Problemer med æøå
Fra : john wengel

Dato : 12-11-08 14:41

Hej.

Jeg har lavet et script som henter data fra en accessdatabase.

Dataene indlæses i et array.

Når jeg udskriver arrayet (på skærmen) bliver f.eks.

gulerødder til Gulerødder

Andre kombinationer med æøå giver lignende problemer.

Hvad er der gået galt ?

mvh
John Wengel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-11-08 17:17

john wengel wrote:

> gulerødder

Dette er Ansi/ISO8859-1 eller lignende.

> Gulerødder

Dette er UTF-8.

> Hvad er der gået galt ?

Et eller andet sted i din fødekæde er der blandet rundt på UTF-8 og andre
tegn.

(Windows kører UTF-16, hvor de første 256 code points er kompatibelt med
Ansi).

Det kan være måden du lægger data ind på, måden du trækker dem ud på,
eller ?

Det kræver nok lidt flere oplysninger om dit setup.

Stig Johansen

Fra : john wengel

Dato : 12-11-08 18:35

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Dette er UTF-8.

> Et eller andet sted i din fødekæde er der blandet rundt på UTF-8 og andre

Tak for svaret.

Jeg har kopieret data fra et array til et andet. Det er muligvis der det går
galt. Jeg må prøve en anden løsning

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-11-08 19:02

john wengel wrote:

> Jeg har kopieret data fra et array til et andet. Det er muligvis der det
> går galt. Jeg må prøve en anden løsning

Der burde ikke ske nogen konvertering af karaktersæt internt i ASP, heller
ikke ved kopiering fra et array til et andet.

Er du sikker på, at data ikke ligger som UTF-8 i din Accessdatabase ?

Det er ikke umuligt, at 'fejlen' opstår ved indlæsning i databasen.

Stig Johansen

Fra : john wengel

Dato : 13-11-08 10:40

> [...]
>
> --
> I accesstabellen står dataene fint-ingen problemer med æøå. Jeg har et
andet script der trækker på samme data og der er der ingen problemer.

Det virker som om at det går galt når jeg vil lave et array til en session.

F.eks.:

varedatarray (her står dataene fint med øæå)

men hvis jeg skriver:

session("varedatarray")= varedatarray

får jeg problemer.

Når jeg på en efterfølgende side prøver at trække dataene ud af array
sker "fejlen".

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-11-08 12:01

On 13 Nov 2008 09:39:59 GMT, john wengel <jwnospam@svend-es.dk> wrote:

> [...]
>
>session("varedatarray")= varedatarray
>
>får jeg problemer.
>
>Når jeg på en efterfølgende side prøver at trække dataene ud af array

Hvad siger:

Response.Write(Session.CodePage)
- ?

<url: http://www.w3schools.com/asp/prop_codepage.asp>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : john wengel

Dato : 13-11-08 13:50

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Response.Write(Session.CodePage)
> [...]

Hej.

Resultatet er 1252

Fra : john wengel

Dato : 14-11-08 12:49

Jeg tror det skyldes at jeg har brugt microsoft sharepoint
designer som asp-editor.

Jeg løste probleme ved bare at kopiere koden over i et tomt
frontpagedokument.

Nu virker det fint.

- men tak for interessen!