Ubuntu og X server configuration.
Fra : Steen Hansen

Dato : 11-11-08 17:25

Hvor gemmer Ubuntu 8.10 sin Xserver configuration? Jeg har behov for at
lege lidt med et nVidia grafik kort og lidt andet, men min xorg.conf
indeholder stort set ingen oplysninger og indledes med en kommentar om,
at den er genereret med "dexconf". Er der nogen der ved, hvor
configurationerne ligger nu?

MVH Steen Hansen, Aalborg

Fra : jk

Dato : 11-11-08 17:46

On Tue, 11 Nov 2008 17:25:06 +0100, Steen Hansen
<steenlundhansen@stofanetNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>indeholder stort set ingen oplysninger og indledes med en kommentar om,
>at den er genereret med "dexconf". Er der nogen der ved, hvor

Det ligger i /etc folderen under X11

Det er vigtigt at skrive X med stort. Endvidere bruge sudo i terminal
for at have rettigheder. Evt. sudo gedit
hvis gedit er installeret.

Sidder ikke med ubuntu lige nu, så det blev lidt uklart.

mvh

John

Fra : Steen Hansen

Dato : 11-11-08 18:03

jk wrote:
> Det ligger i /etc folderen under X11
Tak for svaret, men jeg tror du misforstod, fordi jeg måske udtrykte mig
klart nok. Min konfigurationsfil i /etc/X11/xorg.conf indeholder næsten
ingen konfigurations parametre. Men som Peter Makholm skriver det
autodetekteret, så det må jeg lege lidt med.

Steen Hansen, Aalborg

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-11-08 17:55

Steen Hansen <steenlundhansen@stofanetNOSPAM.dk> writes:

> [...]
> xorg.conf indeholder stort set ingen oplysninger og indledes med en
> kommentar om, at den er genereret med "dexconf". Er der nogen der ved,

Det *er* konfigurationen. Alt andet bliver autodetekteret. Desvære
betyder det er der skal mere skrivearbejde til hvis man eksplicit vil
sætte noglæe ting selv, fordi man så skal skrive noget mere end bare
at rette nogle småting.

//Makholm

Fra : Steen Hansen

Dato : 11-11-08 18:05

Peter Makholm wrote:
> [...]
> betyder det er der skal mere skrivearbejde til hvis man eksplicit vil
> sætte noglæe ting selv, fordi man så skal skrive noget mere end bare

Tak for svaret. Jeg kan leve med lidt mere skrivearbejde. Skal det
forstås sådan, at det jeg selv skriver "overrider" autodetektionen?

Steen Hansen, Aalborg

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-08 19:04

Den Tue, 11 Nov 2008 18:04:52 +0100 skrev Steen Hansen:

> Tak for svaret. Jeg kan leve med lidt mere skrivearbejde. Skal det
> forstås sådan, at det jeg selv skriver "overrider" autodetektionen?

Sådan har det været i mange år, man har bare udfyldt Xorg.conf af
gammel vane...

Hvis jeg lige skal låne en skærm, der garanteret ikke bruger samme
refresh rates som min egen, sætter jeg bare # foran de relevante
linjer i Xorg.conf. Det samme gjorde jeg dengang jeg købte ny
skærm, den eneste grund til at jeg er gået tilbage til modelines er
at min skærm har lidt problemer med at fange sync'en (LCD skærm uden
DVI), og de nuværende modelines er indrettet efter noget skærmen har
let ved at fange.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Steen Hansen

Dato : 11-11-08 19:15

Kent Friis wrote:

> Sådan har det været i mange år, man har bare udfyldt Xorg.conf af
> gammel vane...

Tak for info.

-Steen Hansen, Aalborg.

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-11-08 18:07

Steen Hansen <steenlundhansen@stofanetNOSPAM.dk> writes:

> Tak for svaret. Jeg kan leve med lidt mere skrivearbejde. Skal det
> forstås sådan, at det jeg selv skriver "overrider" autodetektionen?

Sådan forstår jeg det i hvert fald selv.

//Makholm

Fra : Steen Hansen

Dato : 11-11-08 19:36

Steen Hansen wrote:
> [...]
> indeholder stort set ingen oplysninger og indledes med en kommentar om,
> at den er genereret med "dexconf". Er der nogen der ved, hvor

Da jeg er lige så doven som (mange) andre søgte jeg efter et værktøj til
at lave en "start" xorg.conf fil til mig. Kommandoen Xorg -configure
klarer dette. Xserver skal være stoppet (/etc/init.d/gdm stop) og man
skal være logget ind som root i en konsol. Jeg kunne kopiere den nye
xorg.conf over i /etc/X11/xorg.conf og den virkede med med den korrekte
driver umiddelbart. Tak for at hjælpe mig på sporet.

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-11-08 23:24

On 2008-11-11, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Sådan har det været i mange år, man har bare udfyldt Xorg.conf af
> gammel vane...

Nej. Det er ret nyt at næsten det eneste der er nødvendigt at stå er
hvilket keyboardlayout du ønsker til din display manager.

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 12-11-08 19:57

Den Tue, 11 Nov 2008 22:24:19 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Nej. Det er ret nyt at næsten det eneste der er nødvendigt at stå er
> hvilket keyboardlayout du ønsker til din display manager.

Ja det kom jeg til at tænke på efter jeg havde lukket ned. Det er
vist kun skærm-sektionen og til en vis grad grafikkortet den selv har
kunnet finde ud af i mange år.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 12-11-08 01:40

On Tue, 11 Nov 2008 19:35:43 +0100
Steen Hansen <steenlundhansen@stofanetNOSPAM.dk> wrote:

> Kommandoen Xorg -configure
> klarer dette. Xserver skal være stoppet (/etc/init.d/gdm stop) og man
> skal være logget ind som root i en konsol.

jeg kan da fint køre
Xorg -configure :1 vt12
i en xterm under min X, der kører på :0 vt7, efter at have lavet en ssh root@$(uname -n)

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use