Temperatur og energiforbrug
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-11-08 12:40

Skal der 22% (22/18-1) mere energi til at varme et hus op fra 18 til 22
grader eller er der tale om en eksponentiel stigning?

Fra : Morten

Dato : 18-11-08 13:01

> Skal der 22% (22/18-1) mere energi til at varme et hus op fra 18 til 22
> grader eller er der tale om en eksponentiel stigning?

Sådan kan du ikke stille det op. Jeg har ikke svaret, men kan da bidrage med
lidt alligevel.

Hvis der er 18 grader udenfor, så kræver det jo intet at holde huset på 18
grader indvendigt. Og dog, for med mennesker og tændte ting kræves der
køling hvis man har som kriterie at temperaturen partou skal være 18 grader.

Så temperaturen skal ses i forhold til den omgivende temperatur. Og jo
større temperaturforskel, jo hurtigere udveksling af energi og dermed varme.
Så et umiddelbart gæt - det afhænger eksponentielt med forskellen.

Mvh
Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-08 21:06

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev
> [...]
> større temperaturforskel, jo hurtigere udveksling af energi og dermed
> varme. Så et umiddelbart gæt - det afhænger eksponentielt med forskellen.

Varmetab stiger lineært med temperaturforskellen. Hvis man antager at en
periodes udetemperatur er f.eks. 10 grader, vil man fordoble forbruget hvis
man går fra 18 til 26 grader inde, altså fordobler temperaturforskellen.

Hvis jeg i dag med 10 grader skruer op fra 20 til 21 grader, stiger
forbruget 10 %.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 18-11-08 13:14

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:

> Skal der 22% (22/18-1) mere energi til at varme et hus op fra 18 til 22
> grader eller er der tale om en eksponentiel stigning?

Ingen af delene. 0°C er bare et valgt nulpunkt for skalaen.

Varmetabet drives af temperaturforskel mellem inde og ude (alt andet
lige).
Altså hvis der kræves 22°C inde og der er 18°C ude er varmetabet dobbelt
så stort hvis der er 20°C ude.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-11-08 13:17

(22-udetemperatur)/(18-udetemperatur) -1 %

hvor udetemperatur<18.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-11-08 13:28

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> (22-udetemperatur)/(18-udetemperatur) -1 %
>
> hvor udetemperatur<18.

God pointe.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-11-08 12:10

On 18 Nov., 13:27, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:
> "Uffe Kousgaard" <o...@no.no> wrote in message

> God pointe.

Din antagelse/spørgsmål, giver da ellers kun mening hvis ude
temperaturen er nul grader (C)

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-11-08 13:42

"Christian R. Larsen"
> Skal der 22% (22/18-1) mere energi til at varme et hus op fra 18 til 22
> grader eller er der tale om en eksponentiel stigning?

Hvis du vil regne i procent gaar det bedre naar man bruger den absolutte
temperatur T.

T = t + 273

hvor t er celcius temperaturen

Regnestykket bliver saa: 100*((273+22)-(273+18))/(273+18) % = 1,4 % mere
energi for at opvarme huset fra 18 til 22 grader i forhold til at opvarme
fra -273 til 18 grader.

Aage

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-11-08 13:58

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> energi for at opvarme huset fra 18 til 22 grader i forhold til at opvarme
> fra -273 til 18 grader.

Hvor er det lige, at man opvarmer huse fra -273 til 18 ?? Et rumskib?

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-11-08 14:15

"Uffe Kousgaard"
> "Aage Andersen"

> Hvor er det lige, at man opvarmer huse fra -273 til 18 ?? Et rumskib?

Det gør man, naar man har et hus ved temperaturen -273

Aage

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-11-08 17:04

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen

> "Uffe Kousgaard"

> Det gør man, naar man har et hus ved temperaturen -273

Bare spørg CERN der havde en dårlig lodning i kølesystemet, der koster 9
måneders pause og 140 mio.

Mvh
Martin

Fra : Peter BP

Dato : 19-11-08 18:06

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> "Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen

> Bare spørg CERN der havde en dårlig lodning i kølesystemet, der koster 9
> [...]

Link plz! :O

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-08 18:14

"Peter BP" <null@nada.net> skrev i meddelelsen

> Link plz! :O

Følger du ikke med i pressen?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7734251.stm

Mvh
Martin

Fra : Peter BP

Dato : 19-11-08 19:49

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]

Tilsyneladende ikke nok...

Ærgeligt at en relativt simpel loddefejl kan lukke det hele ned i så
lang tid, men omvent, i så kompleks en installation skulel man da undre
sig om det bare kørte derud af fra Dag 1.

Tak for linket.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-08 21:19

> [...]
> lang tid, men omvent, i så kompleks en installation skulel man da undre
> sig om det bare kørte derud af fra Dag 1.

Meget af tiden går med at køle op og ned.

Formentlig århundredets kolde lodning

Mvh
Martin

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-11-08 07:15

Martin Larsen wrote:

> Meget af tiden går med at køle op og ned.
>
> Formentlig århundredets kolde lodning

Som jeg har opfattet historien, så startede 'den lange tid' ikke som
reparationstid, men fordi man røg ind i vinterperioden hvor strøm er for
dyr.

Efter de nye oplysninger, så opfatter jeg reparationstiden som helt frem
maj/juni, hvor man først herefter kan påbegynde bootprocessen (nedkøling
m.v.)

Men ærgreligt er det, men på den anden side, så får dem der tror jorden går
under endnu ½ år at leve i

Stig Johansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-08 20:58

> [...]
> energi for at opvarme huset fra 18 til 22 grader i forhold til at opvarme

Men det var jo slet ikke det der skulle regnes ud. (selvom det kunne læses
sådan).

Det drejede sig om årsforbruget.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-11-08 14:53

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> Skal der 22% (22/18-1) mere energi til at varme et hus op fra 18 til 22
> grader eller er der tale om en eksponentiel stigning?

Tak for gode input.

Jeg valgte at tage gennemsnitstemperaturerne for årets 12 måneder.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-11-08 15:09

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-11-08 15:10

og mere: http://www.dmi.dk/dmi/graddage_horer_vinteren_til

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-11-08 15:35

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm

Graddage giver nok det mest retvisende billede af behovet for
opvarmning. Jeg har prøvet at lave et plot af hvor mange kg træpiller
jeg har brugt til at fyre med i de enkelte måneder i sæsonen 2007-2008
mod antal graddage i samme måneder, og der er en ganske god linær
sammenhæng.

<http://wegge.dk/graddage-fyring-2007-2008.png>

--
/Wegge

Fra : Peter BP

Dato : 19-11-08 18:06

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Skal der 22% (22/18-1) mere energi til at varme et hus op fra 18 til 22
> grader eller er der tale om en eksponentiel stigning?

Det kan sagtens være. Husk Newtons afkølingslov:

http://www.ugrad.math.ubc.ca/coursedoc/math100/notes/diffeqs/cool.html

Løsningen på den viste differentialligning er netop en
eksponentialfunktion.