Kloning af harddisk
Fra : Kaj

Dato : 11-11-08 14:27

Jeg har anskaffet mig en større harddisk til min bærbare. Jeg ville
gerne slippe nemmest om ved at flytte styresystem såvel som prg. og
data til den nye. På den gamle har jeg 2 partitioner. Styresystemet er
Windows XP Home.

Findes der et godt gratisprg til flytningen? Jeg har en større ekstern
harddisk (USB). Kan den bruges som mellemlager. Kan der overhovedet
bootes fra den?

Håber en eller anden har et godt bud.
På forhånd tak

Mvh

Kaj

Fra : kjeld09

Dato : 11-11-08 21:02

On 11 Nov., 22:26, Kaj <kajmorten...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Findes der et godt gratisprg til flytningen? Jeg har en større ekstern
> harddisk (USB). Kan den bruges som mellemlager. Kan der overhovedet

Hej
Det er din bios der bestemmer om den vil boote en USB-disk. Så start
med USB-disk tilslutet, derefter skriver du sys sys X: (X svare
til det bogstav dit drev har)
Hvis ikke så kan du måske lave en bootdiskette med dit nuværende
system.
Når du har lavet disketten så prøv at starte med den, Se så efter og
komandoen BACKUP

Fra : Kaj

Dato : 12-11-08 00:40

On 12 Nov., 05:01, kjeld09 <kjeldnoerga...@gmail.com> wrote:

> [...]

> Derefter sætter du din nye Hd i maskinen og starter så op på din
> diskette. Prøv så  at køre komandoen   sys C: og kopierer indhold til
> din HD.
> Prøv så at staret fra HD, hvis det virker så kan du vist godt begynde
> at instalere din nye HD med restore, så vil jeg mene at der er gode
> chance for at virke.
> Husk at du jo stadig har det gamle system det er jo stadig ok.
> Er der ikke floppy drev på din maskine, så kan du prøve at få brændt
> en start cd med de samme mulligheder.
> Der er flere brænder programmer der kan gøre dette, f.eks. NERO.

Tusind tak. Det lyder som en god mulighed.. Jeg skal vist blot have
brændt en start-CD. Det har jeg ikke prøvet før. Kan det gøres fra
window eller skal den programmeres (Dos)?

Mvh

Kaj

Fra : Rado

Dato : 12-11-08 09:24

On Tue, 11 Nov 2008 13:26:53 -0800 (PST), Kaj
<kajmortensen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Findes der et godt gratisprg til flytningen? Jeg har en større ekstern
>harddisk (USB). Kan den bruges som mellemlager. Kan der overhovedet

Prøv CopyWipe, den har USB og Firewire support, og er gratis:

http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

--
Rado

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-11-08 09:50

Kaj wrote:

> Findes der et godt gratisprg til flytningen? Jeg har en større ekstern

Clonezilla - det er GPL.
http://clonezilla.org/

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Juul

Dato : 12-11-08 13:52

Kaj skrev:
> [...]
>
> Findes der et godt gratisprg til flytningen? Jeg har en større ekstern
> harddisk (USB). Kan den bruges som mellemlager. Kan der overhovedet

Acronis True Image v.11 har en trial version som virker til en enkelt
kloning, det virker aldeles fremragende.

Jesper

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 12-11-08 15:21

Hvis den ene disk er en Seagate eller Maxtor kan du anvende deres
DiskWizard - en gratisudgave af Acronis
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/

Ellers kan du bruge Xxcopy fra xxcopy.com

Og så er sådan en dims her en absolut handy ting at have - har brugt den
igen og igen - istedet for et eksternt kabinet
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=135484&searchArea=products&Soegeord=USB+IDE+adapter

vh/Kjeld Olesen