Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5D mkII høj iso UFATTELIGT clean.
Fra : Michaelbs

Dato : 11-11-08 20:19

Jeg var til Photocamp 08 idag og fik lov at lege en hel del med 5D mkII.
Desværre måtte jeg ikke bruge eget hukommelseskort, så¨jeg har ikke nogen
billeder at vise.
Jeg kan kun kommentere ud fra hvad jeg kunne se bag på LCD skærmen, som jo
har en fin opløsning og er stor og bright.
Det gør mine observationer meget lidt "videnskabelige" og upræcise,
overfladiske og subjektive. Men alligevel:

Hvad jeg så, var skræmmende imponerende.
Meget lidt støj på ISO op til 4000. Subjektivt bedømt 2 stop bedre end 1ds
mkIII. Jeg kunne næsten ikke tro mine egne øjne.

Billedet man ser bag på er jo jpg, så jeg havde slået Noise Reduction fra.
Man kan vælge ml. (så vidt jeg husker) lidt, standard, meget støjreduktion
og slået helt fra. Jeg valgte at slå støjredutionen helt fra.
Spørgsmålet er så om det betyder at preview jpg på kameraets lcd skærm også
har slået støjreduktion fra?

At støjen skulle være så meget reduceret i forhold til 1ds mk III er ikke i
overensstemmelse med hvad internationale fora, hvor folk har pixelpeepet
raw-filerne.
Der er der snarere konsensus om ca 1/2 stops fremgang i forhold til 1ds
mkIII.

Mine sammenligninger går alene på 1ds mk III's visning af preview billedet
når man skyder raw versus 5D mkII's ditto.

Er det muligt at LCD skærmens visning af støj ikke er repræsentativ for
hvordan rawfilens støjniveau er?

AF virkede langt hurtigere og mere præcis end den gamle 5D trods det faktum,
at det er samme AF system.
Den nye processor har altså en indflydelse på AF.

Alt i alt var jeg skræmmende imponeret.

mvh
Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-08 20:50

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Jeg var til Photocamp 08 idag og fik lov at lege en hel del med 5D mkII.

Ok - der var jeg også
Jeg fik prøvet den fikse Sigma 200-500/2.8
Den fik selv Canons 800/5.6 til at se lille ud.

> Desværre måtte jeg ikke bruge eget hukommelseskort, så jeg har ikke nogen
> billeder at vise.

Nemlig - og det tager lidt af fornøjelsen.
Sidste år lavede jeg RAW filer med Nikon D3 og Canon 1Ds mkIII, som begge
var helt nye på det tidspunkt.
Det gav et godt indtryk af deres høj ISO ydelse.

Man er nødt til at have RAW filer for at kunne vurdere billedkvaliteten.

> Jeg kan kun kommentere ud fra hvad jeg kunne se bag på LCD skærmen, som jo
> har en fin opløsning og er stor og bright.

Ja - det var på tide at Canon kom på niveau på det punkt. Nikon og Sony har
haft det i et år.

[8<8<8<]
> Hvad jeg så, var skræmmende imponerende.
> Meget lidt støj på ISO op til 4000. Subjektivt bedømt 2 stop bedre end 1ds
> mkIII. Jeg kunne næsten ikke tro mine egne øjne.

Det vil jeg gerne se inden jeg tror det - det vil være helt utroligt.
Chuck Westfall fra Canon siger angiveligt at den skulle være ½ blændetrin
bedre.
Vurderingen af støj skal sammenholdes med detaljegengivelse, for at være
nogenlunde brugbart.

Jeg vil stadig blive overrasket, hvis det viser sig at Canon 5D mkII giver
mindre støj end Nikon D3 og D700.
Ligeledes vil jeg blive overrasket hvis ikke 1D mkIV, som formodentlig
bliver annonceret til foråret, ikke bliver bedre og har full-frame sensor.

[8<8<8<]
> Alt i alt var jeg skræmmende imponeret.

Du har forhåbentlig ikke fortrudt din 1Ds mkIII ?

Jeg syntes også den virker mindre plastik-agtig end 5D.
Der er heller ingen tvivl om video-funktionen er kærkommen for en del
professionelle fotografer. I går så jeg noget video Jan Grarup havde lavet
med Nikon D90 fra Afghanistan.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 11-11-08 21:10

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bedre.
> Vurderingen af støj skal sammenholdes med detaljegengivelse, for at være

Helt sikkert. Men jeg havde jo slået NR helt fra. Der burde vel så være
maksimal detaljrigdom fra den store sensor..og maksimal støj.

Jeg kom lige til at tænke på at 5D mkII var indstillet til at tage RAW +
large jpg. Det vil sige, at det jpg preview jeg fik bag på LCD skærmen var
større end hvis man kun skyder RAW. Den indstilling har jeg aldrig selv
brugt og når jeg nu prøver det samme med 1ds mk III virker det også noget
mere imponerende end ellers.
Måske det kan forklare forskellen.

> [8<8<8<]
>
> Du har forhåbentlig ikke fortrudt din 1Ds mkIII ?

Jeg må indrømme at jeg blev lidt klam - nej, meget klam, da jeg lige så hvor
skarpt og støjfrit billedet stod ved ISO op til 4000.
Jeg tænkte, at det kunne da ikke passe at det var så meget bedre end
topmodellen. Jeg tror en god del af forklaringen skal ses i det jeg nævnte
ovenfor med embedded jpg kontra Raw+ large jpg. Det har altså betydelige
konsekvenser for kvaliteten af det man ser på lcd-skærmen.

Jeg prøvede med 50L 85L og 24-105. Alle på fuld blænde og jeg skøde vildt
omkring mig. Der var faktisk ingen OOF billeder, hvilket jeg ellers er vant
til med bl. 1.2.

> Jeg syntes også den virker mindre plastik-agtig end 5D.

Enig.

mvh Michael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-08 21:23

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Måske det kan forklare forskellen.

Jeg glæder mig til at se hvad der kommre ud af kameraet, når den endelige
firmware er færdig.
Jeg hæfter mig ved at det langt hen af vejen er samme sensor som i 1Ds
mkIII.

At 5D mkII har en nyere billedprocessor burde ikke spille nogen rolle for
billedkvaliteten, hvis man alligevel kun bruger RAW. Men det spiller f.eks.
en rolle for skrivehastigheden. Ifølge Rob Galbraith klarer 1Ds mkIII knap
20 MB/sek (Hans Kruse har målt højere værdier), hvor 50D (som formodentlig
svarer til 5D) klarer 33 MB/sek.

[8<8<8<]
> Jeg tænkte, at det kunne da ikke passe at det var så meget bedre end
> topmodellen.

Jeg er overrasket over hvor meget bedre søgeren på 1Ds mkIII er end 1Ds
mkII.
Sammenlignede du søgeren på 1Ds mkIII og 5D mkII (jeg gjorde ikke) ?

Der er ingen tvivl om 5D mkII er blevet til under pres fra såvel Nikon D700
og Sony A900.
For mig virker det som om der er hoppet en generation 5D over.

[8<8<8<]
> Der var faktisk ingen OOF billeder, hvilket jeg ellers er vant til med bl.
> 1.2.

Ok - det er interessant.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 11-11-08 22:08

> [8<8<8<]
>
> Jeg er overrasket over hvor meget bedre søgeren på 1Ds mkIII er end 1Ds
> mkII.
> Sammenlignede du søgeren på 1Ds mkIII og 5D mkII (jeg gjorde ikke) ?

Nej, jeg tænkte kun på AF og støj.

> Der er ingen tvivl om 5D mkII er blevet til under pres fra såvel Nikon
> D700 og Sony A900.
> For mig virker det som om der er hoppet en generation 5D over.

Ja, men det passer vel også meget godt med at 5D mkI har overlevet doobelt
så længe som normalt, inden en ny model ser dagens lys.

mvh Michaelbs

Fra : aon

Dato : 12-11-08 16:55

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4919f43b$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Ja, men det passer vel også meget godt med at 5D mkI har overlevet doobelt
> så længe som normalt, inden en ny model ser dagens lys.

Nu skal vi bare have 5DMK II i handlen

aon

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 08:25

> Nu skal vi bare have 5DMK II i handlen

Nemlig Hvornår kommer den? Hvad blir` prisen? Kan det betale sig at købe
den i England (jeg skal til London i Januar)?

Mvh. Bo

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 26-11-08 23:21

> Nu skal vi bare have 5DMK II i handlen

Nogen af os venter spændt.
Der står indtil videre 2/12 som forventet leveringsdato på den, jeg har
bestilt - så hvis alt går vel kommer julen tidligt i år ;)

/Tommy

Fra : BigMac

Dato : 27-11-08 16:18

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen af os venter spændt.
> Der står indtil videre 2/12 som forventet leveringsdato på den, jeg har
> bestilt - så hvis alt går vel kommer julen tidligt i år ;)

hvor har du bestilt og til hvilken pris??

Fra : rt

Dato : 13-11-08 09:11

> [...]
> en del professionelle fotografer. I går så jeg noget video Jan
> Grarup havde lavet med Nikon D90 fra Afghanistan.

Ja, det så ret imponerende ud. Han er i øvrigt en vanvittig mand :)

--
De bedste hilsner,

/rt