MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kan ikke mere defragmentere
Fra : LG

Dato : 16-11-08 09:38

Jeg kan ikke mere defragmentere mit D-drev på harddisken. Jeg når til 12%,
så kommer meddelelse om, at
"Nogle filer på diskenheden ikke defragmenteres.."

Halvdelen af D-drevet er rødt i oversigten, og trænger dermed voldsomt til
at blive ryddet op.
Jeg har også forsøgt at defragge i fejlsikker tilstand uden resultat.

Harddisken er delt op i C og D, med 233 GB på hver. Styresystemet Windows XP
Pro er installeret på C-drevet, som jeg godt kan defragmentere.

mvh
LG

Fra : John T.

Dato : 16-11-08 12:44

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Harddisken er delt op i C og D, med 233 GB på hver. Styresystemet Windows
> XP Pro er installeret på C-drevet, som jeg godt kan defragmentere.

Opret en mappe på C: Kopi af D
overfør så alle mapper, (dem du skal gemme)
derefter formaterer du D:
så overfører du så mapperne igen og defragter.
(Jeg har samme opdeling af disk)
Hilsen John

Fra : Rado

Dato : 16-11-08 13:13

On Sun, 16 Nov 2008 12:43:48 +0100, "John T." <duer-ikke@pc.dk> wrote:

>Opret en mappe på C: Kopi af D
>overfør så alle mapper, (dem du skal gemme)
>derefter formaterer du D:
>så overfører du så mapperne igen og defragter.

Hvis drevet er tomt (hvad det jo er efter formatering) bliver filerne
så ikke automatisk defragget ved tilbageførsel?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : John T.

Dato : 16-11-08 15:52

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis drevet er tomt (hvad det jo er efter formatering) bliver filerne
> så ikke automatisk defragget ved tilbageførsel?
> Rado

Det tror jeg ikke de gør, så jeg ville defragte.
John

Fra : LG

Dato : 16-11-08 16:28

"John T." <duer-ikke@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke de gør, så jeg ville defragte.
> John

Jeg har kopieret alt fra D: over på C-drevet. Nu er det C, som ikke kan
defragmenteres.

LG

Fra : John T.

Dato : 16-11-08 16:48

> Jeg har kopieret alt fra D: over på C-drevet. Nu er det C, som ikke kan
> defragmenteres.
> LG

Du skal KUN kopier det du selv har lavet (Mapper/filer,
alt andet skal slettes ved format.
Hvis du vil se hvad der ellers ligger ud over dine egne filer,
så skal du sætte pc,en til at: "Vis skjulte file" i mappeindstillinger.
Pøj-pøj !
John

Fra : John T.

Dato : 16-11-08 16:33

> Det tror jeg ikke de gør, så jeg ville defragte.
> John
Nu vil jeg så lige sige, at det ikke er SÅ nødvendigt
at defragte andre drev end C:
Da det jo er på C: div. programmer ligger (går jeg ud fra)
Normalt bruges andre drev til Data. (Breve, foto, film, m.m.)
Jeg kører sådan:
C: Programmer (XP 40 GB)
D: Billeder+Egne fotos, programmer til install. (233 GB)
F: Film (233GB)
K: Kopi (Image) af C: og D: (75 GB)
Hilsen John

Fra : Rado

Dato : 16-11-08 17:52

On Sun, 16 Nov 2008 15:52:18 +0100, "John T." <duer-ikke@pc.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Det tror jeg ikke de gør, så jeg ville defragte.

Det mener jeg de gør - de bliver lagt en for en lige efter hinanden på
den tomme disk - derved bliver der jo ingen huller som de enkelte
filer kan fordeles ud over.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : LG

Dato : 16-11-08 18:33

> Det mener jeg de gør - de bliver lagt en for en lige efter hinanden på
> den tomme disk - derved bliver der jo ingen huller som de enkelte
> filer kan fordeles ud over.

Ingen problemer nu. Efter at have formatteret D lagde jeg alle mapper og
filer tilbage på det nu tomme drev, og vupti...så kunne de defragmenteres.

Tak for hjælpen

Fra : John T.

Dato : 16-11-08 18:43

> Ingen problemer nu. Efter at have formatteret D lagde jeg alle mapper og
> filer tilbage på det nu tomme drev, og vupti...så kunne de defragmenteres.
>
> Tak for hjælpen

Det siger mig at der har ligget skjulte filer og dem ville du kunne
ha´ set hvis du havde "Vis skjulte filer" som f.eks.
papirkurv og system volume information !
John

Fra : John T.

Dato : 16-11-08 18:39

> Det mener jeg de gør - de bliver lagt en for en lige efter hinanden på
> den tomme disk - derved bliver der jo ingen huller som de enkelte
> filer kan fordeles ud over.
> Rado
Det KAN da være du har ret, men der sker jo ingen
skade ved at defragte og når den har defragtet kan man jo se resultatet,
men som skrevet,
så er det ikke så nødvendigt at defragte andre drev end C:
John

Fra : Rado

Dato : 17-11-08 09:17

On Sun, 16 Nov 2008 18:38:42 +0100, "John T." <duer-ikke@pc.dk> wrote:

>Det KAN da være du har ret, men der sker jo ingen
>skade ved at defragte og når den har defragtet kan man jo se resultatet,
>men som skrevet,
>så er det ikke så nødvendigt at defragte andre drev end C:

Det afhænger primært af dataudskiftningen. Et drev man bare fylder på
hele tiden uden at slette eller ændre filer behøver ikke at
defragmenteres, men bliver der hele tiden slettet filer og fyldt nye
på kan det hurtigt blive defragmenteret. Større filer kan blive
splittet op i mange tusind dele (jeg har set filer delt op i over
50.000 dele), og det forøger læsetiden mange gange. Jeg har f,ex.
oplevet store filer som det tog 5 min at læse fordi de var stærkt
fragmenterede, efter en defragmentering kunne de læses på 1 minut.

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : John T.

Dato : 17-11-08 14:38

> [...]
> oplevet store filer som det tog 5 min at læse fordi de var stærkt
> fragmenterede, efter en defragmentering kunne de læses på 1 minut.

Det har du ikke ret i:
"Et drev man bare fylder på
hele tiden uden at slette eller ændre filer behøver ikke at
defragmenteres"
Svar:
Er der ledig plads til nogle filer, ja så lægges disse der
selvom de hører til noget andet, hvis dette ikke var tilfældet,
ja så er defragt jo unødvendigt.
Normalt bruger man jo D: > o.s.v til div. data som man sletter
og tilføjer. Og så opstår der "huller"
Jeg plejer at sammenligne sådan:
En grammofon, en LP, Flytte pickupen hele tiden
for at få en sammehængene melodi.
Altså, det drejer sig om at få filerne til at ligge
"som perler på snor" og ikke med mellemrum mellem filerne.
(Jeg blev for mange år siden undervist af "RICKO" hvis du
har hørt om ham)
Hilsen John

Fra : Rado

Dato : 17-11-08 23:21

On Mon, 17 Nov 2008 14:37:53 +0100, "John T." <duer-ikke@pc.dk> wrote:

> [...]
>ja så er defragt jo unødvendigt.
>Normalt bruger man jo D: > o.s.v til div. data som man sletter

Jeg skriver også netop "uden at slette eller ændre filer". Det er jo
det der skaber hullerne.

> [...]
>Altså, det drejer sig om at få filerne til at ligge
>"som perler på snor" og ikke med mellemrum mellem filerne.

Det er jo netop hvad de kommer til når du udelukkende fylder på et
tomt drev, uden at slette eller ændre filer.

>(Jeg blev for mange år siden undervist af "RICKO" hvis du
>har hørt om ham)

Ja ham husker jeg godt nu du siger det.