Et simpelt matematikproblem
Fra : Christian P.

Dato : 10-11-08 22:01

Hej

En funktion hvor man ændrer x 10% (eller noget andet) - og y derfor
bliver 20% (eller noget andet) mindre - hvordan ser den ud ?

Er det ikke noget med y=f(x)=b'a^x ?

hvordan er det man gør - det er for længe siden

Fra : MicJen

Dato : 11-11-08 20:46

> [...]
> bliver 20% (eller noget andet) mindre - hvordan ser den ud ?
>
> Er det ikke noget med y=f(x)=b'a^x ?
>
> hvordan er det man gør - det er for længe siden

Er ikke helt sikker på hvad du vil have...

Men forskriften for en ret linie hedder y = a*x + b

Når y skal falde når x stiger skal hældningskvotienten (som hedder a) være
negativ. Det vil give en kurve som starter i øverste venstre hjørne (af
kvadranten) og går mod nederste højre hjørne.

Kig evt. på www.formel.dk => matematik => liniens ligning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-08 23:00

MicJen skrev:

> Men forskriften for en ret linie hedder y = a*x + b

En ret linje er ikke svaret på problemet. En parabel er tæt på at
have den efterspurgte egenskab, men det passer ikke helt.

--
Bertel

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 11-11-08 23:21

On Tue, 11 Nov 2008 22:59:36 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>En ret linje er ikke svaret på problemet. En parabel er tæt på at
>have den efterspurgte egenskab, men det passer ikke helt.

Svaret er noget med 7,456*e^-2x (fundet ved hjælp af Excel)

Men jeg vil gerne vide hvordan man løser opgaven, uden Excel

Såørgsmålet er noget i stil med at skulle opstille en formel for at
man mister 20% kunder hvis man hæver prisen med 10% - og det er
irriterende ikke at kunne se løsningen.

Det er min datters matematikopgave, og jeg vil gerne kunne bidrage med
mere end en løsning, en forklaring ville også være fint.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-11-08 18:10

Bo Mørch Mogensen <ongo@bongo.com> writes:

> Svaret er noget med 7,456*e^-2x (fundet ved hjælp af Excel)

Ikke helt.

> Men jeg vil gerne vide hvordan man løser opgaven, uden Excel

Man graver dybt i sin børnelærdom (jeg kan faktisk ikke huske
argumentet, men mon ikke det er i det pågældende kapitel i datterens
matematikbog) og kommer i tanke om (her hjalp Bertels kommentar så også
lidt), at potensfunktioner har den ønskede egenskab (procentvis ændring
giver procentvis ændring), og så er det egentlig bare at læse en
ligning.

Først opskriver man det generelle udtryk for en potensfunktion:
f(x) = a*x^b

Så formulerer man kravet:

> Såørgsmålet er noget i stil med at skulle opstille en formel for at
> man mister 20% kunder hvis man hæver prisen med 10% - og det er
> irriterende ikke at kunne se løsningen.

matematisk som:
f(1,1*x) = 0,8*f(x)

(jeg gider ikke forære hele løsningen):
og så indsætter man:
så forkorter man:
så tager man logaritmen:

Og så har man fundet b.

> Det er min datters matematikopgave, og jeg vil gerne kunne bidrage med
> mere end en løsning, en forklaring ville også være fint.

Hvis hun så også skal bestemme a skal hun bruge flere oplysninger.

..Henrik (der overvejer om ID-ævlet har fået alle de andre
matematikkyndige til at flygte mens hans newsserver har været nede)

En lille ekstra-oplysning til at tjekke om du har regnet rigtigt:
Eftersom funktionen er aftagende bliver b negativ, den præcise værdi
ligger mellem -2 og -3.

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 12-11-08 18:20

Henrik Christian Grove <usenet@3001.dk> writes:

> [...]
> også lidt), at potensfunktioner har den ønskede egenskab (procentvis
> ændring giver procentvis ændring), og så er det egentlig bare at

Hvilken potensfunktion opfylder

Y -> oo, X -> 0
Y -> 0, X -> oo

For mig at se ligner det her nu mest en funktion over temaet 1/x.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 12-11-08 22:17

"Kristian Damm Jensen" <damm.usenet@kristiandamm.dk> writes:

> Nemlig. Her er a=-1

<excuse type="lame">Det er ikke en potensfunktion, men en inverss
potensfunktion</excuse>

Du har ganske ret, og jeg har ikke den fjerneste undskyldning for
ikke at have set det med det samme. :(

--
/Wegge