God opskrift på fløde kartofler søges
Fra : Janner

Dato : 13-11-08 16:10

Behøver absolut ikke være en fed model

På forhånd tak

/Jan

Fra : jos

Dato : 13-11-08 17:49

"Janner" <baumspieler@NOTVALID.NONO> skrev i en meddelelse
> Behøver absolut ikke være en fed model
>
> På forhånd tak
>
> /Jan

så kan del vel ikke blive flødekartofler?

finn

Fra : Padre

Dato : 13-11-08 21:06

> Behøver absolut ikke være en fed model

Kartofler i skiver i et fad sammen med finthakkede skalotter og en lille
smule muskatnød, salt og peber, fløde så det dækker 3/4 af højden, det skal
have omtrent 45 minutter ved 200 grader alt efter mængden.

Det vigtigste er at kartoffelskiver er lige tykke - brug evt. en mandolin

--
Padre

Fra : Edward Jensen

Dato : 14-11-08 23:00

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote in message

> Kartofler i skiver i et fad sammen med finthakkede skalotter og en lille

Skalotter? Kalder du også vandmelon for "vander" og granatæbler for
"granater"?

Fra : Max

Dato : 14-11-08 23:07

Hej Edward

> Skalotter? Kalder du også vandmelon for "vander" og granatæbler for
> "granater"?

Ved du ikke hvad skalotter er ?

--
Mvh Max

Fra : Edward Jensen

Dato : 14-11-08 23:08

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Edward

> Ved du ikke hvad skalotter er ?

Det er jo bondefornuft, at der er tale skalotteløg, men jeg kommenterer blot
den ulækre sammentrækningsstavning.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 14-11-08 23:22

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> skrev i en meddelelse
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Det er jo bondefornuft, at der er tale skalotteløg, men jeg kommenterer
> blot den ulækre sammentrækningsstavning.

Måske du skulle overveje at bruge gruppe dk.kultur.sprog? Her diskuterer vi
mad og drikke - ikke sproglige nuancer.

/Johnny

Fra : Emil

Dato : 14-11-08 23:29

"Edward Jensen" wrote:

>"Max" wrote
>
>Det er jo bondefornuft, at der er tale skalotteløg, men jeg kommenterer blot
>den ulækre sammentrækningsstavning.

Så er du jo ikke _helt_ hjernedød; tror jeg da.

Definér "bondefornuft".
Definér "ulækker sammentrækningsstavning".

Prøv i stedet news:dk.kultur.sprog , hvor du nok vil få mere
kvallifissserede svar. Undskyd min stavning.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 14-11-08 23:31

Hej Edward

> Det er jo bondefornuft, at der er tale skalotteløg, men jeg
> kommenterer blot den ulækre sammentrækningsstavning.

Hvis du vil lege degn, så har du fået en ide af andre til i
hvilken gruppe det bør foregå, her laver vi mad og her
ved vi hvad skarlotter og marie er. Hvis du vil lære noget
om mad, eller fortælle noget om mad, ja så gør det endelig
her, men degnemaner høre andet sted til.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 14-11-08 23:40

"Max" wrote:

> her laver vi mad og her
>ved vi hvad skarlotter og marie er.

Hmmmmm ----. Hvad er marie?

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 14-11-08 23:47

Emil wrote:

>Hmmmmm ----. Hvad er marie?

Åh, undskyld; det var et kiks.
Det er naturligvis en Marie-kiks

m.v.h. Emil

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-11-08 11:50

Emil wrote:

> Åh, undskyld; det var et kiks.
> Det er naturligvis en Marie-kiks

Eller en bainmarie

Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-11-08 01:33

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> wrote in

> Det er jo bondefornuft, at der er tale skalotteløg, men jeg
> kommenterer blot den ulækre sammentrækningsstavning.

Det er en ret udbredt betegnelse blandt fagfolk. Måske fordi de rent
faktisk hedder sådan på engelsk (shallots).

http://www.fl-frugt.dk/groentsager/loeg/skalotte_193_da.html

Fra : Padre

Dato : 15-11-08 08:56

> Det er jo bondefornuft, at der er tale skalotteløg, men jeg kommenterer
> blot den ulækre sammentrækningsstavning.

Som du kan se i "Ordbog over det danske sprog", er "skalotte" et fuldgyldigt
alternativ til "skalotteløg"

http://ordnet.dk/ods/opslag?id=540191

Uvidende nar.

Plonk.

--
Padre

Fra : Max

Dato : 13-11-08 21:44

Hej Janner

> Behøver absolut ikke være en fed model

Det næste du vil have er vel en light majonæse ? :)

--
Mvh Max

Fra : Ralph Køster

Dato : 14-11-08 00:13

Et lækkert alternativ er at ryste fløden sammen med karry inden man hælder
det over kartoflerne.
(hvis man altså kan lide karry). Det smager rigtigt godt.

Ralph.

Fra : Max

Dato : 14-11-08 08:07

Hej Ralph

> Et lækkert alternativ er at ryste fløden sammen med karry inden man
> hælder det over kartoflerne.
> (hvis man altså kan lide karry). Det smager rigtigt godt.

Helt sikkert, men det er synd for fløden og det blever jo
pluselig også til noget helt andet.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-11-08 10:02

"Janner" <baumspieler@NOTVALID.NONO> wrote in news:491c4357$0$56775
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Behøver absolut ikke være en fed model

Man kan erstatte en del af fløden med sødmælk hvis man ønsker at reducere
fedtmængden. For at få fløde/mælk blandingen til at tykne på samme måde,
skal der bruges en lille tsk mel pr. dl. mælk man tilsætter fløden.

Melet skal ikke blandes med fløde/mælk blandingen, men fordeles jævnt på
kartoffelskiverne inden fløde/mælk blandingen hældes over.

Hvor stor mængden af sødmælk kan blive før man stadig finder opskriften
"god" er dog meget individuelt, så du må selv eksperimentere.

I princippet kan al fløden erstattes med mælk, men så er det tydeligt at
der ikke er tale om flødekartofler. Men mælkekartofler smager nu osse
udemærket.

Personligt har jeg prøvet med 1/3 mælk, og stadig kunnet "narre" spisende
til at tro det var rigtige flødekartofler. Det reducerer fedtmængden med
knapt 50%.

Jeg har også set nogen bruge æg i fløde/mælk blandingen, men jeg synes
konsistensen bliver mere "stiv" end "tyk" ved den metode.

Fra : (-Peter-)

Dato : 14-11-08 05:19

On 14 Nov., 10:02, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:
> [...]

> til at tro det var rigtige flødekartofler. Det reducerer fedtmængden med

Mener du 33% = 50 % ?

For hvis det antages at mælk indeholder 0 % fedt er det den maksimale
reduktion, så vidt jeg kan regne ud..

I øvrigt er fed mad ikke usund - så længe man ikke spiser for meget af
den!

Mvh
Peter

Fra : Johnny Andersen

Dato : 14-11-08 13:36

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>reduktion, så vidt jeg kan regne ud..

>I øvrigt er fed mad ikke usund - så længe man ikke spiser for meget af

Fløde: 38% fedt
Sødmælk: 3.5% fedt

Antagelse: 1L mælk/fløde vejer 1000g

1L fløde indeholder 380g fedt.

667g fløder indeholder 253,46g fedt
333g sødmælk indeholder 11.66g fedt
Fedt i alt: 265.12g

(380/265.12)-1*100 = 43.33% reduktion af fedtmængden

/Johnny

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-11-08 15:22

"Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> wrote in news:491d70ce$0$90263
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> 333g sødmælk indeholder 11.66g fedt
> Fedt i alt: 265.12g
>
> (380/265.12)-1*100 = 43.33% reduktion af fedtmængden

Korrekt. Min beregning var lidt hurtig hovedregning. Alderen trykker vist

Fra : Johnny Andersen

Dato : 14-11-08 23:29

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> wrote in news:491d70ce$0$90263
> $14726298@news.sunsite.dk:

> Korrekt. Min beregning var lidt hurtig hovedregning. Alderen trykker vist

Den var ikke til dig, Kent Men til (-Peter-), som åbenbart ikke forstod,
hvad du mente.
33%, 50% eller 43%, er jeg ligeglad med - bare det smager godt
Vi har lige prøvet din opskrift og ingen her kunne smage forskel. Det er
ikke sidste gange, vil bruge den.

/Johnny

Fra : Edward Jensen

Dato : 15-11-08 00:05

"Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> wrote in message
> [...]
> 333g sødmælk indeholder 11.66g fedt
> Fedt i alt: 265.12g
>
> (380/265.12)-1*100 = 43.33% reduktion af fedtmængden

Måske du skulle overveje at bruge gruppe dk.videnskab? Her diskuterer vi
mad og drikke - ikke matematik.

Johnny nr. 2

Fra : Johnny Andersen

Dato : 15-11-08 00:11

> "Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> wrote in message

> Måske du skulle overveje at bruge gruppe dk.videnskab? Her diskuterer vi
> mad og drikke - ikke matematik.

Mit indlæg, var et forsøg på at rette en misforståelse, som (-Peter-)
har/havde.

/Johnny

Fra : jos

Dato : 15-11-08 13:10

> Mit indlæg, var et forsøg på at rette en misforståelse, som (-Peter-)
> har/havde.
>
> /Johnny
- og helt fint!
fedtindhold er da en vigtig ting i madlavning.

finn

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-11-08 14:35

Johnny Andersen wrote:
> [...]
> 333g sødmælk indeholder 11.66g fedt
> Fedt i alt: 265.12g
> (380/265.12)-1*100 = 43.33% reduktion af fedtmængden

Det hænger da vist ikke sammen. Du har reduceret fedtmængden fra 380g
til 265g. Det er en reduktion på 115g.

Procentuelt er det en reduktion i forhold til det oprindelige
fedtindhold på 115g/380g = ca. 30%.

(hvilket også er meget mere logisk når man erstatter en 1/3 (~33%) af
fløden med noget mindre fedtholdigt).

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Johnny Andersen

Dato : 15-11-08 21:37

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på 115g/380g = ca. 30%.
>
> (hvilket også er meget mere logisk når man erstatter en 1/3 (~33%) af

Din udregning holder ikke vand.
En simple test er at gange det "nye" tal med procentsatsen. Det skulle gerne
give det oprindelige tal. Det gør dit regnestykke ikke.

265,12g*1.3 = 344.7g

Mit regnestykke:

265,12*1.4333 = 380g altså lig med det oprindelige tal

Sorry for OT

/Johnny

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-11-08 23:30

Johnny Andersen wrote:
> Din udregning holder ikke vand.

Jo - og den holder tilmed fløde!

Hvilken del af min beregning er du uenig i?

Reduktionen er 115g - korrekt?
Reduktionen i forhold til udgangspunktet: 115g/380g - korrekt?

> En simple test er at gange det "nye" tal med procentsatsen. Det skulle gerne
> give det oprindelige tal. Det gør dit regnestykke ikke.
> 265,12g*1.3 = 344.7g

Nej. Din procentregning er "omvendt". Du tillægger de 30% til tallet
efter reduktion. Det er forkert og giver naturligvis ikke 380. Det er
ligesom den klassiske fejl med moms-regning (20%/25%).

Korrekt er i stedet: 265 / (1 - 0,3) ~ 380 g

> Mit regnestykke:
> 265,12*1.4333 = 380g altså lig med det oprindelige tal

Du har ikke beregnet reduktionen. Du har beregnet hvor meget MERE fedt
der er i den oprindelige opskrift I FORHOLD TIL den fedt-reducerede. Og
ja, der er ganske rigtigt 43% MERE fedt i den oprindelige ift. den
fedtreducerede. Men det betyder IKKE at der er 43% MINDRE fedt i den
fedtreducerede I FORHOLD TIL den oprindelige.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 15-11-08 23:53

> [...]
> fedtreducerede. Men det betyder IKKE at der er 43% MINDRE fedt i den
> fedtreducerede I FORHOLD TIL den oprindelige.

Jeg stiller spørgsmålet i dk.videnskab - vender tilbage med svar.

/Johnny

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-11-08 10:06

> Jeg stiller spørgsmålet i dk.videnskab - vender tilbage med svar.
>
> /Johnny

Det behøver du ikke, Kim har fuldstændigt ret.

Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-11-08 15:48

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote in news:3647c700-5d60-42b2-
96b5-7dbeaf794be7@k1g2000prb.googlegroups.com:

> Mener du 33% = 50 % ?
> For hvis det antages at mælk indeholder 0 % fedt er det den maksimale
> reduktion, så vidt jeg kan regne ud..

Procentregning er ikke altid lige nemt, men den korrekte beregning er
givet andetsteds i tråden. Jeg var lidt vel optimistisk.

> I øvrigt er fed mad ikke usund - så længe man ikke spiser for meget af
> den!

Kan man få tilnærmelsesvis den samme oplevelse og samtidig reducere fedt
indtaget med 40% er det vel at foretrække. Fedt har ikke en
ernæringsmæssig berettigelse der gør at man indtager det alene for
fedtets skyld.

Hvornår man ikke længere tilnærmelsesvis har den samme oplevelse, er så
meget individuelt.

Tro mig, jeg er ikke fedtforskrækket, selvom jeg nok burde være det. Men
jeg er meget opmærksom på hvor jeg kan reducere fedtmængden uden at
ødelægge oplevelsen.

F.eks brugte jeg før kaffefløde i kaffen. Her er mælk en helt anden
oplevelse, men jeg kunne fint leve med mælken. Og her gør "fedtfri" mælk
ikke den store forskel i forhold til sødmælk. Så i min kaffe har jeg
reduceret fedtindtaget med over 95% uden at jeg har fået en ringere
oplevelse.