
> Den funktion er allerede med i opgavestyringen. I fanebladet
> Indstillinger kan man definere hvor længe en opgave må køre.

Jeg kan hverken det ene eller det andet, den vil ikke køre
opgaverne.

Fra : Henning Lund

Dato : 18-11-08 21:09

Jeg har ikke adgang til at oprette opgaven skriver den efter jeg
taster kodeord, kodeordet er et jeg bruger til opgaven som er
taget ud af den blå luft. Hvad gør jeg galt?

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 18-11-08 21:33

Henning Lund used his keyboard to write :
> Jeg har ikke adgang til at oprette opgaven skriver den efter jeg taster
> kodeord, kodeordet er et jeg bruger til opgaven som er taget ud af den blå
> luft. Hvad gør jeg galt?

Du skal bruge det brugernavn/kodeord du er logget på med. Programmet i
en opgave startes af systemet og ikke dig selv, så det skal jo "logge
på" som om det var en bruger.