SonyEricssons eget lydformat?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-11-08 20:30

Hej med jer

I går var jeg inde i en telefonbutik, og den venlige ekspedient fortalte, at
man fik den bedste lyd ud af sin SE-telefon, hvis man konverterede filerne
til SE's eget lydformat. Er det korrekt...? Og hvad hedder dette lydformat
så?

--
Hilsen Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 22:35

Jakob Griffel skrev:

> [...]
> til SE's eget lydformat. Er det korrekt...? Og hvad hedder dette lydformat

Fra min T610 har jeg hentet en lydfil over på min K700. Der kan
jeg se at filtypen hedder "imy" hvor de andre hedder "midi" eller
"mp3".

Den overførte lydfil lyder som lort på min K700. K700's egne
filer er alle MP3 eller midi undtagen måske sms-lydene som ikke
kan ændres eller manipuleres på nogen måde.

Ekspedienten er fuld af fup. En midifil har ikke nogen 'rigtig'
måde at lyde på, og den kan ikke blive bedre af at blive
konverteret. Den kan faktisk kun blive ringere. Midifilers lyd
bestemmes af det lydmodul der afspiller den. Selv om der i dag er
nogenlunde enighed om hvilke lyde der skal ligge hvor ved
"General Midi", så er der alligevel ret stor forskel.

En MP3-fil kan heller ikke forbedres ved konvertering.
Information der ikke findes i originalen, dukker ikke op ud af
det blå ved en konvertering.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-11-08 22:42

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> til SE's eget lydformat. Er det korrekt...? Og hvad hedder dette lydformat

Sony har deltaget i udviklingen af AAC, som må være det den gode mand
hentyder til: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-08 22:57

Niels P Sønderskov skrev:

> Sony har deltaget i udviklingen af AAC, som må være det den gode mand
> hentyder til: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding

Ifølge Wikipedia (hastigt læst) så er AAC et bedre format - men
det ændrer ikke ved at en konvertering af en eksisterende fil
ikke kan blive bedre end originalen.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-11-08 01:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ifølge Wikipedia (hastigt læst) så er AAC et bedre format - men
> det ændrer ikke ved at en konvertering af en eksisterende fil
> ikke kan blive bedre end originalen.

Det er korrekt.

--
Niels

Fra : Kim

Dato : 18-11-08 11:36

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt.

Vil man kunne høre forskel på de 2 formater på en mobil ?
Det er jo ikke den finere HiFi vi snakker om, når det
drejer sig om en mobiltelefon

Mvh, Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-08 11:40

Kim skrev:

> Vil man kunne høre forskel på de 2 formater på en mobil ?

Det kommer nok an på hvem man er. Jeg kan ikke høre forskel på en
original i wav-formet (ukomprimeret) og i MP3.

> Det er jo ikke den finere HiFi vi snakker om, når det
> drejer sig om en mobiltelefon

Med mine hovedtelefoner tilsluttet min mobil får jeg lyd i ganske
god kvalitet. Hvis den skal spille via den indbyggede højtaler,
så kan man nok komprimere ned til 1 % uden det kan høres.

--
Bertel