smøger
Fra : Per Andreasen

Dato : 18-11-08 16:49

KONSTATERING:
En pakke LA (20 stk) koster 23,50 kr. En pakke Prince Light i samme
størrelse og med samme antal cigaretter koster 33.00 kr.

Da jeg for mange år siden var soldat ved den danske marine, kunne vi, når vi
sejlede til udenlandske destinationer, købe cigaretter til ca 10% af prisen
i forretninger i Danmark. Det skyldes selvfølgelig, at vi ikke betalte
afgift, men kun fremstillingsprisen med produktionsfortjeneste.

Enten er afgiften på 20 cigaretter mindre end 23,50 kr. Ellers ville
producenten af LA hurtigt gå fallit. Dette betyder dog, at Skandinavisk
Tobakskompagni, som laver Prince Light, har en fuldstændig ublu fortjeneste.

Eller også er der differentieret afgift på cigaretmærker, hvilket jeg
bestemt ikke mener er tilfældet. Det var i hvert fald ikke tilfældet for år
tilbage. Det er så vidt jeg ved heller ikke tilfældet for vin og spiritus.

Jeg har undret mig. Kan nogen opklare tingene for mig?

mvh Per Andreasen

NB: Jeg er for mange år siden holdt op med at ryge!!

Fra : Max

Dato : 18-11-08 17:11

Hej Per

> Jeg har undret mig. Kan nogen opklare tingene for mig?

Afgiften beregnes således:
Cigaretter
§ 1, stk. 1Fra 9. januar 2005 er afgiften af cigaretter 63,66 øre pr.
stk. +
13,61 pct. af detailprisen inkl. tobaksafgift og moms, jf. § 28.
Eksempel
Salgsprisen for en pakke med 20 stk. cigaretter er 30 kr.
Stykafgift 12,73 kr.
Værdiafgift 4,08 kr.
Tobaksafgift i alt 16,81 kr.
Moms 6,00 kr.
Tobaksafgift og moms i alt 22,81 kr.

--
Mvh Max

Fra : Per Andreasen

Dato : 18-11-08 17:27

Hvis vi laver dette regnestykke på en pakke cigarretter til 23,50 kr. får vi
en meget lille fortjeneste
Stykafgift 12,73 kr. (uafhængig af salgspris)
Værdiafgift 3,20 kr.
Moms 4,70 kr.
Tobaksafgift og moms i alt 20,63 kr.

Mener du virkelig af producent, grossist og forhandler af LA kun skal dele
2,87 kr. ?

Det er da beskedne folk.
mvh Per

Fra : Max

Dato : 18-11-08 19:37

Hej Per

> Mener du virkelig af producent, grossist og forhandler af LA kun skal
> dele 2,87 kr. ?

Det ser jo sådan ud, men fortjenesten skal jo holdes op mod hvor
mange pakker man sælger om dagen.

--
Mvh Max

Fra : Peter BP

Dato : 19-11-08 18:06

Per Andreasen <per.andreasen(fjern.parantes)@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har undret mig. Kan nogen opklare tingene for mig?
>
> mvh Per Andreasen
>
> NB: Jeg er for mange år siden holdt op med at ryge!!

Det kan jo også være smuglertobak du har købt. ;)

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Max

Dato : 19-11-08 19:51

Hej Peter

> Det kan jo også være smuglertobak du har købt. ;)

Har du aldrig hørt begreber som toldfri cigaretter eller
cigaretter købt på udførsel. I gamle dage var der noget
ved den trafik, en stang grønne Cecil for en tyver, en
billig fornøjelse at slå sig selv ihjel på den måde :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 19-11-08 20:00

Hej Max
Max wrote:
> en
> billig fornøjelse at slå sig selv ihjel på den måde :)

Så er det da både billigere og hurtigere at gå ud og lege på motorvejen

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 19-11-08 20:02

Hej Hauge

> Så er det da både billigere og hurtigere at gå ud og lege på
> motorvejen

Motorveje var en mangelvare i jylland tilbage i tredserne :)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 19-11-08 20:04

Hej Max
Max wrote:
> Motorveje var en mangelvare i jylland tilbage i tredserne :)

Hehe ja ok. Så leger man foran sporvognen
De fandtes, jeg har prøvet sådan en da jeg var ung.. Hmm.. Tidlig ung..
Endda lang tid før jeg var ung.. Jeg var faktisk ikke ret gammel.. Endda
meget ung..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 19-11-08 21:02

Hej Hauge

> De fandtes, jeg har prøvet sådan en da jeg var ung.. Hmm.. Tidlig
> ung.. Endda lang tid før jeg var ung.. Jeg var faktisk ikke ret
> gammel.. Endda meget ung..

Ja, jeg erindre en tur tilbage omkring 1960, den gik til Århus og
se/køre sporvogn og så til Ebletoft og se fregatten Jylland.

--
Mvh Max

Fra : Peter BP

Dato : 19-11-08 20:50

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Peter

> Har du aldrig hørt begreber som toldfri cigaretter eller
> cigaretter købt på udførsel.

Jo, men det er jo en saga blot som Europa ligegr i dag :(

> I gamle dage var der noget
> ved den trafik, en stang grønne Cecil for en tyver, en
> billig fornøjelse at slå sig selv ihjel på den måde :)

Det var tider, hva'?

Fra : Max

Dato : 20-11-08 08:13

Hej Peter

> Det var tider, hva'?

Ja, tiderne var fine, men eftervirkningerne er kedelige.

--
Mvh Max