Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slideshow
Fra : Leif Larsen

Dato : 15-11-08 11:22

Hej jeg er ny her og meget usikker på om det er den rigtig sted at spørge
jeg vil gerne lave en slideshow af vores ferie billeder og fremvise den på
vores Thomson 32" lcd skærm via vores Dvd afspiller
men efter flere forsøg , vcd,svcd,dvd, 4:3, 9:16 osv. bliver billede
kvalitet så dårlige ( slørede urolige mm.) billederne er tage
med HP 812 i bedste kvalitet

Leif Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 11:50

Leif Larsen skrev bl.a.:

> [...]
> men efter flere forsøg , vcd,svcd,dvd, 4:3, 9:16 osv. bliver billede
> kvalitet så dårlige ( slørede urolige mm.) billederne er tage

Billeder på tv bliver aldrig bedre end den opløsning tv'et har. I
sammenligning med et kamera, så har et tv en meget lav opløsning. Et normalt
tv (ej HD) har således en opløsning på under een megapixel. Kameraet tager
måske billedet i 7-13 MP. Og så er det klart, at billedet ikke ser godt ud
på tv-skærmen.

Det første du skal sikre dig er, at du *selv* omskalerer dine billeder, så
de passer til tv'ets opløsning. Dernæst er der indstillinger som progressiv
kontra interlaced. Det afhænger af, hvilken type skærm, billederne skal
vises på. Brug evt. et videoprogram til at lave dit billedeshow i. Der er
mange forskellige, men der kan du tilpasse indstillingerne korrekt.

Men lad *aldrig* dit videoprogram eller dit tv omskalere billederne, det gør
de altid meget dårligt pga. den ringe software og cpu, som er til rådighed.
Gør det selv i dit foretrukne billedebehandlingsprogram, inden du går i gang
med at lave selve showet.

Opløsninger:

Normalt tv 720x576
HD ready 1280x720
Full HD 1920x1080

De er de faste broadcaststandarder, derudover er der en masse forskellige
opløsninger som ofte ses på LCD tv. Det kunne f.eks. være 1024x768,
1366x768, 1440x768 med mere.

Du skal altså kende den præcise opløsning på dit tv, og du skal også kende
den opløsning, tv'et bruger til at fremvise stillbilleder. Den opløsning kan
sagtens være forskellig fra den normale opløsning. Se i manualen.

Når du er færdig med at omskalere, så kan du lave dit show. Ulead Video,
Vegas studio, Power Producer, Pinnacle og mange andre kan den slags. Der er
nok en million programmersom kan lave slideshow.

Claus

Fra : Leif Larsen

Dato : 15-11-08 12:36

Tak Claus

Ok, ja så er jeg blevet meget klogere og vil prøve det.
jeg har læst mig til at min thomson har en opløsning der heder 1366x768
men "progressiv kontra interlaced" hvad er det ??
kan man evt. gemme sin slideshow på pc og vise den via vga stik på Thomson
Lcd giver det en beder oplevelse ?

Leif

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-08 13:11

Leif Larsen skrev bl.a.:

> [...]
> kan man evt. gemme sin slideshow på pc og vise den via vga stik på
> Thomson Lcd giver det en beder oplevelse ?

Indledningsvis, gider du se her: www.usenet.dk under citatteknik. Du
topposter og det er ildeset blandt mange.

P/I handler om, hvordan billedet bliver opbygget på tv-skærmen. LCD kontra
CRT tv har forskellige måder at lave billedet. Se evt på wikipedia, der er
massevis af forklaringer. Kort fortalt, så opbygger en CRT skærm billedet i
to dele, såkaldt upper og lower field, interlaced, mens en LCD skærm
opbygger billedet fra start til slut, progressivt. Derfor afhænger dit
slutformat af, hvilket tv der skal bruges.

Hvis dine billeder har samme opløsning som dit tv, så er det antageligvis
underordnet, hvilket apparat, der viser det. Med mindre du har en usædvanlig
dårlig DVD afspiller. Men det er klart, at din pc er langt bedre til at
omskalere end din dvd. Men du kan jo ikke slæbe din pc rundet til venner og
bekendte, det kan man med en DVD.

Du kan sagtens bruge dit tv som monitor til computeren. Det er bare at sætte
kablet til og så sætte den rigtige opløsning på grafikkortet. Så kan du
bruger dit tv som du normalt bruger din computer.

Men forvent ikke, at det er samme kvalitet som en normal pc monitor. Men
husk også, at man jo heller ikke er så tæt på, som man er med en pc monitor.

Claus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-11-08 19:01

Claus Tersgov wrote:

> Du kan sagtens bruge dit tv som monitor til computeren. Det er bare at sætte
> kablet til og så sætte den rigtige opløsning på grafikkortet. Så kan du
> bruger dit tv som du normalt bruger din computer.

Som et sidespor til dette, har jeg brugt min skærmkalibrator på mit TV,
og fået væsentlig bedre gengivelse, når vi ser feriebilleder fra PC'en.

Bo //

Fra : PDRHAN\(2770\)

Dato : 15-11-08 21:45

"Leif Larsen" <leif_larsen@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men efter flere forsøg , vcd,svcd,dvd, 4:3, 9:16 osv. bliver billede
> kvalitet så dårlige ( slørede urolige mm.) billederne er tage

Jeg bruger XatShow til dette formål - perfekt hver gang!
pdr

Fra : Ole Christiansen

Dato : 16-11-08 09:35

> [...]
> men efter flere forsøg , vcd,svcd,dvd, 4:3, 9:16 osv. bliver billede
> kvalitet så dårlige ( slørede urolige mm.) billederne er tage

Prøv Picasa2 fra Google. Der kan du brænde dvd/CD, uploade mm.
Ganske gratis.

--
Mvh Ole

Fra : Mogens

Dato : 16-11-08 11:46

Leif Larsen kom med følgende:
> [...]
> men efter flere forsøg , vcd,svcd,dvd, 4:3, 9:16 osv. bliver billede
> kvalitet så dårlige ( slørede urolige mm.) billederne er tage

Jeg bruger ProShow Gold, det synes jeg er rigtig godt.
Du kan hente en prøveversion her:
http://www.photodex.com/products/proshowgold

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Mort1s1

Dato : 16-11-08 19:28

"Leif Larsen" <leif_larsen@larsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> men efter flere forsøg , vcd,svcd,dvd, 4:3, 9:16 osv. bliver billede
> kvalitet så dårlige ( slørede urolige mm.) billederne er tage

Jeg har været igennem samme problematik, og havde næsten opgivet, men faldt
så over "Ashompoo Burning Studio8" som er et godt og billigt brænderprogram,
hvori der også kan laves Slide Shows.
Programmet kan hentes, og bruges gratis i 30 dage, så du risikerer "kun" DVD
skiven.

Programmet findes her:

http://www2.ashampoo.com/webcache/html/1/product_2_1810__.htm

Hvis du prøver programmet, så lad os høre om d i t resultat.

God fornøjelse
Mort1s1

Fra : Leif Larsen

Dato : 23-11-08 10:44

"Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www2.ashampoo.com/webcache/html/1/product_2_1810__.htm
>
> Hvis du prøver programmet, så lad os høre om d i t resultat.

Så har jeg fået "Ashampoo Burning Studio 8" inst. og glædet mig til at
afprøve det, men er desværre stødt i problemer med sortering.
Ser du, jeg har ca. 200 billeder taget med 4 forskellige kameraer som
jeg har sorteret i en mappe i den række følge jeg ønsker dem vist,
men når jeg add. dem til mit slideshow kommer de i spredt orden ØV .
har du prøvet det og evt.en løsning ??

Leif Larsen

Fra : Mort1s1

Dato : 07-12-08 12:13

> [...]
> jeg har sorteret i en mappe i den række følge jeg ønsker dem vist,
> men når jeg add. dem til mit slideshow kommer de i spredt orden ØV .

Arbejder selv jævnligt med billeder taget med forskelige kameraer - jeg
reenamer billederne i Photoshop Elements, inden jeg trækker dem ind i
brænderprogrammet - desværre kan PS Elements ikke helt klare nummereringen
ved at reename billederne, idet det er nødvendigt at nummereringen bliver
med 3-4 cifre d.v.s. billede no 1 kommer til at hedde 0001 osv. dette må jeg
gøre manuelt, men herefter er der ikke problemer med at hente dem ind i
brænderprogrammet i den rigtige rækkefølge.
Man kan muligvis renummerere billederne nemmere i andre programmer.

Mvh
Mort1s1