Flip up hjelme er virkelig blevet støjsvag~
Fra : Tourer

Dato : 11-11-08 00:35

Den gamle sandhed om at flip-up hjelme larmer mere end integral hjelme er
ikke længere en endegyldig sandhed.

Schuberth er jo kendt for støjsvage hjelme, og den nye C3 hjelm er nu deres
pt. mest støjsvage hjelm. Den larmer 1 dB(A) mindre end S1 Pro, som før C3
var deres mest støjsvage hjelm.

--
Tourer

Fra : Carsten

Dato : 11-11-08 07:47

"Tourer" <fake@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Schuberth er jo kendt for støjsvage hjelme, og den nye C3 hjelm er nu
> deres pt. mest støjsvage hjelm. Den larmer 1 dB(A) mindre end S1 Pro, som

hmmm, det ligner en gang "skjult" reklame det her !

Carsten

Fra : Tourer

Dato : 11-11-08 11:07

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message

> hmmm, det ligner en gang "skjult" reklame det her !

hmmm, det ligner en gang "skjult" paranoia det her !

--
Tourer

Fra : Hans Posselt

Dato : 11-11-08 11:34

Hej
Jeg har netop investeret i en C3. Hjelmen er udmærket, men larmer lige så
meget som min BMW system 4 - og hvorfor skulle den ikke det. Der er en stor
sprække hvor underdelen og overdelen samles - her kan der dannes turbulenser
og det støjer.
Hans

Fra : Tourer

Dato : 11-11-08 11:42

"Hans Posselt" <hans.posselt@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> meget som min BMW system 4 - og hvorfor skulle den ikke det. Der er en
> stor sprække hvor underdelen og overdelen samles - her kan der dannes

Jeg har ikke prøvet en BMW system 4, men jeg skiftede for en måned siden min
C2 ud med en C3, og har konstateret at C3'eren er mærkbart mere støjsvag end
C2'eren, som jo ellers regnes for en af de mest støjsvage flip-up hjelme.

Det undrer mig selvfølgelig ikke at videreudviklingen af C2 er blevet mere
støjsvag, men jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at den også er mere
støjsvag end samme firmas mest støjsvage integralhjelm.

--
Tourer

Fra : Bo

Dato : 11-11-08 13:15

> [...]
> støjsvag, men jeg synes det er bemærkelsesværdigt, at den også er mere støjsvag
> end samme firmas mest støjsvage integralhjelm.

OK, den skjulte rekvalme er vist ikke en rekvalme alligevel.
OP har rent faktisk PRØVET det produkt han omtaler.

Opfattelsen af støj i en hjelm har meget med pasform at gøre,
som producenten af gode grunde ikke kan tage højde for.
F.eks. er der en "akustikkrave" i de støjsvage hjelme, som glider
ned under hagen når man smækker låget i. Hvis den krave ikke
lige passer til hageformen, kommer der mere støj nedefra;
- altså ikke vindstøj fra beslag og ventilationsåbninger.

Det er ikke nok at producenten kan måle sig frem til en given
mængde dB og sammenligne tallet med en (forhåbentlig) ens
målemetode på andre hjelm-modeller. Gryden skal prøves på
eget hoved, og med en nogenlunde ens testmetode, f.eks at
køre med samme hastighed med vinden i samme retning som
med den gamle hjelm.

Så... ud at prøve hjelme hos de forhandlere som vil lade kunderne
afprøve hjelmen på en køretur inden køb.

/Bo

Fra : Tourer

Dato : 11-11-08 17:39

"Bo" <a@b.c> wrote in message

> [...]
> eget hoved, og med en nogenlunde ens testmetode, f.eks at
> køre med samme hastighed med vinden i samme retning som

Det er jeg sådan set enig i, men det med at C3 er mere støjsvag end S1 Pro,
er ikke mit subjektive skøn, men derimod Schuberths egne, og forhåbentlig
objektive, målinger. Da begge hjelme er af samme fabrikat, tror jeg
målingerne er ok. Jeg kan ihvertfald ikke se hvilket motiv Schuberth kan
have til at "fifle" med målingerne.

--
Tourer

Fra : Armand

Dato : 12-11-08 00:14

Tourer skrev:
> [...]
> objektive, målinger. Da begge hjelme er af samme fabrikat, tror jeg
> målingerne er ok. Jeg kan ihvertfald ikke se hvilket motiv Schuberth kan

Uanset, så er det nok værd at afvente en given hjelmtest for at
konstantere hvorvidt at det holder :-/

--
Armand

Fra : KentBM

Dato : 12-11-08 00:38

Hans Posselt skrev:
> [...]
> sprække hvor underdelen og overdelen samles - her kan der dannes turbulenser
System 4-hjelmen er da den forrige BMW-system-hjelm, så vidt jeg husker?
Jeg havde den forrige hjelm, men købt lige da den kom frem, så den kan
vel have været forbedret i forhold til starten. For det var da en hjelm
med meget støj i forhold til min Schuberth C2.

C2-hjelmen er ikke lige så lydsvag som min BMW SportsIntegral-hjelm, men
stadigvæk en god hjelm.

Så jeg er lidt forbavset over, at du ikke oplever forbedring på området.

Men det kan selvfølgelig hænge sammen med typen af køretøj. Der er en
stor forskel på min BMW R 1150 R med den originale (store) vindskærm og
så den Givi-skærm, som har kørt med.

--

Kent

Fra : Hans Posselt

Dato : 12-11-08 14:17

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskel på min BMW R 1150 R med den originale (store) vindskærm og så den

Det er selvfølgelig mit fuldstændige subjektive skøn, at der ikke er
væsentlig forskel.
Jeg kører på en R 1200 RT og her er der stor forskel på støjen, hvordan
vindskærmen er justeret - jo højere jo mindre støj.
Hans

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 11-11-08 17:26

Tourer skrev den 11 nov 2008 i

> "Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message

> hmmm, det ligner en gang "skjult" paranoia det her !

Hmmm, jeg må indrømme jeg også lige studsede lidt, for hvem filen er
"Tourer"?

Mange gør sig lige den ulejlighed at bemærke deres
merkantile uafhængighed af firmaer og produkter de anbefaler, andre
igen skriver ikke anonymt. Alt efter gemyt

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Niels Munk

Dato : 11-11-08 18:15

"Tourer" <fake@invalid> wrote in message

> hmmm, det ligner en gang "skjult" paranoia det her !

Det ved jeg nu ikke rigtigt...
Jeg tænkte også reklame da jeg læste det. Den anonyme underskrift
forstærkede blot min mistanke.

/Niels Munk

Fra : Richard

Dato : 11-11-08 14:19

On 11 Nov., 17:39, "Tourer" <fake@invalid> wrote:
> [...]
<snip>

> Det er jeg sådan set enig i, men det med at C3 er mere støjsvag end S1 Pro,
> er ikke mit subjektive skøn, men derimod Schuberths egne, og forhåbentlig
> objektive, målinger.

Givetvis, men ihht deres testopstilling. Læs nu hvad Bo skriver, C3
'behøver' ikke være mindre støjsvag end S1 Pro i alle andre
situationer

Personlig er jeg færdig med klaphjelme:
* fordelen ved at slå klappen op ifht at tage den af og på et par
gange under en tur er alligevel ikke så stor
* oplevelsen med min støjende BMW Sys 4 Evo har fjernet troen på en
støjsvag klaphjem
* vægten er vigtigere, vil gerne spare 3-400g og spare halsen for den
belastning.

Så jagten går ind på en superlet full-face hjelm i str XXXL/64-65 – og
som viser sig lydsvag i min køresituation

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-11-08 18:50

"Den larmer 1 dB(A) mindre end S1 Pro"

Er du istand til at høre denne forskel?

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-11-08 21:39

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-11-08 21:45

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Den larmer 1 dB(A) mindre end S1 Pro"
>
> Er du istand til at høre denne forskel?

Egentlig er det vel underordnet om han kan høre det.
Ved langtids påvirkning kan én dB måske betyde noget for eventuel
høreskade, uanset om man kan høre forskel.
;-(
--
Michael D