Stegt flæsk igen
Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 12:22

Hej

Afledt af tråden "stegt flæsk til 15 pers.", kunne jeg da godt tænke mig at
høre hvad I kalder stegt flæsk.

Flere jeg kender, kalder paneret stegt flæsk for stegt flæsk, hvor min egen
mening er at det er det der delvis tørstegte flæask, enten på pande eller
friture.. Nogle bruger ovnen.

Personligt er jeg selv begyndt at skære enten flæskesteg eller ribbensteg i
skiver, og koge det i en lage af vand, laurbærblade, salt, peber og soya..
Efter kogningen bliver det kølet ned, og så en gang i frituren til det har
den rette stegthed. Hvis det kommer direkte fra kogning til friture, så
sprutter det aht, så lad være med det
Dem der har prøvet det ved mig, siger det smager af meget mere, og ikke bare
af "stegt" og salt.

Mvh Hauge

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-08 12:48

Hauge skrev:

> Flere jeg kender, kalder paneret stegt flæsk for stegt flæsk, hvor min egen
> mening er at det er det der delvis tørstegte flæask, enten på pande eller
> friture.. Nogle bruger ovnen.

Stribet flæsk, paneret og stegt er en herreret med persillesovs og
kartofter, men sikkert ikke ernæringskorret - og absolut ikke tørstegt

> [...]
> sprutter det aht, så lad være med det
> Dem der har prøvet det ved mig, siger det smager af meget mere, og ikke bare

Sikkert spændende, MEN...friture passer ikke endnu i mit køkken-karma

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 12:50

Hej
Ole Larsen wrote:
> Sikkert spændende, MEN...friture passer ikke endnu i mit køkken-karma

Kan klares på en pande, men frituren er nemmest og det er jo alligevel samme
type olie man bruger begge steder

Mvh Hauge

Fra : jos

Dato : 08-11-08 13:01

Hauge wrote:
> Hej
>
> Kan klares på en pande, men frituren er nemmest og det er jo
> alligevel samme type olie man bruger begge steder
>
> Mvh Hauge

men smagen er imho markant forskellig på pande eller i friture!
- på panden er det i eget fedt, evt. med tilsætning af saltet smør!

Det letteste for os, er dog at køre 5 km til Biersted Kro når de har stegt
flæsk - ad libitum.
4 slags sprød flæsk, masser af rødbede og persillesovs, og hvis man har
chauffør, - masser af Rød Aalborg!
-tyttebærrene har jeg aldrig kigget efter, men lyder rimeligt!

finn

Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 13:13

Hej
jos wrote:
> men smagen er imho markant forskellig på pande eller i friture!

Synes nu ikke forskellen er så stor, at jeg gider stå 1-2 timer for at stege
kød til 4 personer..

Og især i forhold til at det er blevet mode med stegning i ovn, hvilket er
helt smagsløst, udover brun smag.

> Det letteste for os, er dog at køre 5 km til Biersted Kro når de har
> stegt flæsk - ad libitum.

Ja ok, der tager jeg så til Benny's i Århus, det er også ganske udemærket,
men man kan nu lave meget flæsk for 120 kr/person, og så er det hjemmelavede
i frituren nu bedst

> -tyttebærrene har jeg aldrig kigget efter, men lyder rimeligt!

Har jeg heller aldrig prøvet, det vil komme til at ske næste gang,

Mvh hauge

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-11-08 21:59

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Ja ok, der tager jeg så til Benny's i Århus, det er også ganske udemærket,
> men man kan nu lave meget flæsk for 120 kr/person, og så er det hjemmelavede
> i frituren nu bedst

Biersted Kro tager 85 kroner pr. person og 75 kroner, hvis du tager
maden med. Men det er jo heller ikke ligefrem fordi Biersted er en
storby. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Max

Dato : 08-11-08 22:25

Hej Hauge

> Og især i forhold til at det er blevet mode med stegning i ovn,
> hvilket er helt smagsløst, udover brun smag.

Jeg gider hverken dem fra ovnen eller frituren, så jeg bruger
med glæde en pande ellet to.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-11-08 21:58

"jos" <jos@her.dk> writes:

> [...]
> flæsk - ad libitum.
> 4 slags sprød flæsk, masser af rødbede og persillesovs, og hvis man har

Mine forældre ser også helt salige ud, når der bliver snakket om stegt
flæsk nede fra kroen. Og alle bliver mætte - også selvom man bestiller
til at tage med hjem.

Jeg bliver aldrig gode venner med stegt flæsk, så jeg vil ikke udtale
mig om typer og opskrifter. Jeg spiser bare kartofler med persillesovs
og rødbeder. :)

Fra : Emil

Dato : 09-11-08 00:06

Trine Kornum Christiansen wrote:

>Mine forældre ser også helt salige ud, når der bliver snakket om stegt
>flæsk nede fra kroen. Og alle bliver mætte - også selvom man bestiller
>til at tage med hjem.

På et tidspunkt havde jeg næsten samme telefonnummer som den lokale
kro; der skulle bare byttes et par cifre i en anden rækkefælge.
Flere gange om ugen blev jeg ringet op fra en gruppe på det lokale
plejehjem. Jeg forklarede dem fejltagelsen; men det fortsatte.

Efter nogle måneder havde jeg fået nok. Så når de (uden at lytte til
min normale høflige præsentation af mig selv, og uden at sige hvem de
var) spurgte "Va står den på idá?", blev mit standardsvar: "Stegt
flæsk med persillesovs og hvide kartofler".
Efter lidt mumlen med de øvrige, var svaret altid "Vi springer over i
dag". Så måtte de nøjes med plehjemmets 3 retters menu.

>Jeg bliver aldrig gode venner med stegt flæsk, så jeg vil ikke udtale
>mig om typer og opskrifter. Jeg spiser bare kartofler med persillesovs
>og rødbeder. :)

Nogle kalder fedtet for "Hvidt kød" (Nordjylland).
Livet er for kort til stegt flæsk. Giv det til ...

m.v.h. Emil

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-11-08 10:35

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Nogle kalder fedtet for "Hvidt kød" (Nordjylland).
> Livet er for kort til stegt flæsk. Giv det til ...

Jeg kendte engang en landmand, der startede hver morgen med at spise en
pande stegt flæsk. Bagefter dyppede han brødet i stegefedtet for at få det
hele med! Det dækkede hans kaloriebehov indtil frokosttid.
Han levede ikke ekstremt længe..
Mvh
Aksel

Fra : jos

Dato : 09-11-08 11:06

> [...]
> en pande stegt flæsk. Bagefter dyppede han brødet i stegefedtet for
> at få det hele med! Det dækkede hans kaloriebehov indtil frokosttid.
mine bedsteforældre levede efter samme opskrift!
De forblev klare og aktive indtil hhv. 96 og 92!

- det forventer jeg dog ikke selv, specielt nu efter den første 4*bypass
;(

finn

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-11-08 11:29

Aksel Pedersen skrev:

> [...]
> pande stegt flæsk. Bagefter dyppede han brødet i stegefedtet for at få det
> hele med! Det dækkede hans kaloriebehov indtil frokosttid.

Levede han ekstremt kort?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-11-08 12:45

> Levede han ekstremt kort?

Nu har jeg checket igen: Han nåede søreme sin 80-årsdag!
Men det skyldtes nok, at han samtidig neutraliserede det fede med en snaps -
eller to.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 08-11-08 13:12

Hej Hauge

> Flere jeg kender, kalder paneret stegt flæsk for stegt flæsk, hvor
> min egen mening er at det er det der delvis tørstegte flæask, enten

Paneret flæsk hedder "fattigmands koteletter" der hvor jeg kommer
fra, stegt flæsk er letsaltet stribet flæsk stegt på panden.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 13:15

Hej Max
Max wrote:
> Paneret flæsk hedder "fattigmands koteletter" der hvor jeg kommer
> fra,

Ok, kendte ikke lige den betegnelse, men en gang panerede koteletter,
sillesovs og tofler, det er heller ikke at kimse af Det kan nemt få
nogle kedelige billige koteletter til at være en gudespise.

> stegt flæsk er letsaltet stribet flæsk stegt på panden.

Lyder også "rigtigst".

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-08 13:29

Max wrote:
> Hej Hauge

> Paneret flæsk hedder "fattigmands koteletter" der hvor jeg kommer
> fra, stegt flæsk er letsaltet stribet flæsk stegt på panden.

Panering brugtes ofte for at sløre at "kødet" var af elendig kvalitet.
Jeg har fået paneret flæsk som bestod af 90 % fedt. Det var ingen
nydelse. Derfor har jeg i dag aversion mod panering.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 13:34

Hej
Erik Olsen wrote:
> Jeg har fået paneret flæsk som bestod af 90 % fedt. Det var ingen
> nydelse. Derfor har jeg i dag aversion mod panering.

Der er jo så fordelen ved selv at panere.. Køber heller ikke selv panerede
fiskefileter, da de som oftest består af 9/10 panering og et stykke
kartontyndt fisk i midten..

Selvlavet er vellavet, hvis man kan

Mvh Hauge

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-08 13:38

Hauge wrote:

> Der er jo så fordelen ved selv at panere..

Du misforstår. Jeg bryder mig ikke om panering i dag.

Fra : Hauge

Dato : 08-11-08 13:41

Erik Olsen wrote:
> Du misforstår.

Næeh, det kunne nemt forståes. Men du misforstod mig

> Jeg bryder mig ikke om panering i dag.

Det forstod jeg. Men at man kan få traumer over elendigt tilberedt mad, er
mig en gåde.. Men sådan er der jo så meget.

Mvh Hauge, der helt er fri for traumer fra fortiden, lever i nuet.

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-08 13:50

Hauge skrev:

> Mvh Hauge, der helt er fri for traumer fra fortiden, lever i nuet.

Hmmm...snakkede engang med en fyr, der gjorde meget ud at at fortælle,
at han ikke var bange for noget. Måske var han bange for at jeg skulle
tro, at han var bange for noget...

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-08 13:42

Erik Olsen skrev:

> [...]

Hvis det er stribet, ja - det er alm. kendt udtryk

> Panering brugtes ofte for at sløre at "kødet" var af elendig kvalitet.
> Jeg har fået paneret flæsk som bestod af 90 % fedt. Det var ingen
> nydelse. Derfor har jeg i dag aversion mod panering.

Lige så ofte for ikke at tørstege - krebinetter/karbonader/fisk, eks.,
men paneringen bør man selv foretage - der er himmelvid forskel på en
cafeteria panering med melklister og rasp så tyk at kødet "begraves" og
en "vendes i æg og rasp eller blot i mel"

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-11-08 14:06

In news:491581fe$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Hauge

> Paneret flæsk hedder "fattigmands koteletter" der hvor jeg kommer
> fra, stegt flæsk er letsaltet stribet flæsk stegt på panden.

Hej Max

Nemlig, og ih hvor smager det altså godt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-11-08 10:53

Max wrote:

> der hvor jeg kommer
> fra, stegt flæsk er letsaltet stribet flæsk stegt på panden.

Og det samme gælder for både min kone og mig. Men sovsen er til gengæld
et stridsmål her. Jeg mener ikke man kan servere andet end persillesovs
til men da fruen har aner i Vendsyssel er løgsovs efter hendes mening
det eneste rigtige.

Løsningen er at den der laver retten, bestemmer hvilken sovs der skal
til

Ebbe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-11-08 12:33

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> writes:

> [...]
> gengæld et stridsmål her. Jeg mener ikke man kan servere andet end
> persillesovs til men da fruen har aner i Vendsyssel er løgsovs efter

Løgsovs? Jeg er fra Vendsyssel og har aldrig hørt om det.

> Løsningen er at den der laver retten, bestemmer hvilken sovs der skal
> til

Det lyder som den fair løsning!

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-11-08 13:25

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Løgsovs? Jeg er fra Vendsyssel og har aldrig hørt om det.

Mine svigerforældre kommer fra Manna og omegn og det kan være det er
lokalt for det område. Det vil jeg lige "spørge ind til" i aften.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-11-08 09:59

Ebbe Kristensen wrote:

> Mine svigerforældre kommer fra Manna og omegn og det kan være det er
> lokalt for det område. Det vil jeg lige "spørge ind til" i aften.

Og som sagt, så gjort.

Min kone fortæller at sådan har hendes mor og mormor altid serveret
stegt flæsk. Som bonus er der bløde løg lagt over flæsket når det serveres.

Ebbe

Fra : jos

Dato : 10-11-08 14:33

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Løgsovs? Jeg er fra Vendsyssel og har aldrig hørt om det.

> Det lyder som den fair løsning!
>
> Mvh Trine
Jeg bor godt nok i nærheden af Trine, men er opvokset i Nørresundby, og
slægten er fra Hjørring og Hals.
- jeg har heller aldrig hørt om løgsovs til flæsk!
men det er fint til rigtige spegesild!

finn

Fra : HA Aalborg

Dato : 10-11-08 13:54

Hejsa

> [...]
> friture, så sprutter det aht, så lad være med det
> Dem der har prøvet det ved mig, siger det smager af meget mere, og ikke

Stegt flæsk består her i familien 3 generationer tilbage "mindst" af
letsaltet
flæsk som man førhen altid kunne købe i supermarkederne, idag må man selv
salte det...

Det skal steges på panden, ikke noget med ovn og friture her, og det skal
ikke
tørsteges. Paneret flæsk opfatter jeg som flæsk dyppet i æg og rasp, og det
skal det heller ikke være.

Der serveres hvid persillesovs til og i vores familie er der ingen der
spiser
rødbeder til, men kun tyttebær syltetøj, andet duer ikke - Og tyttebær
syltetøj har vi også altid selv lavet og forskellen er at vi putter små
pærestykker
i syltetøjet, ca. halv af hver det smager rigtig godt.

Laver jeg det er der næsten altid æbleflæsk med også, som jo består af
stegte løg og æbler..

Hilsen HA Aalborg