Små vindruer - hvad bruger jeg dem til?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-11-08 09:17

Vi har købt et hus, hvor der er en vin på terassen. Planten er ikke særligt
dekorativ, så jeg overvejer at fjerne den, eventuelt erstatte den med en
anden sort.

Druerne er på størrelse med pæne solbær og sidder meget tæt i de fyldige
klaser. De er meget søde og egenlig ganske gode, men fyldt med kærner.

Der kan vel høstes op mod et par kilo, men vi orker ikke at gnaske dem
stykvist. Nogen der har en ide?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jos

Dato : 11-11-08 11:33

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> med kærner.
>
> Der kan vel høstes op mod et par kilo, men vi orker ikke at gnaske dem
vinsaft?
lad det evt. gære et par dage, og nyd det som federweise!

finn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-11-08 12:35

On Tue, 11 Nov 2008 11:32:32 +0100, jos wrote:

> vinsaft?
> lad det evt. gære et par dage, og nyd det som federweise!

Det lyder da udmærket. Hvordan sætter jeg en gæring i gang? Kommer det af
sig selv, hvis jeg bare lader saften stå på køkkenbordet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : jos

Dato : 11-11-08 13:39

Kurt Hansen wrote:

> Det lyder da udmærket. Hvordan sætter jeg en gæring i gang? Kommer
> det af sig selv, hvis jeg bare lader saften stå på køkkenbordet?

Brug druerne når de er godt modne. Mas dem i en gryde, og hæld mosen gennem
et dørslag. Lad saften stå et døgnstid, afh. af temperaturen. Drik det til
en god løgtærte, mens gæringen er godt igang. "Levetiden" er max 24 timer.
Der kan evt tilsættes lidt spiritus/likør/grappa, hvis man ønsker.
Når gæringen er godt iugang ligger alkohol% på ~4, stigende til ~12 når den
er færdiggæret. De fleste kan bedst lide den når gæringen er kraftigst -
meget frisk grundet co2.
Der kan også anvendes saft fra citrusfrugter, men ikke til mig

finn