Gel batterier - hvor ?
Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 21:42

Hej.
Jeg står og mangler et gel batteri til min BMW R80.
Manualen foreskriver 25 ah, men Biltema har dem kun op til 19 ah.

Nogen der kender andre forhandlere i DK ?

mvh Andreas Palsgård

Fra : Jan

Dato : 10-11-08 22:10

"Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg står og mangler et gel batteri til min BMW R80.
> Manualen foreskriver 25 ah, men Biltema har dem kun op til 19 ah.
>
> Nogen der kender andre forhandlere i DK ?

BMW ?

Fra : Kryger

Dato : 10-11-08 23:46

"Jan" <jansduerikke@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk> skrev i en meddelelse

> BMW ?

Jeg kører med et 19 ah i min BMW og det går fint indtil nu, hvor den er
stillet i stald.....

Mvh Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 23:55

> Jeg kører med et 19 ah i min BMW og det går fint indtil nu, hvor den er
> stillet i stald.....
>
> Mvh Jesper

Okay - er det det fra biltema ? Eller har du købt det andetsteds ?

/Andreas

Fra : Kryger

Dato : 11-11-08 01:43

Jeps det er fra Bil****

mvh Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 08:18

On Mon, 10 Nov 2008 22:09:55 +0100, Jan wrote:

> BMW ?

De er desværre i en elendig kvalitet. :-/ Det er almindeligt at
fabriksleverede akkumulatorer opgiver efter få måneder.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Lars / Viborg

Dato : 10-11-08 22:12

> [...]
> Manualen foreskriver 25 ah, men Biltema har dem kun op til 19 ah.
>
> Nogen der kender andre forhandlere i DK ?

- www.batterier.dk - Actec i Randers, hvis du er momsreg., det er
prof.-afdelingen af batterier.dk ...

Lars / Viborg

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-11-08 22:40

> [...]
> Manualen foreskriver 25 ah, men Biltema har dem kun op til 19 ah.
>
> Nogen der kender andre forhandlere i DK ?

Nu siger di ikke lige hvor i Danmark!
Hjælper denne?
http://www.varta-automotive.dk/index.php?id=28&L=4

Så kan du selv søge forhandleren nærmest ved dig
--
Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-08 23:20

> Hjælper denne?
> http://www.varta-automotive.dk/index.php?id=28&L=4
>
> Så kan du selv søge forhandleren nærmest ved dig
> --
> Michael D

Ja, hvis nærmeste forhandler bare ikke lige var i Tyskland ;)

/Andreas

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-11-08 15:34

> Ja, hvis nærmeste forhandler bare ikke lige var i Tyskland ;)

Hvis jeg prøver med 2600 og Glostrup, og sætter afstand til 100 km, får
jeg over 25 forhandlere ......i DANMARK

--
Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 15:48

> Hvis jeg prøver med 2600 og Glostrup, og sætter afstand til 100 km, får
> jeg over 25 forhandlere ......i DANMARK
>
> --
> Michael D

Syret.. tror de har brug for en ny web-programmør... post nr 2200 og afstand
100 km giver forhandlere i tyskland, men ingen i danmark - ikke engang i
glostrup :)

/Andreas

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-11-08 16:59

> Syret.. tror de har brug for en ny web-programmør... post nr 2200 og
> afstand 100 km giver forhandlere i tyskland, men ingen i danmark -
> ikke engang i glostrup :)

Hvis en Batteri-fabrikant ikke har ret til at være "syret", hvem har så?

--
Michael D

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 11-11-08 01:36

On 10 Nov., 21:41, "Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk>
wrote:
> [...]
> Manualen foreskriver 25 ah, men Biltema har dem kun op til 19 ah.
>
> Nogen der kender andre forhandlere i DK ?

Det du står og mangler er ikke et gel men et AGM - batteri.
Gelbatterier er gode som forbrugsbatterier i både og lign. men dårlige
som startbatterier.
AGM er for øvrigt også lukkede og vedligeholdelsesfrie og har
derudover mange andre fordele.

AGM findes i mange forskellige kvaliteter hvor mange nærmest er
ubrugelige som startbatterier, derfor skal du se dig godt for inden du
køber.

Jeg ved at mange der kører BMW med ABS skifter til en speciel type AGM
startbatterier fordi de har en højere startstrøm / startspænding og
derved undgår fejlmelding på ABS under opstarten. Spørg evt. i en BMW
gruppe om hvilke typer de anbefaler.

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 18:13

On Tue, 11 Nov 2008 00:36:10 -0800 (PST), versicoloured@gmail.com wrote:

> Gelbatterier er gode som forbrugsbatterier i både og lign. men dårlige
> som startbatterier.

Passer ikke. Exide/Sonnenschein GEL akkuer har startstrømme langt over
gængse traditionelle akkumulatorer.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 19:53

> Passer ikke. Exide/Sonnenschein GEL akkuer har startstrømme langt over
> [...]

Sandt - det er jo derfor jeg gerne vil have et ;)
Jeg har bare svært ved at finde forhandlere, der har et i den rigtige
størrelse.

/Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 20:41

On Tue, 11 Nov 2008 19:53:01 +0100, Andreas Palsgård wrote:

> Sandt - det er jo derfor jeg gerne vil have et ;)
> Jeg har bare svært ved at finde forhandlere, der har et i den rigtige
> størrelse.

Find det der passer på mål, og tænk ikke så meget Ah.

En lille historie fra det virkelige liv. I starten af 90'erne arvede jeg en
55 Ah Sonnenschein GEL akkumulator efter at den havde udestået sin testtid
i en prototype akkudrevet fryseboks. Den stod et par år før at den fik
tjeneste i min Jaguar XJ6 nogle år. Omkring år 2000 fik den så
"midlertidig" plads på en John Deere traktor med en 4 liter dieselmaskine.
Standard montering dér var to 60Ah akkuer. Midlertidigt er mig bekendt
endnu ikke ophørt. Må indrømme at jeg simpelthen er imponeret over
disse Sonnenschein GEL-akku'ers robusthed, og levetid. Men prisen er også
alt andet end "tante hansen" :-/

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 23:23

> Find det der passer på mål, og tænk ikke så meget Ah.

> [...]

Det er det med målene der er svært at finde ;)

Biltema er det eneste jeg kan finde der har et der passer, lidt lavere i Ah,
men det burde vel gå.
Jeg kommer bare ikke lige til næstved når min mc mangler batteri....

/Andreas

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-11-08 23:30

On Tue, 11 Nov 2008 23:22:40 +0100, "Andreas Palsgård" <skodmail [at]
get2net.dk> wrote:

Hej Andreas.

>Det er det med målene der er svært at finde ;)

Du misforstår Orla.
Find et batteri der passer i målene - Om det har nogle Ah mindre
kapacitet betyder intet når du er oppe i den ende.
Det er startstrømmen der er betydende, og den leverer et mindre
batteri sagtens.
Jeg kender en der kører med et 7Ah GEL batteri på en GSX-R1000 motor.
Det virker fint, og så vidt jeg husker har det batteri 5 år bag sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 23:44

> [...]
> Jeg kender en der kører med et 7Ah GEL batteri på en GSX-R1000 motor.
> Det virker fint, og så vidt jeg husker har det batteri 5 år bag sig.

Øhh nej, jeg misforstår ikke Orla synes jeg. Jeg har svært ved at finde et
batteri,
der passer fysisk i holderen til batteriet, men jeg har også kigget primært
på batterier i størrelsen 17-19 ah.
Vidste dog ikke at et batteri i størrelsen 7ah skulle have tilstrækkelig
startstrøm, men det vil jeg da overveje.

/Andreas

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-11-08 23:53

On Tue, 11 Nov 2008 23:43:42 +0100, "Andreas Palsgård" <skodmail [at]
get2net.dk> wrote:

Hej Andreas.

> [...]
>Vidste dog ikke at et batteri i størrelsen 7ah skulle have tilstrækkelig
>startstrøm, men det vil jeg da overveje.

Misforstå nu ikke mig
Jeg vil bestemt ikke anbefale et 7 Ah batteri til din MC.
Det var blot for at illustrere at et mindre batteri sagtens kan levere
startstrømmen.
17-19 Ah er sikkert meget fint til din bimmer, med mindre den er
ombygget a'la' "lys & fløjtetønde".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 23:57

> [...]
> startstrømmen.
> 17-19 Ah er sikkert meget fint til din bimmer, med mindre den er

Hehe okay.
Øv.. Nu havde jeg nemlig lige fundet et 12ah gel Exide batteri, der har de
rigtige mål,
men så må jeg jo bare kigge videre :)

/Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 07:06

On Tue, 11 Nov 2008 23:57:09 +0100, Andreas Palsgård wrote:

> Øv.. Nu havde jeg nemlig lige fundet et 12ah gel Exide batteri, der har de
> rigtige mål,
> men så må jeg jo bare kigge videre :)

Min R1200S er forsynet med en 14Ah AGM akkumulator ab fabrik, (som mod alle
forudsigelser dog har holdt 2 år nu), gamle "fie" nøjedes med en 10Ah Yuasa
GEL akku, som var 8-9 år gammel da jeg byttede mc.

Mon ikke bare at BMW vár meget konservative førhen.... :-/

Fra : versicoloured@gmail.~

Dato : 12-11-08 04:01

On 11 Nov., 18:13, Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]
post.tele.dk.invalid> wrote:

> Passer ikke. Exide/Sonnenschein GEL akkuer har startstrømme langt over
> gængse traditionelle akkumulatorer.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-11-08

Orla,

Jo det passer som en generel betragtning - GEL teknologi er ikke
optimalt til startbatterier.

Ifølge fabrikanternes egen hjemmesider har batterierne f.eks. følgende
startstrømme:

Varta Gel (19Ah): 170A (EN)
Varta standard syrefyldte (19Ah): 190A (EN)
og Odyssey AGM (18Ah): 265A (SAE)

Strømmene er opgivet ved hhv SAE og EN normerne som er
sammenlignelige.

Ville egentlig gerne have haft et med fra T-hansen men de opgiver slet
ikke startstrømme - de mener nok ikke det er vigtigt for et
startbatteri

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 13:35

On Wed, 12 Nov 2008 03:00:55 -0800 (PST), versicoloured@gmail.com wrote:

> Orla,
>
> Jo det passer som en generel betragtning - GEL teknologi er ikke
> optimalt til startbatterier.

Har Du læst på Exide/Sonnenschein ?

> Ifølge fabrikanternes egen hjemmesider har batterierne f.eks. følgende
> startstrømme:
>
> Varta Gel (19Ah): 170A (EN)
> Varta standard syrefyldte (19Ah): 190A (EN)
Sonnenschein A412/20 G5 (20Ah) : 800 A i 5 sec., 460A IEC896-2

At Varta, som engang var et kvalitetsmærke, ikke kan finde ud af det vil
jeg ikke kalde generelt.

> Ville egentlig gerne have haft et med fra T-hansen men de opgiver slet
> ikke startstrømme -

Kunne være rart ja, men hvad de ikke forstår....

Fra : Hans Olesen

Dato : 11-11-08 13:52

ODYSSEY batteri som også har været testet i bmw bladet det dur, jeg kører
med det på andet år. kik her http://danbat.com/index.php?cPath=60
vh Hans k100rs

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-08 15:31

" Hans Olesen" <hans.olesen@galnet.dk> wrote in message
> ODYSSEY batteri som også har været testet i bmw bladet det dur, jeg kører
> med det på andet år. kik her http://danbat.com/index.php?cPath=60
> vh Hans k100rs

Det lyder faktisk meget godt. Det er dog umiddelbart kun et 14 ah batteri
der passer til min BMW,
men der står at de har 2-3 gange så meget kapacitet som et alm.
syrebatteri... mon det er tilstrækkeligt ?

/Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 16:00

LOL

ringede til Fisker motorcykler i kbh.
De kunne ikke hjælpe mig over telefonen med at finde et batteri i den
rigtige størrelse -
den eneste måde de kunne hjælpe var hvis jeg kendte modelnummeret på
batteriet.

Så siger jeg: " Jamen jeg ved jo ikke hvilke batterier i fører og fra
hvilken producent" ?
Så siger de, "jamen så kan vi ikke hjælpe dig. Hvorfor vil du i øvrigt have
et gel-batteri ? De er meget meget skrøbelige, og hvis du ikke kører hver
dag, så falder de sammen efter tre uger."

Så sagde jeg farvel og tak!

/Andreas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-08 16:42

"Andreas Palsgård" <skodmail [at] get2net.dk> writes:

> LOL
>
> ringede til Fisker motorcykler i kbh.

Det har jeg også prøvet flere gange. De er ikke altid lette at handle
med. En gang svarede de ikke på den mail jeg havde skrevet til dem, så
jeg ringede.

Jeg skulle bruge en pakning til kølesystemet på min Fazer. Den kunne de
ikke finde ud af om de havde hvis jeg ikke oplyste stelnummeret på min
MC. Det havde jeg ikke lige ved hånden, så de kunne ikke sige noget om
lagerstatus.

Et par timer senere fik jeg svar på min mail. De havde pakningen hjemme.
Jeg smuttede forbi og spurgte hvordan de dog havde fundet ud af det uden
at have mit stelnummer. De havde da bare kigget på den Fazer de havde
holdende i udstillingen. Så var det ikke noget problem at se ud fra min
beskrivelse af hvad jeg skulle bruge. Hmmm.

En anden gang skulle jeg bruge en anden dims, kan ikke huske hvad. Jeg
skrev en email og om de havde den på lager, og fik et svar i stil med
"Det har vi desværre ikke". Det næste naturlige spørgsmål er så "Hvornår
kan I have den?". Det kunne de så senere på ugen. Og næste spørgsmål?
"Hvad koster den?".

Alt i alt 6 mails for noget der burde have været to, hvis de blot havde
svaret: "Det har vi desværre ikke. Vi kan have den fredag, og den koster
27 kroner". De må have prøvet at få den slags spørgsmål før!

.... men de ligger i det mindste tættere på hvor jeg bor end alle de
andre Yamaha-forhandlere.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : dots

Dato : 14-11-08 12:03

> [...]
> Manualen foreskriver 25 ah, men Biltema har dem kun op til 19 ah.
>
> Nogen der kender andre forhandlere i DK ?

Hæy Andreas

Jeg kører med gel batteri på min Dnepr MT16.
Den kører året rundt og har ikke sat mig af endnu.

Den er købt i Sverige, af en tidligere maskinmester i den svenske flåde, så
der medfulgte en hel logbog incl ALLE faktura/kvitteringer på tilkøbte
stumper.
Han har købt gel batteriet hos:

Batteriunionen i Järfälla AB, Sverige
Tlf : +46 879 528 50

dots

Fra : dots

Dato : 14-11-08 12:15

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører med gel batteri på min Dnepr MT16.
> Den kører året rundt og har ikke sat mig af endnu.

Det hedder A512/16G5

dots

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-08 12:41

> Det hedder A512/16G5
>
> dots

Prøv her, har selv købt hos ham med stor tilfredshed

http://www.carlsensbatteriservice.dk/

/Bo