mediecenter ubuntu 8.04
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-11-08 21:29

Hej gruppe

Jeg er newbie m.h.t. linux, så da jeg faldt over en sff pc, ville jeg
prøve at få et mediecenter op at køre, men hvad skal jeg bruge ?

Ubuntu 8.04 er lagt på og har googlet lidt på software der skal bruges :
Elisa eller noget i den retning.

Og hvad med hardware - tv tuner kort - remote -
Hvad kan anbefales

Hilsen
Michael

Fra : Kasper Lund

Dato : 12-11-08 21:46

Michael Rasmussen wrote:

> Ubuntu 8.04 er lagt på og har googlet lidt på software der skal bruges :
> Elisa eller noget i den retning.

Jeg kender ikke elisa, men hvis boksen skal være dedikeret mediecenter
så kan du se på mythbuntu. Jeg har selv lavet en mythbuntu installation,
det er super nemt og virker perfekt.

Mythbuntu er en ubuntu variant der bygger på mythtv, som er det
egentlige software der gør din PC til et mediecenter. www.mythtv.org

> Og hvad med hardware - tv tuner kort - remote -
> Hvad kan anbefales

Tuner kort kan jeg ikke hjælpe med, jeg bruger selv et ældre analogt
hauppauge pvr 500 (mener jeg det hedder) det virker fint, men er jo ikke
rigtigt bleeding edge i disse digital dage.

Mythbuntu har også en hjemmeside, mon ikke der står hvad de understøtter
af hardware.

Hvis du så oven i købet har en gammel xbox kan du med XBMC og XBMCMythtv
lave en meget fin frontend til dit medie center.

Held og lykke med det.

/Kasper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-11-08 22:10

Kasper Lund skrev:

> [...]
>
> Hvis du så oven i købet har en gammel xbox kan du med XBMC og XBMCMythtv
> lave en meget fin frontend til dit medie center.

Tak for hurtig svar

Jeg vil tjekke mythtv...Der findes åbenbart flere forskellige .. Har
også hørt om noget der hedder kong (staves måske ikke rigtigt) men ved
ikke om det understøttes af ubuntu.

Hilsen
Michael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-11-08 09:51

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg er newbie m.h.t. linux, så da jeg faldt over en sff pc, ville jeg
> prøve at få et mediecenter op at køre, men hvad skal jeg bruge ?

Tag et kig på LinuxMCE. Det er et skræddersyet mediacenter baseret på
Linux (Ubuntu).

> Og hvad med hardware - tv tuner kort - remote -
> Hvad kan anbefales

Hvis du skal modtage DVB-T kan jeg anbefale "Asus My Cinema U3000 Mini".
Asus har selv lavet Linux-support til den. Det er en lille USB-tuner som
ikke kan modtage andet end DVB-T. Det er muligt at optage/vise flere
udseendelser på samme tid.

Skal du modtage fællesantennesignal så kig efter et TV-tuner-kort
baseret på Philips-kredse. Hauppage plejer at anvende Philips.
Der kræves normalt ét TV-tuner-kort pr. udsendelse der skal
vises/optages på samme tid.

Jesper Poulsen

Fra : jk

Dato : 13-11-08 12:04

On Wed, 12 Nov 2008 21:29:24 +0100, Michael Rasmussen
<1HXmiclis@mail.dk> wrote:

> [...]
>Elisa eller noget i den retning.
>
>Og hvad med hardware - tv tuner kort - remote -

www.zattoo.dk har linux support, og så behøver du ingen tuner. Koster
kun 280 kr/år, det samme som kabel-TV koster pr. mdr.

Det er meget få steder man kan modtage DVB-T uden tagantenne.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 13-11-08 12:05
Fra : Per Jørgensen

Dato : 13-11-08 12:33

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> Elisa eller noget i den retning.
>
> Og hvad med hardware - tv tuner kort - remote -

Tja -Jeg kører også en MythTV installation - dog på ArchLinux.
Mere kan ses her: http://linux.pbj-design.dk/myth_system.jsp

Omkring tunerkort - ville det være noget nemmere hvis du kunne udtrykke
dig mere i hvad og hvilket signal du måtte ønske at kunne modtage.
Generelt vil jeg sige det fleste Hauppauge kort er gode - jeg bruger
personligt HVR-4000 kort i min Backend server, som kører ganske
upåklageligt.
Men det er til satelit - og der er stor forskel om det er satelit, kabel
eller luftbårent signal!

men normalt ville jeg sige at Hauppauge går man ikke helt galt med!

Per

Fra : Frank Damgaard

Dato : 13-11-08 14:26

Per Jørgensen skrev:
> [...]
> eller luftbårent signal!
>
> men normalt ville jeg sige at Hauppauge går man ikke helt galt med!

Der er også Hauppauge kort der ikke virker med linux, så..:
(og Hauppauge får ofte lavet det ude i byen hos andre)

men man kan prøve at se på

http://linuxtv.org/wiki/index.php/Main_Page

der er liste over Hardware devices, også med dem der delvis virker og ikke virker.
man skal lige huske at linux drivere ofte er relateret til chipsæts (indmad) og
ikke altid enkelte producenters produkter.

Selv bruger jeg nogle ældre PCI kort (ældre SKystar 2/PCI til satellit DVB-S,
og Technotrend T1400 til DVB-T).
Man skal være klar over at de ældre kort og USB-boxe med stor tuner (blikæsken indeni)
ofte er bedre end de små USB-stik med "chip-tuner".
Man skal i hvert fald være klar over at der ofte er brug for bedre antennesignal
til de nye med "chip-tuner".

PS.
mpeg4 over DVB-T i linux virker fint "kaffeine"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-11-08 18:06

Per Jørgensen skrev:

> [...]
> eller luftbårent signal!
>
> men normalt ville jeg sige at Hauppauge går man ikke helt galt med!

Hmm, ja som det er idag kører jeg med dvb-t tunere m/tagantenne (
genbrug fra analog ) og kan tage 4 danske og 7 svenske kanaler og det
virker ganske godt. Jeg har egentlig ikke brug for mere.....men dermed
ikke sagt at internet kanaler ikke også kan spille ind.
Jeg har kigget lidt på mythbuntu og div. kort(tunere) og det ser ud til
at det ikke er det store problem at finde et der supporteres.

Michael

Fra : Per Jørgensen

Dato : 13-11-08 18:55

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> Jeg har kigget lidt på mythbuntu og div. kort(tunere) og det ser ud til
> at det ikke er det store problem at finde et der supporteres.

Nej overhovedet ikk.
Og jeg er så fuld ud tilfreds med mit system og setupo