Nogen der har den grønne syltebog?
Fra : ursula@.dk

Dato : 16-11-08 09:51

Jeg mangler simpelthen opskriften på gangsk alm. syltede rødbeder. Jeg skal
gerne ha syltet de sidste, men kan bare ikke finde opskriften. Mon der er en
venlig sjæl, der kan hjælpe?

På forhånd tak

Fra : Preben

Dato : 16-11-08 10:11

"ursula@.dk" <jhfkdsjf@.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler simpelthen opskriften på gangsk alm. syltede rødbeder. Jeg
> skal gerne ha syltet de sidste, men kan bare ikke finde opskriften. Mon
> der er en venlig sjæl, der kan hjælpe?
>
> På forhånd tak

Den grønne syltebog side 98: Rødbeder, syltede (ca. 1½ liter)

1 kg rødbeder, 3/4 liter eddike, 375-500 g melis, ½ tsk. Atamonpulver eller
1 tsk. flydende Atamon.

De vaskede rødbeder koges i letsaltet vand.1 spsk. salt pr. liter vand, ½-1
time alt efter størrelsen.
Det kogende vand hældes fra.
Gryden stilles straks under rindende, koldt vand indtil rødbederne er kolde.
Ved denne bratte temperaturforandring får rødbederne et "chok", hvorved
cellerne sprænges, og rødbederne bliver møre.
De flås, skæres i skiver.
Eddike og sukker gives et opkog.
Rødbedeskiverne lægges i.
Lagen bringes igen i kog, tilsættes Atamon og fyldes i rene glas eller
krukker, der bindes til med det samme.

God fornøjelse med rødbederne,
Preben.

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-08 14:40

In news:1tRTk.213429$f64.192319@fe05.news.easynews.com,
Preben <1@1.com> typed:

> [...]
> Eddike og sukker gives et opkog.
> Rødbedeskiverne lægges i.
> Lagen bringes igen i kog, tilsættes Atamon og fyldes i rene glas eller

Det er den samme opskrift jeg har brugt i mange år, og den er rigtig god. At
tilsætte peberrod og nelliker som mange gør, synes jeg ødelægger den gode
rødbedesmag.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ursula@.dk

Dato : 16-11-08 16:54

"Preben" <1@1.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eddike og sukker gives et opkog.
> Rødbedeskiverne lægges i.
> Lagen bringes igen i kog, tilsættes Atamon og fyldes i rene glas eller

TUSIND TAK....Det var dejligt, så kan jeg få de sidste syltet. Synes det er
en super opskrift..

Fra : Max

Dato : 16-11-08 10:16

Hej

> opskriften. Mon der er en venlig sjæl, der kan hjælpe?

Er det den her ?

http://www.idenyt.dk/madopskrifter.asp?show=10078&maincat=

--
Mvh Max