Inspiration: Flæskesteg m. sprød svær, bag~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 12-11-08 11:53

Kære gruppe!

Min far kiggede vantro på mig forrige gang han var på besøg. Jeg havde
mishandlet en hel svinekam (i hvert fald hans øjne) ved at tilberede
ben, benkød og svinefiletten (befriet for sværlaget) separat.

Jeg forsøgte at rette op på tidligere tiders blasfemi ved at lave en
god gammeldags flæskesteg, dog intervalstegt, med bagte rodfrugter og
rødvinssauce. Den faldt i god jord.

Opskrift og billeder her:

http://www.bergholt.net/flaeskesteg_sproed_svaer_rodfrugter.html

Hvordan plejer I at stege flæskesteg for at opnå sprød svær?

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-08 04:19

On Nov 12, 11:52 am, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
>
> http://www.bergholt.net/flaeskesteg_sproed_svaer_rodfrugter.html
>
> Hvordan plejer I at stege flæskesteg for at opnå sprød svær?

Kan ikke lige huske præcise tider her og nu og er ikke i nærheden af
kogenbogen her, men det er noget ala dette:

- Ovnen skal være varm og på ca. 225°C
- Sværen (skal selvfølgelig være ridset) snides med salt og peber og
stegen vendes med sværene nedad i en bradepande.
- Der hældes kogende vand ved så sværene er dækkede.
- Sværene koges i ca. 15 min
- Stegen vendes og lægges på en rist over vandet og der sættes
laurbærblade i sværene.
- Steger ca. 20 min ved 225°C og derefter sættes temperaturen på 175°C
indtil den er færdig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 12-11-08 12:25

On Wed, 12 Nov 2008 03:19:04 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>laurbærblade i sværene.
>- Steger ca. 20 min ved 225°C og derefter sættes temperaturen på 175°C

Det passer meget godt med den stegemetode, der foreslås i Frøken
Jenens kogebog, som jeg ikke har ved hånden, men nogelunde præsent i
erindringen.

Jeg synes metoden afgiver for meget salt til vandet. Måske kasserer
Frk. Jensen det?

---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-08 04:50

On Nov 12, 12:25 pm, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> erindringen.
>
> Jeg synes metoden afgiver for meget salt til vandet. Måske kasserer

Det ved jeg ikke, men vi bruger det til sovsen, godt nok uden fedtet.

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 12-11-08 16:28

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> Kære gruppe!
>

> Hvordan plejer I at stege flæskesteg for at opnå sprød svær?

Jeg undlader at stege dem med sværene nedad de første 20 min. Jeg mener at
have læst at kødet/sværene har ændret sig gennem tiderne så det ikke skulle
være ndvendigt mere. Jeg sørger altid for at efterskære sværene så de er
skåret gennem hele fedtet ,og endelig ikke ned i kødet. Dernæst masser af
salt også mellem sværene. Hvis stegen står skævt får den noget sølvpapir for
at rette op på det. Til sidst skrue vildt op for ovnen til de er boblende
sprøde. Metoden slår aldrig fejl

Hilsen

Karsten

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-11-08 18:05

In news:b7dlh41jl6plcc3cr0p633l8vqepolf7e3@4ax.com,
Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> typed:

> Hvordan plejer I at stege flæskesteg for at opnå sprød svær?

Jeg bruger altid nakkekam, som er saftigst. Jeg har *aldrig* kogt sværen
først, men sætter stegen på risten i en bradepande i en kold ovn og tænder
for ovnen på 160 grader. Først har jeg gnedet sværen med groft salt og
stukket laurbærblade imellem sværene, dernæst bliver stegetermometeret sat
i.

Efter ca.en halv til trekvart time kommer jeg ½ til 1 liter kogende vand i
bradepanden, og lader stegen passe sig selv, og drypper den med skyen en
gang imellem. Efter godt et par timer eller når termometeret viser den
ønskede temperatur, tager jeg stegen ud, hælder skyen fra og skruer op for
ovnen til 250 grader, og sætter stegen ind igen. Efter ganske kort tid har
jeg en steg med den sprødeste svær man kan ønske sig.

Jeg har stegt flæskestege i masser af år efterhånden, og har endnu aldrig
oplevet en steg hvor sværen ikke var sprød og lækker.

Her bliver stegen altid serveret med hvide kartofler, brunede kartofler,
sovs og tyttebærsyltetøj eller ribsgelé, og selvfølgelig hjemmelavet rødkål.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : oleandersen@bbsyd.dk

Dato : 13-11-08 09:18

Min erfaring er, at hvis den roteres i en kuglegrill(indirekte) i et par
timer giver det med garanti sprød svær.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-11-08 10:40

On 12 Nov., 11:52, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Hvordan plejer I at stege flæskesteg for at opnå sprød svær?

Efter en del observation og afprøvning er jeg nået frem til, at
ridsning og saltning er alfa og omega. En godt ridset svær (helt ned
til det nederste af fedtlaget, og hellere en anelse for dybt, end for
lidt. Groft salt, "smøres" i hver ridse med pegefingeren. Det er
sværenes adskillelse fra hinanden under stegningen, der får dem til at
blive sprøde og boble. Jeg vil tro, kogning af sværen gør omtrent det
samme, idet kogte svære har det med at "stritte" fra hinanden, men jeg
finder som du, at skyen bliver for salt og skal fortyndes for meget. I
øvrigt er sådan en flæskesovs da noget af det bedste, der findes -
overhovedet. Jeg bliver helt sulten, selvom jeg lige har spist :)

Jeg bruger i øvrigt altid friske laurbærblade - også i mange andre
retter - det er helt fantastisk, som det lige pludselig smager
igennem. Disse kan også blendes (eller snittes helt fint) med citron,
olivenolie osv til en lammeculotte osv. Kan anbefales at anskaffe sig
en laurus nobilis, de er nogenlunde at holde, dog ikke helt hårdføre i
vort klima.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-11-08 10:20

Kasper Bergholt wrote:
> Hvordan plejer I at stege flæskesteg for at opnå sprød svær?

Jeg er lidt pillen med at ridse sværen og gnide krydderi i såret, men
derefter er det i grillen uden videre hokuspokus til den har nået 80 grader.
Så er fedtet gået af svinet og har efterladt smag, og sværen er sprød. Også
jeg giver rodfrugter til, men foretrækker æblechutney fremfor sovs.

Æblechutney fra Meyers "Mange til bords":
2 rød peber i tern, 1 finthakket løg, 360 g madæble, 1 teske knust
allehånde, 1 spiseskefuld gule sennepsfrø, 1 tommelstort stykke ingefær
(revet), 3 deciliter æbleeddike, 200 gram sukker, en kop rosiner, ½ liter
vand, citronsaft, salt og peber
Steg den røde peber, løg, sennepskorn, ingefærsaft og allehånde i fem
minutter i en tykbundet gryde. Skræl imens æblerne, fjern kernehuset og skær
i grove stykker. Steger med i fem minutter. Hæld eddike, vand, sukker og
rosiner. Kog ved sagte varme i en times tid. Juster smagen med salt, peber
og evt. lidt citronsaft.