hvad er disse numre?
Fra : Ove Lissner

Dato : 09-11-08 04:07

Hej Allesammen!
Er der en der kan fortælle mig hvad & 1999 er for et nr. kan se at når min
søn har ringet har nummeret hver gang kostet sms takst + kr. 8,00 - han har
CBB

På forhånd tak og god weekend!

Med venlig hilsen
fra
O.L.

Fra : cje

Dato : 09-11-08 01:41

On 9 Nov., 04:06, "Ove Lissner" <dsl237...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> søn har ringet har nummeret hver gang kostet sms takst + kr. 8,00  - han har

Din søn har garanteret deltaget i en konkurrence - typisk i TV
Man sender en sms til 1999 med en tekst, der typisk består af to ting:
modtagerinfo + svaret på konkurrencen. Firmaet bag '1999' sender
svaret (sms'en) til udbyderen af konkurrencen (bindeled mellem
mobilnettet og internettet). Denne metode er meget udbredt Men pas på
prisen!

/cje

Fra : Ove Lissner

Dato : 10-11-08 06:47

Hej CJE!
Tusind tak for din information!

Med venlig hilsen
fra
O.L.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 09-11-08 10:41

Ove Lissner wrote:
> [...]
> søn har ringet har nummeret hver gang kostet sms takst + kr. 8,00 - han har

Det lyder som om han har deltaget i Kanal 4/Kanal5/SBS TV quiz der kører
om morgenen/formiddagen. Der indsender man en SMS til 1999 og de koster
8 kr stykket.

Mikael

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-11-08 17:27

Ove Lissner wrote:
> [...]
> søn har ringet har nummeret hver gang kostet sms takst + kr. 8,00 - han har

4 cifrede numre i mobil sammenhæng, er typisk SMS betalings tjenester...

Ifølge Sonofon (
http://www.sonofon.dk/privat/kundeservice/din_regning/indholdstakserede_tjenester/indholdsudbydere/
) drives nummeret 1999 af Unwire, ( www.unwire.dk ) og du kan helt
sikkert kontakte dem, og få at vide, hvad der er betalt for med den
pågældende SMS. De skal blot bruge tid, dato og telefonnummer der er
sendt fra, samt nummeret der er sendt til (1999), så burde det være
muligt for dem at spore SMS'en.

- Chano Andersen.

Fra : Ivar

Dato : 09-11-08 19:15

Chano Andersen skrev:

> http://www.sonofon.dk/privat/kundeservice/din_regning/indholdstakserede_tjenester/indholdsudbydere/

Hvad mon det koster, at have et sådan nummer?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ivar

Dato : 09-11-08 20:30

Ivar skrev:

> Hvad mon det koster, at have et sådan nummer?

Grunden til, at jeg spørger er, at jeg kan se Fynbus på listen.
De har netop fået ballade fordi de er landets busselskab med
de højeste driftsudgifter på administrationen.

Der er ikke mange der har 4-cifrede numre, så jeg kan forestille
mig, at det er noget der koster kroner.
Af Sonofons hjemmeside får man indtryk af, at der er specielaftaler
med hver selskab.

Ivar Magnusson

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-11-08 20:39

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev :

>Grunden til, at jeg spørger er, at jeg kan se Fynbus på listen.

Det er fordi, man kan købe og betale busbilletter med sms på Fyn.
--
Kerim

Fra : Ivar

Dato : 10-11-08 18:48

Kerim Ellentoft skrev:

> Det er fordi, man kan købe og betale busbilletter med sms på Fyn.

Ja, det er jeg med på. Fynbus har ikke styr på økonomien, jeg
var interesseret i hvor meget de betaler.

Ivar Magnusson

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-11-08 21:27

Ivar wrote:

> Hvad mon det koster, at have et sådan nummer?

Tilsyneladende koster det 17700, at få nummeret fra ITST, der er dog
ikke specifikt tale om SMS tjeneste numre, men 4 cifrede numre generelt.

Det siger dog ikke noget om Fynbus' udgifter til servicen.

- Chano Andersen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-11-08 21:58

Chano Andersen <sunsite@chanoandersen.dk> wrote in

> Tilsyneladende koster det 17700, at få nummeret fra ITST, der er dog
> ikke specifikt tale om SMS tjeneste numre, men 4 cifrede numre generelt.

Bonusinfo:
Prisen udregnes efter en nummerserie på 10.000 numre da et firecifret
nummer svarer til at man har alle numre der starter med de fire cifre.

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-11-08 23:38

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Prisen udregnes efter en nummerserie på 10.000 numre da et firecifret
> nummer svarer til at man har alle numre der starter med de fire cifre.

Hvorfor vi så kan udlede, at et nummer koster 1,77 kr (+ moms?)?

Den info stod i øvrigt også på siden hos ITST. :P

- Chano Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-11-08 19:40

> Hvorfor vi så kan udlede, at et nummer koster 1,77 kr (+ moms?)?

Lige præcis :)

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 09-11-08 23:59

On Sun, 9 Nov 2008 04:06:41 +0100, "Ove Lissner"
<dsl237123@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>søn har ringet har nummeret hver gang kostet sms takst + kr. 8,00 - han har

Noget jeg fandt til en tidligere tråd og som kan supplere de andre
svar du har fået:

Det der skrives først i sms'en afgør hvor den ryger hen.

TDC og Sonofon er to firmaer, der har en liste over andre firmaer de
har aftaler med:

TDC (http://tdc.dk/):
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=11091

Sonofon (http://www.sonofon.dk/):
http://www.sonofon.dk/privat/kundeservice/din_regning/indholdstakserede_tjenester/indholdsudbydere/index.aspx

Ud for 1999 står der Unwire:
Unwire (http://site.unwire.dk/composite-11.htm):
Denne underside illustrerer systemet:
http://site.unwire.dk/composite-43.htm

Et andet firma på listen hedder Wireless Factory
(http://www.wirelessfactory.dk/)

På deres sider fandt jeg det følgende:
Citat
Short code
Til håndtering af SMS trafikken bruger man en såkaldt short code
(firecifrede nummer) som mobilbrugerne SMS’er til. Der skelnes mellem
shared og dedicated short code

Shared
Shared Short Code deles af flere tjenesteudbydere. Hver
tjenesteudbyder opretter sine unikke keywords som tilknyttes deres
specifikke SMS/MMS tjenester. Wireless Factory ejer 1220 og 1277 som
er to af Danmarks mest benyttede short codes, der deles af en lang
række mobile aktører.

Dedicated
Wireless Factory tilbyder også hosting af dedicated short code for
kunder som ønsker deres helt egen short code. Denne service henvender
sig til tjenesteudbydere som ingen fleksibilitet har angående valg af
keywords.
Citat slut

sayonara
Martin Mose Larsen