Hjælp, Newbie i slægtsforskning
Fra : Kim

Dato : 14-11-08 19:27

Jeg har min farfar's navn samt fødselsdato, samt fødeby.

Ønsker min farfar's fars navn ( min oldefar eller bedstefar ? )
da jeg ved han har købt vores efternavn, men mangler et navnebevis.

De ringede fra Familiestyrelsen i dag og bad om min opldefars navn,
så vil de måske kunne hjælpe mig.

Kan nogen venligst hjælpe ?

Mvh Kim

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-11-08 20:28

"Kim" <no@way.se> skrev Fri, 14 Nov 2008 19:27:01 +0100

>Ønsker min farfar's fars navn ( min oldefar eller bedstefar ? )
>da jeg ved han har købt vores efternavn, men mangler et navnebevis.

Når du ved både hvor og hvornår din farfar er født er det første du skal
gøre, at finde hans fødsel og dåb i det pågældende sogns kirkebog.

Der vil du dels få oplyst, hvilket navn han er døbt med, hvilket navn
han evt. senere har taget navnefordring til, samt hans forældres navne.

Det er sandsynligvis alt hvad du har brug for, og ellers er det
udgangspunktet for at komme videre.

Hvis din farfar er født engang i første halvdel af 1900 tallet (eller
før) kan du selv gå til det nærmeste landsarkiv og bede om hjælp til at
finde den rette bog, som du så selv kan sidde og bladre i.

Hvis du kender nogen der arbejder lidt med slægtsforskning vil han / hun
måske endda kunne finde oplysningerne for dig på nettet (Arkivalier
Online).

Prøv evt. det nærmeste lokalarkiv og få lidt hjælp dér til at komme
igang..

Som direkete efterkommer kan du også prøve at ringe til kordegnen i det
sogn, hvor din far far er døbt og spørge om de vil slå det op for dig.

Og endelig kan du gå på folkeregistret, med oplysning om hvor han boede
da han døde, og få hjælp der.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/