procent regning..
Fra : Johnny Andersen

Dato : 16-11-08 00:03

Vi har en diskution i dk.kultur.mad+drikke.

Vi antager at en liter mælk/fløder vejer 1000g Og at fløde har en
fedtprocent på 38. Sødmælk har en fedtprocent på 3.5
Vi bruger 1L
Hvis man bruger 1L fløder, får man 380g fedt - så langt er vi enig.

Hvis man bruger 2/3 del fløde og en 1/3 del sødmælk, hvor mange procent fedt
har man så sparet?

/Johnny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 01:07

Johnny Andersen skrev:

> [...]
> Hvis man bruger 1L fløder, får man 380g fedt - så langt er vi enig.

> Hvis man bruger 2/3 del fløde og en 1/3 del sødmælk, hvor mange procent fedt

Hæld 2 l fløde og 1 l mælk sammen. Der er 415 g fedt i. I en
tredjedel af blandingen er der så (knap) 140 g. Det svarer til
14 %.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 16-11-08 01:11

Hej Bertel

> Hæld 2 l fløde og 1 l mælk sammen. Der er 415 g fedt i. I en
> tredjedel af blandingen er der så (knap) 140 g. Det svarer til
> 14 %.

Har du været regnelære Bertel ?

--
Mvh Max

Fra : Johnny Andersen

Dato : 16-11-08 01:13

> Hej Bertel

> Har du været regnelære Bertel ?

Forhåbentlig ikke..

/Johnny

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-11-08 11:30

> Hej Bertel

> Har du været regnelære Bertel ?

Har du gået i skole, Max? Det hedder regnelærer!

Fra : Max

Dato : 16-11-08 11:34

Hej Arne

> Har du gået i skole, Max? Det hedder regnelærer!

Ja, men jeg forlod den for at slippe for de dumme degne
der kun tænker på at gøre livet besværlig for andre.

Smut over i dk.sprog med det der fis.

--
Mvh Max

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-11-08 01:24

Bertel Lund Hansen:

> Hæld 2 l fløde og 1 l mælk sammen. Der er 415 g fedt i. I en
> tredjedel af blandingen er der så (knap) 140 g. Det svarer til
> 14 %.

Det er en ommer.

--
http://www.projecthoneypot.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-11-08 11:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hæld 2 l fløde og 1 l mælk sammen. Der er 415 g fedt i. I en
> tredjedel af blandingen er der så (knap) 140 g. Det svarer til
> 14 %.

Hvis 1 kg 38 % fløde indeholder 380 g fedt og 1 kg 3,5 % sødmælk
indeholder 35 g fedt, hvor meget fedt indeholder blandingen af de to
mængder 38 % fløde og 3,5 % sødmælk?

Jeg får det til 2*380+35 = 795 g fedt.

Blandingen vejer 3 kg, altså må fedtindholdet i blandingen være
795/3000*100 % = 26,5 %.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 11:56

Erik Olsen skrev:

> Jeg får det til 2*380+35 = 795 g fedt.

Ja, jeg glemte at gange med 2.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 16-11-08 09:43

Johnny Andersen:

> [...]
>Hvis man bruger 1L fløder, får man 380g fedt - så langt er vi enig.
>
>Hvis man bruger 2/3 del fløde og en 1/3 del sødmælk, hvor mange procent fedt

2/3 ltr fløde indeholder 380 * 2 / 3 = 253 g fedt

1/3 ltr sødmælk 35 / 3 = 11,7 g fedt

1 ltr blanding indeholder så 264,6 g fedt eller 26,5 %

Eller lettere: ( 2 * 38% + 3,5% ) /3 = 26,5 %

Så besparelsen (i forhold til fløde) er 11,5%

Mvh
Niels Foldager

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-11-08 10:13

"Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi bruger 1L
> Hvis man bruger 1L fløder, får man 380g fedt - så langt er vi enig.

Et grundlæggende problem er, at man begår en fejl ved at regne med,
at mælkefedt og mælk har samme massefylde. Derfor vil man få en fejl
i regnestykke uanset om det matematiske grundlag er i orden!
Mælkefedts massefylde er ca. 0.93 kg/dm3, fløde med 40% fedt
ca. .991 kg/dm3
På grund af at større tørstofindhold vil fed mælk have større massefylde
end mager mælk.
Et lille sidespring:
Da du diskuterer i dk.kultur.mad+drikke kan det måske være af interesse
at vide, at de benyttede "kalorietabeller" er forkerte vedrørende
mælkefedtets
energiindhold. Tallene er beregnet på brændværdien - ikke på den energi,
der
tilføres kroppen ved indtagelse. Med andre ord "feder" mælkefedt en del
mindre,
end tabellerne fortæller.
Drik roligt sødmælk i stedet for mini - eller letmælk.

Per A. Hansen

Fra : Jakob M

Dato : 16-11-08 12:49

> [...]
> der
> tilføres kroppen ved indtagelse. Med andre ord "feder" mælkefedt en del

Hvor finder man så en "rigtig" kalorietabel ?

Mvh
Jakob

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-11-08 13:05

Jakob M wrote:

> Hvor finder man så en "rigtig" kalorietabel ?

Mit (uvidenskabelige) gæt er, at det finder du aldrig.

Der kommer stofskifte ind i billedet, som er individuelt.

Et par f.eks. som vi kender består af:
manden: som ligger under 60 Kg, og kan æde som et tærskeværk, inklusive
kager, søde sager m.v. - intet 'bider'.
konen: (man snakker ikke om kvinders vægt) som tager på bare hun ser/tænker
på en kage/søde sager - alting 'bider'.

Stig Johansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-11-08 20:53

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor finder man så en "rigtig" kalorietabel ?

Der findes ingen "rigtig" tabel, der tager hensyn til de fysiologiske
optagelse, kun en tabel over hvor stor energi, der frigøres ved en ren
forbrænding.
For mælkefedtets vedkommende er den hel gal, idet en del af fedstoffet ikke
optages
i kroppen, men forsvinder ud gennem den naturlige vej.
I husdyrfodringen har man de rigtige tal, der er fundet i fodringsforsøg.
Det er herfra man har opdaget at en del af mælkefedtet "forsvinder".
Fænomenet er forresten omtalt i "Lægens bord" af P. Geisling.

Per A. Hansen

Fra : alexbo

Dato : 16-11-08 11:16

"Johnny Andersen" skrev

> [...]
> Hvis man bruger 1L fløder, får man 380g fedt - så langt er vi enig.

> Hvis man bruger 2/3 del fløde og en 1/3 del sødmælk, hvor mange procent

Du har fået flere spændende svar, så jeg vil da også gerne give et bud på
opgaven.

Hvis du havde valgt en 1/3 vand vil du spare en 1/3 af fedtet.
Sødmælken indeholder lidt mere fedt end vand, men resultatet bør være tæt
på.
Det er det så også.

2/3 L fløde 253,3 g
1/3 L mælk 11,6 g
blandingen 265 g fedt
besparelsen 115 g fedt lig 30 %

Blandingen indeholder 30% mindre fedt end fløde.

Hvis du havde valgt halvt fløde og halvt vand ville du spare 50% af fedtet,
selv om fløde kun indeholder 38% fedt.

mvh
Alex Christensen