Nogle spørgsmål om Midnight Commander
Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-11-08 21:45

Kan man vise/skjule .-filer med en enkel tastekombination? Hvis jeg skal
ind i Options er det ikke besværet værd. I Ubuntu/Nautilus? kan man
f.eks. trykke Ctrl+H.

Kan jeg få den til også at markere mapper hvis jeg bruger + til at
markere med? Eller kan jeg på anden måde få den til at markere alle
filer/mapper i en mappe?

Kan jeg få den til at åbne samme mappe i to "faner"? Hvis jeg har
/home/lars/musik åbnet i den ene, vil jeg gerne hurtigt have den åbnet i
den anden også, uden at skulle navigere til den eller skrive cd [...].

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 17-11-08 23:42

Lars Stokholm wrote :

> Kan jeg få den til også at markere mapper hvis jeg bruger + til at
> markere med?

Ikke i et hug men du kan markere filer først og derefter mapper, her
skal du så bruge et slash fx /* hvis du vil markere alle mapper.

> Eller kan jeg på anden måde få den til at markere alle filer/mapper i
> en mappe?

Du kan markere hele millivotten ved bare at trykke <*>

> Kan jeg få den til at åbne samme mappe i to "faner"? Hvis jeg har
> /home/lars/musik åbnet i den ene, vil jeg gerne hurtigt have den åbnet i
> den anden også, uden at skulle navigere til den eller skrive cd [...].

Det kan klares ved at trykke <Alt>+<i>.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-11-08 14:50

Thomas Overgaard wrote:

> Ikke i et hug men du kan markere filer først og derefter mapper, her
> skal du så bruge et slash fx /* hvis du vil markere alle mapper.

> Du kan markere hele millivotten ved bare at trykke <*>

Tak, det gjorde det da i hvert fald lidt nemmere.

> Det kan klares ved at trykke <Alt>+<i>.

Hmm, det resulterer i et é nede i "prompten".

Noget andet er, at brugerfladen er et fa'ens rod, hvis jeg kører
programmet "udenfor" X. Den tegnes helt forkert, med á'er og lignende,
hvor der skulle have været streger. Den er tydeligvis også forvirret
over det selv, for teksten rykkes rundt, efterhånden som jeg navigerer
rundt med piletasterne.

Skifter jeg fra UTF-8 i terminalen til ISO-8859-1 ser det pænt nok ud,
men så får jeg jo problemer med mine unicode-filnavne.

Er der mon noget at gøre ved det? Jeg har installeret programmet fra
FreeBSDs ports med WITH_UTF8 sat. Jeg kan se det bl.a. betyder, at
configure køres med --with-screen-slang (libslang2).

Fra : Frank Damgaard

Dato : 18-11-08 17:26

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> hvor der skulle have været streger. Den er tydeligvis også forvirret
> over det selv, for teksten rykkes rundt, efterhånden som jeg navigerer

Nok fordi der er brugt forkert tegnsæt.

> Skifter jeg fra UTF-8 i terminalen til ISO-8859-1 ser det pænt nok ud,
> men så får jeg jo problemer med mine unicode-filnavne.

Ja UTF-8 er noget fanden har skabt..
... specielt når det ikke spiller sammen med ældre programmer der ikke kan UTF-8

Jeg tvinger normalt min linux installation til latin-1, og nøjes med UTF-8
de få steder det giver meming (f.eks. html/web, visse mails, tekster/dokumenter)

> Er der mon noget at gøre ved det? Jeg har installeret programmet fra
> FreeBSDs ports med WITH_UTF8 sat. Jeg kan se det bl.a. betyder, at
> configure køres med --with-screen-slang (libslang2).

Mon ikke der kan gøres noget lignende i FreeBSD?
men man bliver nok nødt til først at sætte sig ind i hvordan
"locale" fungerer.

I linux er der et environment med locale og variablerne
LANG, og evt. LC_ALL og diverse LC_xxxxx's for detaljeret opsætning.
Det nedarves så til programmerne når de startes.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 18-11-08 22:56

> [...]
> hvor der skulle have været streger. Den er tydeligvis også forvirret
> over det selv, for teksten rykkes rundt, efterhånden som jeg navigerer

Hjælper det at starte med mc -a

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-11-08 20:39

Frank Damgaard wrote:
> Jeg tvinger normalt min linux installation til latin-1, og nøjes med
> UTF-8 de få steder det giver meming (f.eks. html/web, visse mails,
> tekster/dokumenter)

Nu er jeg lige skiftet til UTF-8 i FreeBSD, fordi slrn eeendeligt blev
opdateret til at bruge libslang2. Nu får du mig sgu ikke tilbage. :)

> [...]
>
> I linux er der et environment med locale og variablerne LANG, og evt.
> LC_ALL og diverse LC_xxxxx's for detaljeret opsætning. Det nedarves

Jo, det er ikke noget problem at få mc til at køre med latin-1. Men det
hænger ikke rigtig sammen med at mine filnavne er UTF-8. :)

Misforstår jeg dig?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-11-08 14:06

Lars Stokholm skrev:

> [...]
>
> Jo, det er ikke noget problem at få mc til at køre med latin-1. Men det
> hænger ikke rigtig sammen med at mine filnavne er UTF-8. :)

så må du ændre kildekoden til "mc" så den kan fungere med utf-8 filnavne.
det er jo heldigvis opensource :)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-11-08 08:09

Lars P. Magnussen wrote:

> Hjælper det at starte med mc -a

Nej, det gør ingen forskel. Men når jeg tænker over det, er det vel ikke
så underligt at mc ser forkert ud i en terminal udenfor X (konsollen
eller hvad det hedder), for FreeBSDs konsol understøtter endnu ikke
UTF-8. Der er nok ikke noget at gøre foreløbigt. Jeg ved ikke hvor min
optimisme kom fra, men tak alligevel. :)

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 19-11-08 11:04

On Tue, 18 Nov 2008 14:50:07 +0100, Lars Stokholm wrote:

> Hmm, det resulterer i et é nede i "prompten".
Sikkert fordi det korrekte er alt+o, ifølge manualen til mc.

Tomas

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 19-11-08 23:14

Tomas Pedersen wrote :

> Sikkert fordi det korrekte er alt+o, ifølge manualen til mc.

Hvis du markerer et bibliotek i det ene panel og trykker <Alt>+<o> så
åbnes biblioteket i det andet panel mens det første forbliver uændret.

Står du derimod i et bibliotek i det ene panel og trykker <Alt>+<i> så
åbnes det samme bibliotek også i det andet panel.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 20-11-08 04:09

On Wed, 19 Nov 2008 23:13:46 +0100, Thomas Overgaard wrote:

> Står du derimod i et bibliotek i det ene panel og trykker <Alt>+<i> så
> åbnes det samme bibliotek også i det andet panel.

Hvilken version af mc er det? I version 4.6.1 har alt+i tilsyneladende
ingen effekt.

Tomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-11-08 14:17

Tomas Pedersen wrote:
> Hvilken version af mc er det? I version 4.6.1 har alt+i tilsyneladende
> ingen effekt.

Enig.

Men alt+o virker her. Eller dvs. jeg er nødt til at bruge esc, o, af en
eller anden grund.

Tak for det.