Routing i win2003
Fra : Andy Dufresen

Dato : 17-11-08 22:25

Hej.

Jeg vil høre om ikke det er muligt at bruge en Win2003 server til at
route. Jeg vil specifikt have at al trafik til en bestemt ip fra mit
lan går via en bestemt gateway.

Ja, måske man skulle købe andet udstyr, men serveren står der i
forvejen, med de to nic's.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-08 07:38

On Mon, 17 Nov 2008 22:24:53 +0100, Andy Dufresen
<covershare@gmail.com> wrote:

> Jeg vil høre om ikke det er muligt at bruge en Win2003 server til at
> route. Jeg vil specifikt have at al trafik til en bestemt ip fra mit
> lan går via en bestemt gateway.

Hvis serveren, den bestemte adresse og gateway'en alle er på samme LAN
(subnet / broadcast-domæne), så nej.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Covershare

Dato : 18-11-08 00:10

On 18 Nov., 07:38, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> Hvis serveren, den bestemte adresse og gateway'en alle er på samme LAN
> (subnet / broadcast-domæne), så nej.
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
> Links :http://www.hojmark.net/
> FAQ   :http://www.net-faq.dk/

Hmm... Jeg var vist lidt for kort i min besvarelse. De to netkort er
forbundet til hver sin router, med hver sin ADSL (eller lignende)
forbundet til sig. - Det ene (intern) er forbundet med den router hvor
resten af LAN'et også er forbundet, og er jo så det der bliver brugt
for nuværende.

Det er muligt at jeg skal have 3 NIC's i serveren, så al trafik
tvinges igennem denne??

Så det bliver noget med LAN-SWITCH-SERVER_NIC1 Og så NIC2 og NIC3 som
udgange, men hvordan kan jeg så styre hvilken udgang der vælges?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-08 08:57

On Mon, 17 Nov 2008 23:09:44 -0800 (PST), Covershare
<covershare@gmail.com> wrote:

> Så det bliver noget med LAN-SWITCH-SERVER_NIC1 Og så NIC2 og NIC3 som
> udgange, men hvordan kan jeg så styre hvilken udgang der vælges?

Normalt bruge man jo destinations-baseret routing (static routes eller
OSPF), men aktuelt (når du har bestemte hosts eller net, der skal ud
en bestemt vej), skal du bruge source-baseret routing, der også kaldes
policy-based routing. Om man kan det på Windows, vej jeg ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Covershare

Dato : 18-11-08 01:21

On 18 Nov., 08:56, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> en bestemt vej), skal du bruge source-baseret routing, der også kaldes
> policy-based routing. Om man kan det på Windows, vej jeg ikke.

Mange tak for dit svar.

Jeg overvejer også om der kan laves en enkel løsning, noget med en
form for Load Balancing på kortene, så jeg ikke bestemmer vejen for
trafikken, men den er tilfældig valgt. Ved du om man kan det?

Fra : Jens

Dato : 18-11-08 11:33

"Covershare" <covershare@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg overvejer også om der kan laves en enkel løsning, noget med en
> form for Load Balancing på kortene, så jeg ikke bestemmer vejen for
> trafikken, men den er tilfældig valgt. Ved du om man kan det?

Du skal have et tredjeparts program, hvis det skal køre på Windows 2003
server.
Ved så ikke om der findes nogle, men Windows alene kan ikke klare det.

Jens

Fra : Covershare

Dato : 18-11-08 04:40

On 18 Nov., 11:33, "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> Du skal have et tredjeparts program, hvis det skal køre på Windows 2003
> server.
> Ved så ikke om der findes nogle, men Windows alene kan ikke klare det.
>
> Jens

Tak for dit svar.

Hmm... Troede ellers den gik med noget statisk routning. To bad.