Affineur??
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 10-11-08 15:51

Er der mon nogen her, der ved hvad "Affineur" betyder??
Ordet er fundet i en madanmeldelse fra Børsen, i forbindelse med omtale af
osteudvalget.

VH Pernille

--

Livet er for kort til at undgå Pernille

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-11-08 16:33

Pernille Højgaard skrev:

> Er der mon nogen her, der ved hvad "Affineur" betyder?

Ostemager (i snæver betydning) eller ostemodner, vil jeg gætte på:

· http://www.frencheese.co.uk/diduknow/history.php?id=18

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-11-08 16:38

In news:49184a36$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Pernille Højgaard <ph@praxis.invalid> typed:
> Er der mon nogen her, der ved hvad "Affineur" betyder??
> Ordet er fundet i en madanmeldelse fra Børsen, i forbindelse med
> omtale af osteudvalget.
>
> VH Pernille

Affineur oversat fra fransk betyder noget i retning af raffineret.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-11-08 20:50

On Mon, 10 Nov 2008 15:50:31 +0100, "Pernille Højgaard"
<ph@praxis.invalid> wrote:

>Er der mon nogen her, der ved hvad "Affineur" betyder??
>Ordet er fundet i en madanmeldelse fra Børsen, i forbindelse med omtale af
>osteudvalget.

En person, der forestår ostemodning. Altså løbende at holde øje med
ostenes konsistens og smag og sørge for, at de bliver serveret/solgt,
når deres smag er ypperst mulig. Af og til også at udvælge de oste,
der skal indkøbes (på restauranter ofte i samarbejde med
køkkenchefen).

---
Mvh.
Kasper Bergholt