Hjelp, begrenset matematikkunskap.
Fra : Harald Mossige

Dato : 17-11-08 07:31

Gitt en sirkel, diameter = D
En korde avskjerer 118 grader, spissen av en vanlig spiralbor.

Hva er forholdet mellom D og k: D/k = ?

HM

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-11-08 08:02

Tegn cirklen og korden. Nu tegner du samtidig 2 linier fra centrum til der,
hvor korden skærer cirklen. Tegn yderligere en linie fra centrum og gennem
korden, så den skærer korden i en ret vinkel.

Du har nu 2 ens retvinklede trekanter med sidelængden D og k/2. Vinklen i
trekanterne er 118/2 = 59 grader henh. 90 grader.

Du kan nu bruge den almindelige sinusrelation til at beregne k/2:

(k/2) / sin 59 = D / sin 90.

Dermed er D/k = 1/(2* sin 59) = 0.5833

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-11-08 08:27

Uffe Kousgaard skreiv:
> [...]
> trekanterne er 118/2 = 59 grader henh. 90 grader.
>
> Du kan nu bruge den almindelige sinusrelation til at beregne k/2:

Takk. Dette er geometrien, den behersker jeg, men matematikken min
stoppet før de trigeometriske fungsjonene, "sinus", vinkelfrekvens og
annengradsliknibger med mye mer.

HM

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-11-08 13:50

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Takk. Dette er geometrien, den behersker jeg, men matematikken min stoppet
> før de trigeometriske fungsjonene, "sinus", vinkelfrekvens og

Jeg forstår vist ikke helt forklaringen på geometrien i dit problem, men
hvis du taler om korden der ligger overfor en centervinkel (på 118°) , så
gælder alment k = D * sin (v/2) => D/k = 1/sin(v/2) = 1.166633

Mvh
Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-11-08 14:16

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Jeg forstår vist ikke helt forklaringen på geometrien i dit problem, men
> hvis du taler om korden der ligger overfor en centervinkel (på 118°) , så
> gælder alment k = D * sin (v/2) => D/k = 1/sin(v/2) = 1.166633

Du mangler en faktor 2, med mindre din "k" kun er halvdelen af kordens
længde.

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-11-08 14:50

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Du mangler en faktor 2, med mindre din "k" kun er halvdelen af kordens
> længde.

Mener du at diameteren er kortere end korden?

Mvh
Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-11-08 14:53

> Mener du at diameteren er kortere end korden?

Ups, jeg har læst diameter = radius hele tiden, min fejl.