Fransk vin
Fra : rt

Dato : 18-11-08 07:45

For noget tid siden fik jeg herinde god hjælp til valg af
australsk vin.

Nu skal der igen smages vin, og denne gang er området Frankrig.
Der er pt. ingen begrænsning hvad angår drue og/eller provins, så
det er jo lidt et vidt begreb. Der er dog en begrænsning på maks.
100 kr.

Jeg vil jo som alle andre gerne finde vindervinen :)

Egentlig havde jeg lidt overvejet Irmas Rebelle, da jeg altid har
været ret vild med den. Men måske er den lidt for 'almindelig'.
Omvendt tror jeg ikke det er en de andre kender - og man vil jo
også gerne overraske lidt.

Der vil blive serveret 'god bastiansk, fransk vintermad' samt
noget ost eller en anden desert. Hvad det så indebærer, er jo ikke
til at vide.

Men hvad har I af gode bud, inden for prisrammen, når nu der ikke
er yderligere begrænsninger?

Sidst havde de Australske Shiraz-vine stor succes.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-11-08 10:07

rt wrote:

> [...]
> Der er pt. ingen begrænsning hvad angår drue og/eller provins, så
> det er jo lidt et vidt begreb. Der er dog en begrænsning på maks.

Jeg kan godt lide et solidt bundtræk uden surt. Min favorit er en Rasteau
(rhone) fra Kjær & Sommerfeldt til ca. 100,- men jeg overvejer at trappe ned
til en Ventoux fra Philipson, f.eks. denne.
http://www.philipsonwine.com:80/default.aspx?p=24&sku=47151300

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-11-08 15:32

On Tue, 18 Nov 2008 10:07:24 +0100, "3140 Abildgaard"
<FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote:

> [...]
>(rhone) fra Kjær & Sommerfeldt til ca. 100,- men jeg overvejer at trappe ned
>til en Ventoux fra Philipson, f.eks. denne.

Ja, en god sydlig rhône er et godt bud på en vin, der performer
fornuftigt i det prisinterval og samtidigt falder i mange danskeres
smag -- hvis vi vel at mærke taler rød. De hvide falder nærmest per
definition ikke i dansk smag.

Pas dog på den meget varme 2003 årgang og den meget tynde 2002 årgang,
hvor Rhônedalen nærmest stod under vand. 2004 er mere klassisk & 2005
skulle være rigtig fint.

Konkrete forslag kunne være:

http://www.bichel.dk/rhône-cairanne-c-27_252_123_132.html

http://www.bichel.dk/côtes-rhône-gramenon-c-27_252_123_255_127.html

Hvis det skal være mere køligt og elegant, kan følgende anbefales
(REMEAGE, ROUGE, Les Vins de Vienne)

http://www.vinoble.dk/produktvisning.aspx?ID=01210010035

Sydligere er der endnu mere saft og kraft for pengene, og det kunne
også være en mulighed. Languedoc, Ventoux, Corbières, Saint-Chinian.

Jeg glæder mig til at høre, hvad valget falder på, og hvordan
vinklubben reagerer på vinen.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- seneste flæskesteg m.
sprød svær)

Fra : rt

Dato : 20-11-08 10:34

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> årgang, hvor Rhônedalen nærmest stod under vand. 2004 er mere
> klassisk & 2005 skulle være rigtig fint.

Det vil jeg huske.

> Konkrete forslag kunne være:

> [...]

For dyre. Loftet på 100,- må ikke brydes :)

> Hvis det skal være mere køligt og elegant, kan følgende
> anbefales (REMEAGE, ROUGE, Les Vins de Vienne)
>
> http://www.vinoble.dk/produktvisning.aspx?ID=01210010035

Jeg kan ikke få linket til at virke. Vinoble er måske nede pt.

> Sydligere er der endnu mere saft og kraft for pengene, og det
> kunne også være en mulighed. Languedoc, Ventoux, Corbières,
> Saint-Chinian.

Ja, valget er stort, når der ingen yderligere begrænsninger er :)

> Jeg glæder mig til at høre, hvad valget falder på, og hvordan
> vinklubben reagerer på vinen.

Jeg skal nok melde tilbage...

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-11-08 11:14

On 20 Nov 2008 09:33:44 GMT, rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

>Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in

>Det vil jeg huske.

>127.
>
>For dyre. Loftet på 100,- må ikke brydes :)

Beklager, jeg havde ikke set, at dele af Remejeannes portefølje var
udsolgt. Gramenon ligger på 110, og ja -- det er lige en 10'er over
budgettet.

Overvej den her i stedet for (89,75):

2005 Syrah »Vins Rare« VdP, Jean Louis Denois, Limoux

http://www.bichel.dk/languedoc-denois-limoux-c-27_252_114_118.html

Nah, grenache plejer at score bedre til smagninger, så den er måske
mere oplagt.

>Jeg kan ikke få linket til at virke. Vinoble er måske nede pt.

Det virker heller ikke her længere. Prøv at søge på vins de vienne fra
hovedsiden, så burde den dukke op. Deres hjemmeside er horribel.

Der er Vinoble butikker i mange byer, så den er nok den mest
tilgængelige af mine forslag.

Super!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Senest: Smagenote på Jamek "Ried Klaus",
2007, Riesling, Federspiel).

Fra : rt

Dato : 20-11-08 10:30

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote in

> [...]
> en Rasteau (rhone) fra Kjær & Sommerfeldt til ca. 100,- men jeg
> overvejer at trappe ned til en Ventoux fra Philipson, f.eks.

Tak for svar. Jeg kan selv godt lide Rhone-vine. Jeg ser på det.
Valget vil også afhænge af, hvad jeg rent praktisk lige kan få fat
på. Er selvfølgelig lidt sent ude :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 18-11-08 19:06

> [...]
> til at vide.
>
> Men hvad har I af gode bud, inden for prisrammen, når nu der ikke

Det er længe siden, jeg er stødt på Rebelle, ikke siden 9'eren for nogle år
siden. Findes den endnu? Nå, men her er et par andre bud.

Chateau Beaubois, super vin fre Costieres des Nimes. Blev før i tiden
forhandlet af Domaine Brandis (www.domainebrandis.dk) og nogle Superbest. En
hurtig google fandt den her:

http://www.vinoggaver.dk/product_info.php?productID=3676&categoryID=96

En lækker fyldig men mineralsk Crozes Hermitage fra altid stabile Domaine
Remizieres her:

http://www.theis-vine.dk/idd32.asp?i_url=vinbeskr.asp&vid=3857

Eller næsten hvadsomhelst fra Gerard Bertrand, fx den her:

http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=13191305

Held og lykke, og lad os endeligt høre valget og resultatet ligesom sidst.

Anders
www.vinkritik.dk
http://spisdrik.blogspot.com
www.decorked.dk

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 19-11-08 11:04

On Tue, 18 Nov 2008 19:06:24 +0100, "Anders Halskov-Jensen"
<anders@dontgetspam.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.vinoggaver.dk/product_info.php?productID=3676&categoryID=96
>
>En lækker fyldig men mineralsk Crozes Hermitage fra altid stabile Domaine

Jeg er i tvivl om, hvorvidt Domaine Remizières vil tage kegler til en
smagning blandt "opdagende" smagere, men det er helt klart et forsøg
værd.

Jeg vil dog anbefale at købe en helflaske i stedet til 115 - fremfor
Theis' pris på 75 for en halvflaske - hos Papillon Vinimport:

http://home19.inet.tele.dk/papillon/start2.htm

Det er måske landets mest gunstigt prissatte kvalitetscrozes pt.

Pudsigt nok har jeg netop smagt Cuvée Particulaire fra Remizières i
2005. Producentinfo & smagenote på crozen her:

http://bergholt.net/remizieres_crozes_hermitage_2005.html

Men som sagt, hvis målet er at medbringe en decideret vindervin, så
tror jeg mere på din Nîmes-vin.

>Eller næsten hvadsomhelst fra Gerard Bertrand, fx den her:
>
>http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=13191305

Også et rigtigt godt bud.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- og noget om vin --
særligt Østrig & Rhône).

Fra : rt

Dato : 20-11-08 10:44

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> wrote in

> Det er længe siden, jeg er stødt på Rebelle, ikke siden 9'eren
> for nogle år siden. Findes den endnu? Nå, men her er et par
> andre bud.

Ja, Irma har den med mellemrum.

> [...]
>
> http://www.theis-vine.dk/idd32.asp?i_url=vinbeskr.asp&vid=3857
>
> Eller næsten hvadsomhelst fra Gerard Bertrand, fx den her:

Nogle spændende muligheder. Jeg er desværre for sent ude (eller
rettere, arrangøren er for sent ude), så jeg kan ikke nå at lede
sådan rigtigt.

Jeg må se, hvad det bliver til.

> Held og lykke, og lad os endeligt høre valget og resultatet
> ligesom sidst.

Mange tak. Og tak for bud.
Jeg skal nok fortælle nærmere efter lørdag aften.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : rt

Dato : 27-11-08 11:37

En hurtig opsummering:

Jeg valgte den anbefalede Rasteau 2006. Det var en glimrende vin,
synes jeg, og den endte midt i feltet. Jeg tror folk fandt den
god, men muligvis for "let" med en for "kort" eftersmag, hvis man
så må sige.

Ud af seks vine var fire Côtes du Rhône og to var Languedoc. Ingen
havde turde kaste sig ud i en Bordeaux el.a.

Vinderen var faktisk lidt snyd, for det viste sig, at den havde
kostet 109,-. Det var en "Les Grandes Costes", 2005,
Syrah/Grenache.

Nr. to blev en "Côtes du ventoux - Les Genévrieres", 2001. Den var
sammen med nummer tre mine favoritter.

Nr. tre blev "La Bastide" fra Languedoc, 2006.

Så kom min Rasteau.

Femtepladsen gik til en "Denise Amiel", 2007.

Og den klare taber, uden stemmer blev en anden "landsby"-vin,
nemlig "Visan".

Uden for konkurrencen blev serveret en Terres du Trias, Beaumes de
Venise, 2004. Den ville efter min smag have taget første- eller
andenpladsen.

Husk på at vi er en flok glade amatører, der nyder at smage
forskellig god vin :)

Tak for hjælpen til alle. Det bliver spændende at se, hvor næste
vin skal komme fra.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : rt

Dato : 27-11-08 11:40

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in

> [...]
> forskellig god vin :)
>
> Tak for hjælpen til alle. Det bliver spændende at se, hvor næste

Glemte lige at sige, at der til arrangementet blev serveret god,
solid, fransk vintermad i form af Boef Burgignon med kartoffelmos
og brød, efterfulgt af ostebord med Port Salut og PicaBello (er
det ikke det den hedder?), og slutteligt vanilieis med
hindbærcolis og hjemmebagte marens-ting.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-11-08 20:49

On 27 Nov 2008 10:37:26 GMT, rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
>synes jeg, og den endte midt i feltet. Jeg tror folk fandt den
>god, men muligvis for "let" med en for "kort" eftersmag, hvis man

Som jeg ser det, er det temmelig forudsigeligt, at Languedoc-vinen fra
den varme og solmodne 2005-årgang vandt smagningen. Din Rasteau havde
givet vis lidt mindre tyngde, men nok også mere finesse -- men de
varme, solmodne og saftige vine falder jo generelt i danskernes smag.

Hvilken rækkefølge smagte I vinene i?

Unge før ældre?

Rhône før Languedoc?

Tilfældigt? Samtidigt?

Med og uden mad? Eller begge dele?

>Husk på at vi er en flok glade amatører, der nyder at smage
>forskellig god vin :)

Det lyder hyggeligt & lærerigt! :)

En skam, at ingen havde rodet sig ud i lidt mere perfiere distrikter.
Cahors, Madiran, Rød Loire, Gascogne, hvad ved jeg...

>Tak for hjælpen til alle. Det bliver spændende at se, hvor næste
>vin skal komme fra.

Ja!

---

Fra : rt

Dato : 02-12-08 08:23

> [...]
> smagningen. Din Rasteau havde givet vis lidt mindre tyngde, men
> nok også mere finesse -- men de varme, solmodne og saftige vine

Ja, det er rigtigt. Og måske den tunge vintermad, også gjorde sit.

> Hvilken rækkefølge smagte I vinene i?
>
> Unge før ældre?
>
> Rhône før Languedoc?
>
> Tilfældigt? Samtidigt?
>
> Med og uden mad? Eller begge dele?

Vi smagte vinene mens vi spiste. I tilfældig rækkefølge, som jeg
desværre ikke præcis kan huske.

> Det lyder hyggeligt & lærerigt! :)

Det er det bestemt.

> En skam, at ingen havde rodet sig ud i lidt mere perfiere
> distrikter. Cahors, Madiran, Rød Loire, Gascogne, hvad ved
> jeg...

Det må blive næste gang vi skal smage franske vine :)

--
De bedste hilsner,

/rt