Opskrift på hare søges
Fra : Erik

Dato : 10-11-08 23:32

Hejsa

Jeg har fået en hare. Har i nogle gode forslag til hvordan jeg kan tilberede
den? Gerne en gennem prøvet opskrift

På forhånd tak
Erik

Fra : Emil

Dato : 11-11-08 22:47

"Erik" wrote:

>Jeg har fået en hare. Har i nogle gode forslag til hvordan jeg kan tilberede
>den? Gerne en gennem prøvet opskrift

Egentligt ikke. Første gang bad jeg den lokale slagter klargøre dyret.
Da haren ikke måtte komme i butikken, skulle jeg først selv hænge den,
i en ugestid.
Der var let frost om natten, og lave +temperaturer om dagen. så den
blev indpakket i aviser, kom i en plastpose og hængt ud af et
nordvendt vindue.

Haren blev afleveret hos slagteren privat, og kom tilbage som ét rødt
stykke kød med armmuskler og lårmuskler intakte. Smukt syn.
Kødet var spækket med små strimler, stukket i kødet for hver 6x6 cm.
Siden har jeg selv prøvet, og det er dælme svært at udbene sådan en
lille fætter.

Stegen blev brunet ved max. varme, og færdigstegt ved mindste varme
(gasovn dengang). indtil armene og benene ikke længere føltes bløde.
Herefter indpakket og hvile i lang tid, mens sovsen blev færdig.

Efterfølgende har jeg kun tilberedt hare nogle få gange, så jeg har
ikke ekspertisen. Men ovenstående retningslinier har altid givet et
godt resultat.

Da vildtsovs med tyttebær forekommer mig for sødt, kan jeg anbefale en
brun sovs med vilde skovsvampe og lidt persille, eller en brun sovs
med rigeligt persille og en evt. en lille bakke karse som modvægt til
kødet.

Ellers kun hvide kartofler som tilbehør, da de andre rodfrugter enten
er for søde eller for dominerende, så disse smage overdøver harens
fine smag. Og glem alt om en fansy salat til; den ødelægger
smagsoplevelsen.

m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 12-11-08 06:49

On Nov 10, 11:31 pm, "Erik" <egpnew...@SPAMhotmail.com> wrote:
> Jeg har fået en hare. Har i nogle gode forslag til hvordan jeg kan tilberede
> den? Gerne en gennem prøvet opskrift

Jeg fik en hare forleden og lod den hænge i kontoret for at modne lidt
- meget til min bedre halvdels fortrydelse.

Et par dage efter ankomst flåede og parterede jeg den, og sprængte den
i en sædvanlig lage med salt og sukker.

Dagen efter svitsede jeg rodfrugter og diverse i en tykbundet gryde og
harestykkerne i tilsidste og lod det varme lidt med en kop vin eller
to i.
Det smager *meget* vildt - for meget for førnævnte bedre halvdel, men
kødet var mørt og ikke det mindste tørt.

-V-

Fra : benneweis

Dato : 12-11-08 09:34

On 10 Nov., 23:31, "Erik" <egpnew...@SPAMhotmail.com> wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har fået en hare. Har i nogle gode forslag til hvordan jeg kan tilberede
> den? Gerne en gennem prøvet opskrift

Hej Erik

Du skal lade haren hænge og modne nogle dage, så flår og renser du
den. Her efter liger du den i kærnemælk natten over.
til tilberedningen spækker du først haren, herefter brunder du den i
en stegegryde. tilsætter rodfrugter og vand og lad den simre ved svag
varme i nogle timer.
Tager haren op op sigter skyen og bruger denne til en vildtsovs

/Benneweis