Overdriver Animal Planet?
Fra : Sven

Dato : 16-11-08 16:34

Hej.
I formiddags så jeg en udsendelse om et center der redder div. abearter fra
rundt omkring i verden. Det blev bl.a. nævnt, at en orangutang er ca 7 gange
så stærk som en gennemsnitlig mand. Kan det virklig passe? En orangutang har
lange, men tynde, arme, så hvor skulle al denne styrke sidde? jeg ville
bedre tro det om en bjerg-gorilla, da de ser MEGET mere massive ud.

Sven

Fra : Max

Dato : 16-11-08 19:32

Hej Sven

> virklig passe? En orangutang har lange, men tynde, arme, så hvor
> skulle al denne styrke sidde? jeg ville bedre tro det om en
> bjerg-gorilla, da de ser MEGET mere massive ud.

Hvis du nogen sinde har set en orangutang lege i træerne, ja så går
det op for en at den må beside umenneskelige kræfter. Et dyr der
vejer flere hundrede kilo der slynger sig fra træ til træ må nødvendig-
vis være meget stærk.

Jeg hørte engang en dyrepasser fra et sted hvor de havde både
gorillaer og orangutanger gående på spørgsmålet om hvad der
ville ske hvis de to hanner slap ind i samme bur, ja så ville
orangutangen sikkert rykke armene af gorillaen, der var ingen
tvivl om udfaldet af den kamp.

--
Mvh Max

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 17-11-08 12:38

> Hvis du nogen sinde har set en orangutang lege i træerne, ja så går
> det op for en at den må beside umenneskelige kræfter. Et dyr der

Engang var det mit lod at bære ølkasser, de første par dage var det rene
helvede, men da først "teknikken" faldt på plads krævede det ikke flere
kræfter at løfte en kasse op end at åbne en dør.
Min pointe er at aberne måske ikke har den styrke man tillægger dem, men
blot udnytter hvad de kan, ligesom et menneske der praktiserer jui-jutsu.

- cep

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 20:13

Sven skrev:

> rundt omkring i verden. Det blev bl.a. nævnt, at en orangutang er ca 7 gange
> så stærk som en gennemsnitlig mand. Kan det virklig passe?

Det ved jeg ikke.

> En orangutang har lange, men tynde, arme, så hvor skulle al denne styrke sidde? jeg ville
> bedre tro det om en bjerg-gorilla, da de ser MEGET mere massive ud.

En af Københavns Zoos gorillaer smadrede engang hul i den
inderste panserrude der omgiver deres område. Jeg mener at det
var Samson (nu i Givskud), men er ikke helt sikker.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 17-11-08 09:35

On Sun, 16 Nov 2008 20:12:35 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>En af Københavns Zoos gorillaer smadrede engang hul i den
>inderste panserrude der omgiver deres område. Jeg mener at det
>var Samson (nu i Givskud), men er ikke helt sikker.

Han er vel så klippet skaldet nu?

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-11-08 07:23

Sven wrote:

> [...]
> orangutang har lange, men tynde, arme, så hvor skulle al denne styrke
> sidde? jeg ville bedre tro det om en bjerg-gorilla, da de ser MEGET mere

Måske, måske ikke.
Jeg mener at have læst engang, at man havde målt trækstyrken til 384 Kg i
een arm. Om det var en chimpanse eller en orangutang husker jeg ikke.

Gorilla'en lå vist helt oppe i 900 Kg's klassen.

Jeg har googlet, og det er lidt svært at finde faktuelle tal, men det her er
det nærmste jeg fandt:
<http://en.allexperts.com/q/Interspecies-Conflict-3754/2008/7/Strength-primates.htm>

As for the strength of the animals, a chimp in the wild has the strength of
4 to 7 adult men, however generally five adult men..
An orangutan has the strength of 5 to 8 adult men, however generally 7
adult men.
A gorilla has the strength of 9 to 12 adult men, however generally about
11.

Der står lidt om aktuelle Pounds også.

Men da jeg første gang læste det, havde jeg det ligesom dig - det må da være
løgn. Man (jeg) forestiller sig st den også skal være ~7 gange så stor for
at være ~7 gange så stærk.

Hvis du søger på
orangutan strength
på Google kommer der en del hits.

Stig Johansen

Fra : J. Nielsen

Dato : 18-11-08 18:11

On Mon, 17 Nov 2008 07:22:46 +0100, Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote:

>Jeg mener at have læst engang, at man havde målt trækstyrken til 384 Kg i
>een arm. Om det var en chimpanse eller en orangutang husker jeg ikke.

The StraigtDope er altid god for en forklaring:
http://www.straightdope.com/columns/read/2/can-a-90-lb-chimp-clobber-a-full-grown-man
--

-JN-