FF3 - Bogmærk denne side ...
Fra : Kristian Jensen

Dato : 17-11-08 16:57

Hej

er det muligt at man kan ændre position af "Side Bogmærket"
dialogboxen ?

Her viser den sig ude til højre på skærmen, men det var jo smartere
hvis den kom lige under "bogmærker".

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 17:46

Kristian Jensen skrev:

> er det muligt at man kan ændre position af "Side Bogmærket"
> dialogboxen ?

Jeg er ikke lige klar over, hvilken dialogboks du mener
(hvordan åbner du den?), så jeg svarer lidt i tågen: Prøv at
flytte den til den ønskede placering, før du lukker den, og
se, om den så åbnes det ønskede sted næste gang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-11-08 18:05

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>den?), så jeg svarer lidt i tågen: Prøv at flytte den til den ønskede
>placering, før du lukker den, og se, om den så åbnes det ønskede sted

Det må være denne http://klattrup.dk/misc/dialog.jpg , jeg kan heller ikke
lige se hvordan den flyttes.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : John S. Thomsen

Dato : 17-11-08 18:15

Ivan V. Klattrup wrote:
> Det må være denne http://klattrup.dk/misc/dialog.jpg , jeg kan heller
> ikke lige se hvordan den flyttes.

Nej, det er ikke den, men den man får, når man trykker CTRL + D eller
vælger det øverste punkt under "Bogmærker".

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-11-08 18:19

John S. Thomsen skrev:

>Nej, det er ikke den, men den man får, når man trykker CTRL + D eller
>vælger det øverste punkt under "Bogmærker".

Den der _er_ den der kommer ved CTRL+D eller ved det øverste punkt under
Bogmærker.

Hvad er det så for en dialogbox ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : John S. Thomsen

Dato : 17-11-08 18:30

Ivan V. Klattrup wrote:

> Den der _er_ den der kommer ved CTRL+D eller ved det øverste punkt under
> Bogmærker.

Ja, hvis man allerede har bogmærket den side, som man befinder sig på,
når man trykker CTRL + D. I det tilfælde kommer man til en
rediger-dialogboks.

> Hvad er det så for en dialogbox ?

Den man får, når man bogmærker en side, som ikke allerede er bogmærket.

NB: Sider som er bogmærket har en gul femkantet stjerne ude til højre,
mens ikke-bogmærkede sider har et omrids af en femkantet stjerne.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-11-08 18:55

John S. Thomsen skrev:

>Den man får, når man bogmærker en side, som ikke allerede er bogmærket.

http://klattrup.dk/misc/dialog2.jpg i praksis er det farven der har en
anden lyd

>NB: Sider som er bogmærket har en gul femkantet stjerne ude til højre,
>mens ikke-bogmærkede sider har et omrids af en femkantet stjerne.

og nu kommer der snart nogen der siger at det enten står i en tråd højere
oppe eller lægere nede..... (gæt selv hvad det betyder)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kristian Jensen

Dato : 17-11-08 18:56

On Mon, 17 Nov 2008 18:14:46 +0100, "John S. Thomsen"
<john.s.thomsen@gmail.com> wrote:

> Nej, det er ikke den, men den man får, når man trykker CTRL + D eller
> vælger det øverste punkt under "Bogmærker".

Ja, hvorfor man ikke bestemme hvor den skal åbne?
Hvis siden er blank åbner den ude t.v. ellers t.h.

Side Bogmærket,
ja det er den jo ikke før man har trykket "færdig". (OK)
Men det er vel oversættelsen der er noget i vejen med.
(Bogmærk Side) skulle det være. og så OK :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 19:05

Kristian Jensen skrev:

> Side Bogmærket,
> ja det er den jo ikke før man har trykket "færdig". (OK)
> Men det er vel oversættelsen der er noget i vejen med.
> (Bogmærk Side) skulle det være. og så OK :)

Oversættelsen fejler skam ikke noget. Siden /er/ bogmærket
på det tidspunkt - tjek den gule stjerne i adressefeltet.
Læg mærke til, at du ikke behøver at klikke på Færdig, du
kan lukke dialogboksen ved at klikke et vilkårligt sted i
browseren uden for dialogboksen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Kristian Jensen

Dato : 17-11-08 21:43

On Mon, 17 Nov 2008 19:04:49 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Oversættelsen fejler skam ikke noget. Siden /er/ bogmærket
> på det tidspunkt - tjek den gule stjerne i adressefeltet.

Fejl, prøv "annuller" og ESC, og tjek så dine bogmærker (bookmarks)
hedder det sq

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 22:31

Kristian Jensen skrev:

> Fejl, prøv "annuller" og ESC, og tjek så dine bogmærker (bookmarks)
> hedder det sq

Jamen selvfølgelig slettes bogmærket igen, hvis man vælger
Annuller. Og det er vel også en normal opførsel for Esc.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 18:56

Ivan V. Klattrup skrev:

> Det må være denne http://klattrup.dk/misc/dialog.jpg , jeg kan heller
> ikke lige se hvordan den flyttes.

Fedt skærmbillede

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler på skærmen - med indbygget alarmfunktion.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 19:01

Kristian Jensen skrev:

> er det muligt at man kan ændre position af "Side Bogmærket"
> dialogboxen ?

Ok, nu hvor vi vist har fået opklaret, hvilken dialogboks
det er: Nej, den kan ikke flyttes. Og dog, se nedenfor.

> Her viser den sig ude til højre på skærmen, men det var jo smartere
> hvis den kom lige under "bogmærker".

Den kommer det logiske sted: Lige under bogmærkestjernen i
adressefeltet. Hvis du vil have den ind midt på skærmen, så
flyt rundt på elementerne på værktøjslinjen, så
adressefeltet ikke går så langt ud til højre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Kristian Jensen

Dato : 17-11-08 21:47

On Mon, 17 Nov 2008 19:00:42 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Ok, nu hvor vi vist har fået opklaret, hvilken dialogboks
> det er: Nej, den kan ikke flyttes. Og dog, se nedenfor.

Ja, der er jo kun en dialogbox, så hvor svært kan det være at fatte
hvad der skrives om, uden at det skal skæres ud i pap ????

> Den kommer det logiske sted: Lige under bogmærkestjernen i
> adressefeltet. Hvis du vil have den ind midt på skærmen, så
> flyt rundt på elementerne på værktøjslinjen, så
> adressefeltet ikke går så langt ud til højre.

Logik og logik, når jeg bruger musen, så kommer den ikke noget logisk
sted, og jeg vil selvfølgelig ikke flytte rundt på elementerne i
værktøjslinien, de er jo lige der hvor jeg vil ha' dem !!!!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-08 22:39

Kristian Jensen skrev:

> Ja, der er jo kun en dialogbox, så hvor svært kan det være at fatte
> hvad der skrives om, uden at det skal skæres ud i pap ????

Jeg bruger ikke tastaturgenvejen, så jeg kunne ikke finde en
boks med navnet "Side bogmærket", så det var nødvendigt med
lidt papskæring, før jeg vidste, hvilken boks der var tale om.

> Logik og logik, når jeg bruger musen, så kommer den ikke noget logisk
> sted, og jeg vil selvfølgelig ikke flytte rundt på elementerne i
> værktøjslinien, de er jo lige der hvor jeg vil ha' dem !!!!

Dialogboksen ved museklik kommer fuldstændig samme sted
(efter klik på et eksisterende bogmærke). Forslaget om at
flytte på elementerne var kun for at angive en metode til at
få vist dialogboksen et andet sted, hvis den generer
voldsomt. En anden løsning er selvfølgelig at bogmærke med
musen (med et enkelt klik), så slipper du helt for dialogbokse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og

Fra : Kristian Jensen

Dato : 19-11-08 09:26

On Mon, 17 Nov 2008 22:39:29 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Dialogboksen ved museklik kommer fuldstændig samme sted

Den kendte jeg ikke, men bookmarks så kommer ikke i hovedlisten,
derimod i senest bogmærkede, og der er jo kun plads til 10.
Så en del af de bogmærker jeg lavede i går på den måde er fosvundet
igen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-08 11:37

Kristian Jensen skrev:

> [...]
> derimod i senest bogmærkede, og der er jo kun plads til 10.
> Så en del af de bogmærker jeg lavede i går på den måde er fosvundet

Der er da plads til alle dem, du vil have. Du bliver nok
forvirret over mappen med den blå ikon - og det nye
bogmærkesystem. Den blå mappe er en speciel mappe, og den
viser netop kun de senest tilføjede bogmærker. Reelt
placeres nye bogmærker (ved ét-kliks-metoden) i en mappe,
der hedder Usorterede bogmærker.

Nu bliver du selvfølgelig kun mere forvirret, for sådan en
mappe har du ikke i bogmærkemenuen. Den findes kun i
vinduet, hvor du arrangerer bogmærker. Pointen er, at du
slet ikke har brug for bogmærkemenuen og dermed heller ikke
for at kunne se mappen Usorterede bogmærker i menuen.

I stedet kan du nemt finde bogmærkerne ved at skrive i
adressefeltet. Har du brug for at have et bogmærke liggende
i bogmærkemenuen, så kan du klikke endnu en gang på den gule
stjerne, så får du mulighed for at vælge, hvor bogmærket
skal placeres i stedet for i mappen Usorterede bogmærker.

Du kan læse en hel masse om den nye bogmærkefunktion her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-brug.php#adressefelt
og her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-brug.php#bogmaerker

Det kan kræve lidt tilvænning at udnytte den nye
bogmærkefunktion, men den er betydelig mere kraftfuld en den
gamle funktion.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : Kristian Jensen

Dato : 19-11-08 16:38

On Wed, 19 Nov 2008 11:37:09 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

> stjerne, så får du mulighed for at vælge, hvor bogmærket
> skal placeres i stedet for i mappen Usorterede bogmærker.

Jo tak, det er smart for der syntes det.
Men jeg fanatisk tilhænger af at man skal kunne bestemme, hvor og hvad
o.s.v. - og jeg har ikke brug for at bogmærker bliver gemt i en skjult
folder, hvor jeg så senere skal hente dem ud på det plads hvor jeg vil
ha' dem.

Så jeg bruger så bare ikke den funktion, for ofte laver jeg bogmærker
for en kort bemærkning for at være sikker på at kunne komme tilbage
til diverse sider.

Iøvriget er der en fejl i den: Somme tider kan man ikke tilføjere mere
end et bogmærke fra et site, i stedet får man "rediger".

En anden meget irriterende fejl er: Når jeg har lavet et bogmærke i
hovedmenuen (bogmærkemenuen) og kopieret det til diverse foldere, -
det er som regel foldere hvor jeg åbner beslægtede links med "Åbn alle
i faneblade" ..... nå, men så har jeg pludselig ikke brug for et af
disse bogmærker mere, måske den i hovedmenuen, og sletter den, så
slettes alle de andre også - øv !

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-08 17:36

Kristian Jensen skrev:

> Så jeg bruger så bare ikke den funktion, for ofte laver jeg bogmærker
> for en kort bemærkning for at være sikker på at kunne komme tilbage
> til diverse sider.

Der nøjes jeg med at holde fanerne åbne og så lade Firefox
starte med de samme faner, som da programmet blev lukket.
Men ellers kan udvidelsen Read It Later holde styr på
midlertidige bogmærker:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/7661

> Iøvriget er der en fejl i den: Somme tider kan man ikke tilføjere mere
> end et bogmærke fra et site, i stedet får man "rediger".

Det har jeg ikke oplevet. Medmindre du mener fra den samme
/side/, for så har du ret. I hvert fald, hvis du benytter
bogmærk-funktionen med stjerne-klik eller Ctrl+D. Trækker du
i stedet bogmærket til den ønskede mappe, virker det helt
fint (du trækker blot den lille ikon i adressefeltet eller
på fanebladet til den ønskede placering).

> En anden meget irriterende fejl er: Når jeg har lavet et bogmærke i
> hovedmenuen (bogmærkemenuen) og kopieret det til diverse foldere, ... og sletter den, så
> slettes alle de andre også - øv !

Det kan jeg ikke genskabe her. Jeg får kun slettet det
bogmærke, jeg vælger at få slettet, ikke de andre kopier.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt dine data med stærk kryptering - velegnet til bærbare

Fra : Kristian Jensen

Dato : 20-11-08 10:54

On Wed, 19 Nov 2008 17:36:12 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det har jeg ikke oplevet. Medmindre du mener fra den samme
> /side/, for så har du ret.

Hvis siderne har samme adresse, fx:

http://www.enavn.dk/cgi-bin/index.cgi

samme sti vises flere steder, og der får man "rediger".

Det samme har jeg oplevet på jp.dk

Fra : Kristian Jensen

Dato : 19-11-08 16:55

On Wed, 19 Nov 2008 11:37:09 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> I stedet kan du nemt finde bogmærkerne ved at skrive i
> adressefeltet.

Fra din side:

Du kan naturligvis benytte adressefeltet som i Internet Explorer, men
allerede når du begynder at indtaste en adresse,

Der har vi den igen
Vi arbejder forskelligt.
Jeg bruger kun adressefeltet når jeg skal kopiere en adresse.
Alle andre adresser tilgår via google, bla. fordi google foreslår
rettelse hvis jeg taster forkert!
og så er det nemmere bare at skrive det samme sted hver gang.

Du kan angive nøgleord til en søgetjeneste, fx G for Google og W for
Wikipedia.

Fint nok, men jeg bruge bare: wiki [søgeord]

Fra : Kristian Jensen

Dato : 20-11-08 17:25

Prøv engang at bogmærke http://jp.dk/ ;
kopier dette bogmærke fra senest bogmærkede ind i to foldere; + en i
bogmærkemenuen;
Nu har du så fire ens bogmærker i senest bogmærkede;
Hent siden http://jp.dk/;
Klik på den gule stjerne;
vælg fjern bogmærke; (i bogmærkemenuen)
så slettes de alle!

Se det var jo ikke meningen, og slet ikke når mappen der vises under
fjern bogmærke er Bogmærkemenuen.

Jeg kalder det en bug!
Det er i hvert fald uhensigtsmæssig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-08 18:40

Kristian Jensen skrev:

> Nu har du så fire ens bogmærker i senest bogmærkede;
> Hent siden http://jp.dk/;
> Klik på den gule stjerne;
> vælg fjern bogmærke; (i bogmærkemenuen)
> så slettes de alle!

Det kan jeg bekræfte - i mit tidligere svar, prøvede jeg at
slette et bogmærke ved at højreklikke på den uønskede
forekomst og vælge Slet. Og så slettes kun den pågældende
forekomst.

> Jeg kalder det en bug!
> Det er i hvert fald uhensigtsmæssig.

Det er jeg ikke enig i. Opførslen er netop, som jeg ville
forvente. Du beder jo om at få slettet bogmærket som sådan -
og så skal alle forekomster selvfølgelig slettes.

Hvis det skulle virke anderledes, skulle funktionen ændres,
så du fik vist en oversigt over alle forekomster, hvor du så
kunne sætte flueben ud for, hvilke der skulle slettes, eller
om alle skulle slettes. Jeg ved ikke, om det er noget,
Firefox-folkene har overvejet, men jeg kan forestille mig,
at de i så fald har konkluderet, at der er ganske få, der
vil have glæde af en sådan funktion.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : Kristian Jensen

Dato : 20-11-08 21:30

On Thu, 20 Nov 2008 18:40:16 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Hvis det skulle virke anderledes, skulle funktionen ændres,
> så du fik vist en oversigt over alle forekomster,

Nej, man be'r jo bare om at få et specifikt bogmærke slettet.
Hvis man vil slette alle forekomster skulle man gøre det på anden
måde, m.m. fx ved at der bliver lavet en chekbox [ ] slet alle
(steder) eller hvad man nu vil kalde det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-11-08 23:50

Kristian Jensen skrev:

> Nej, man be'r jo bare om at få et specifikt bogmærke slettet.

Nej, du står på siden og beder om at få den slettet fra dine
bogmærker. Og det er så, hvad der sker. Hvis du derimod
højreklikker på et specifikt bogmærke, fx i bogmærkemenuen,
og vælger Slet, så har du netop bedt om at få slettet et
specifikt bogmærke. Og så slettet kun det specifikke bogmærke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken

Fra : Kristian Jensen

Dato : 20-11-08 21:34

On Thu, 20 Nov 2008 18:40:16 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Du beder jo om at få slettet bogmærket som sådan -
> og så skal alle forekomster selvfølgelig slettes.

NEJ; Jeg be'r om at få et specifikt bogmærke slettet; man kan jo i
dialogboxen vælge hvilken mappe ......... o.s.v.
Det er ikke nogen selvfølge at alle de kopier som jeg har oprettet
skal slettes når en specifik mappe er angivet.