Router-->switch-->Trådløs router. Er dette~
Fra : ttoet

Dato : 08-11-08 21:31

Hej.

For nyligt fik jeg foræret en trådløs Philips router (SNB5600) og et USB
trådløst netkort. Med denne forsøger jeg at få min datters oldgamle bærbare
gjort trådløs. Indtil videre uden held .

Måden jeg forsøger at gøre det på er at bruge den trådløse router som
accespoint. Mit nuværende netværk består af et kabelmodem hvortil der er
koblet en 4-ports router. De tre af portene bruges direkte til computere, og
den fjerde port er sluttet til en switch der yderligere trækker et par
computere. Jeg har så forsøgt at koble den trådløse router på switchen for
at bruge den som accespoint, men uden held. Den bærbare kan godt finde ud af
at der er et trådløst netværk tilgængeligt, og der kan også kobles op på
det. Der tildeles bare ikke den bærbare et IP-nummer, så den kan ikke komme
på nettet.

Hvis det overhovedet er muligt, må der være et eller andet sted i routerens
opsætning jeg har fejlet. Der er ingen steder man kan sætte routeren op som
accespoint. Det der for mig at se kommer nærmest er en mulighed for at bruge
den i "bridget mode". Det kan så heller ikke få til at virke.

Er det mig der er helt galt på den, eller er det mere besværligt end som så?
Thoeger

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-08 21:40

On Sat, 8 Nov 2008 21:30:35 +0100, "ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>For nyligt fik jeg foræret en trådløs Philips router (SNB5600) og et USB
>trådløst netkort. Med denne forsøger jeg at få min datters oldgamle bærbare
>gjort trådløs. Indtil videre uden held .

Deb trådløse router skal bruges som rent access point - Når den ikke
har en sådan indstilling i opsætningen, må du gøre det på besværlige
måde:

* Deaktiver DHCP serveren i den trådløse router
* Giv den samtidig en passende LAN ip-adresse - hvis din oprindelige
router har 192.168.1.1 så giv f.eks den trådløse 192.168.1.2
* Forbind de to routere LAN <-> LAN (Du kan ikke anvende den trådløse
routers WAN port !)

Voila, nu burde det bare køre for dig....

<mlr>

Fra : ttoet

Dato : 09-11-08 01:31

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> routers WAN port !)
>
> Voila, nu burde det bare køre for dig....

Hej Michael.

Nu har jeg sat routeren op som du har beskrevet. Desværre stadig uden held.
Der bliver stadig ikke givet nogen netværksadresse til computeren. Kan det
være switchen der driller?
Det er blevet lidt halvsent nu, men jeg prøver lige at koble systemet sammen
router --> router i morgen. Så ser jeg hvad det kan føre til.

Foreløbig tak for hjælpen.
Thoeger

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-11-08 13:13

ttoet wrote:

> være switchen der driller?

Nej.

Jesper Poulsen

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 09-11-08 19:29

"ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>Nu har jeg sat routeren op som du har beskrevet. Desværre stadig uden held.
>Der bliver stadig ikke givet nogen netværksadresse til computeren. Kan det
>være switchen der driller?

Når din maskine associerer til SSID'et kan det godt se ud som at den
'kommer på' - selvom den aldrig får en ip-adresse. Dette skyldes ofte
at du har indtastet en forkert nøgle på maskinen. Det er ikke sikkert
at meget gamle netkort/drivere kan køre WPA eller WPA2.

--
Gustaf Hyllested Serve

Fra : ttoet

Dato : 10-11-08 23:20

Hmmm, jeg kæmper stadig. Det er en lidt hård nød at knække. Det hjalp heller
ikke at sætte den trådløse router direkte efter routeren der er koblet til
kabelmodemmet. For at eliminere eventuelle "gamle" indstillinger der kunne
blokere, har jeg nulstillet routeren og indtastet de forskellige
indstillinger igen. Stadig uden resultat.

Når jeg får tid en af dagene vil jeg forsøge om jeg kan komme på mit interne
netværk via den trådløse router. Der står et sted i manualen at routeren kan
bruges som trådløst accespoint, så det skal kunne lade sig gøre. Desværre er
der ingen steder beskrevet hvordan man så gør det.

Selvom jeg har været rundt og søge oplysninger på nettet, må jeg tilstå at
jeg stadig famler noget rundt i blinde. Er der nogen her der har en Philips
SNB 5600, som har forsøgt dette stunt og fået det til at lykkes? Ud fra det
jeg har læst rundt omkring, og fået at vide her i gruppen, skulle der ikke
være nogen grund til at det IKKE kan lade sig gøre.

Nå, jeg knokler videre. Jeg skal nok lade høre fra mig hvis jeg får det til
at virke. I princippet betyder det måske ikke så meget hvis jeg ikke får det
op at køre, men det får mine tænder til at klø at jeg ikke kan få noget til
at virke der burde virke .

Foreløbig tak for hjælpen. Hvis der er nogen der har et (konstruktivt)
forslag, må de endelig skrive.
Thoeger

Fra : Gustaf Hyllested Ser~

Dato : 11-11-08 14:55

"ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>Foreløbig tak for hjælpen. Hvis der er nogen der har et (konstruktivt)
>forslag, må de endelig skrive.

1)
Du benytter kun LAN-portene, ikke?

Side 7, billede 2.4
http://www.p4c.philips.com/files/s/snb5600_00/snb5600_00_dfu_dan.pdf

2)
Sørg for DHCP er slået fra på din Philips (se manualen)

3)
Afgræns problemet:
3a)
Sæt en maskine via kabel til een af de ledige LAN porte på Philipsen.
Kommer du på?

3b)
Slå al kryptering fra på Philipsen. Fjern SSID'ets helt fra
computeren, forsøg at associere igen.
Kommer du på?

3c)
Slå WEP tll i Philipsen. Flyt nøglen med copy/paste og en usb-key,
fjern SSID fra maskinen, forsøg at associere igen.
Kommer du på?

3d)
Slå WPA/PSK til i Philipsen. Flyt nøglen med copy/paste og en

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-11-08 15:07

Michael Rasmussen:

<snip>

> * Giv den samtidig en passende LAN ip-adresse - hvis din oprindelige
> router har 192.168.1.1 så giv f.eks den trådløse 192.168.1.2

Det er ikke en god ide. I stedet for bør routeren-som-APs ip-adresse - det
er nok rigtigt at den skal være fast - ligge udenfor det område som den
oprindelige router tildeler, for en sikkerheds skyld.

Den behøver ikke engang ligge på samme sub-net. Du bruger kun ip-adressen
når den nye router skal konfigureres, så den kunne i dette eksempel godt
være 192.168.2.1.

Nogle andre småting der kan drille:

* brug kun hex tal til krypteringskoden

* brug ikke MAC filter

* sæt først USB adapteren i den bærbare når den (bærbare) er færdig med at
boote.

* check for opdates til driveren til USB adapteren på producentens
hjemmeside.

* med XP SP3 brug Windows klient

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-11-08 15:36

Axel Hammerschmidt wrote:

> Den behøver ikke engang ligge på samme sub-net. Du bruger kun ip-adressen
> når den nye router skal konfigureres, så den kunne i dette eksempel godt
> være 192.168.2.1.

Korrekt. Det er faktisk mest praktisk at placere den på et subnet som
der med garanti ikke bliver brug for på LAN'et.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-08 11:45

On Mon, 10 Nov 2008 15:35:49 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Korrekt. Det er faktisk mest praktisk at placere den på et subnet som
>der med garanti ikke bliver brug for på LAN'et.

Mjaa - Det gør det i så fald noget besværligt at komme ind i AP'ets
webopsætning. Og det har man indimellem behov for...

Jeg foretrækker at give mine øvrige netenheder en adresse inden for
LAN'et....

<mlr>

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 11-11-08 12:00

Michael Rasmussen wrote:
> Mjaa - Det gør det i så fald noget besværligt at komme ind i AP'ets
> webopsætning. Og det har man indimellem behov for...

Det er jeg også interesseret i at vide lidt om :) Jeg har en Fullrate router
på 192.168.1.1, ingen problemer med access til den. Til den har jeg
forbundet en trådløs Netgear WGR614 v9. De er forbundet LAN-LAN. Netgear'en
har jeg givet 192.168.2.1 og disablet DHCP. Den adresse er der ikke længere
adgang til. Normalt har man også adgang til Netgear'en via adressen
www.routerlogin.com , men der ryger jeg nu ud på en hjemmeside på
internettet. Hvis jeg i stedet giver Netgear'en adressen 192.168.1.2 er der
ingen problemer.

Er der evt nogen der har et link der beskriver + og - ved at give den
trådløse router adressen 192.168.2.1 kontra 192.168.1.2?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-11-08 13:07

Per R. Nielsen wrote:

> har jeg givet 192.168.2.1 og disablet DHCP. Den adresse er der ikke længere
> adgang til. Normalt har man også adgang til Netgear'en via adressen

Hvad siger din subnetmask?

Jesper Poulsen

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 11-11-08 15:52

Jesper Poulsen wrote:
> Hvad siger din subnetmask?

Den er 255.255.255.0 på Fullrate routeren. Og jeg mener det er det samme på
Netgear'en (næsten sikker). Jeg kan resette Netgear'en og undersøge det,
hvis det har betydning (ellers kan jeg ikke logge ind).

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-11-08 16:31

Per R. Nielsen wrote:

> Den er 255.255.255.0 på Fullrate routeren. Og jeg mener det er det samme på
> Netgear'en (næsten sikker). Jeg kan resette Netgear'en og undersøge det,

Hvis du sidder på et net der hedder 192.168.1.0 med en subnetmask der
hedder 255.255.255.0 så kan du ikke få forbindelse til en IP-adresse der
hedder 192.168.2.1. That's a fact.

Jesper Poulsen

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 11-11-08 18:16

Jesper Poulsen wrote:
> Hvis du sidder på et net der hedder 192.168.1.0 med en subnetmask der
> hedder 255.255.255.0 så kan du ikke få forbindelse til en IP-adresse
> der hedder 192.168.2.1. That's a fact.

Ja, jeg er jo ikke nogen haj til det her, men jeg prøver at suge til mig så
godt jeg kan :)

Fullrate router 192.168.1.1 Subnet 255.255.255.0
Netgear router 192.168.2.1 Subnet 255.255.255.0

Med denne kombination kan jeg ikke logge ind på Netgear routeren. Ingen
problemer med Fullrate routeren.

Med flg kombination kan jeg uden problemer logge ind på begge routere:

Fullrate router 192.168.1.1 Subnet 255.255.255.0
Netgear router 192.168.1.2 Subnet 255.255.255.0

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-11-08 21:15

Per R. Nielsen wrote:

> Fullrate router 192.168.1.1 Subnet 255.255.255.0
> Netgear router 192.168.2.1 Subnet 255.255.255.0

Det er 3 forskellige netværk.

Det ene netværk hedder 192.168.1.0 og det andet hedder 192.168.2.0 - du
skal med andre ord have en subnet mask der giver dig mulighed for at
tilgå begge netværk på samme tid.

Her er noget om subnets:
http://www.ralphb.net/IPSubnet/restr.html

> Med denne kombination kan jeg ikke logge ind på Netgear routeren. Ingen
> problemer med Fullrate routeren.

Nej, for den IP-adresse din maskine har er på 192.168.1.0-nettet.

> Med flg kombination kan jeg uden problemer logge ind på begge routere:
>
> Fullrate router 192.168.1.1 Subnet 255.255.255.0
> Netgear router 192.168.1.2 Subnet 255.255.255.0

Disse 2 IP-adresser er også på det samme net, nemlig 192.168.1.0.

Min ADSL-forbindelse har følgende IP-adresser:
Netværk:       87.54.233.96
Gateway:       87.54.233.97
Router (WAN-side):    87.54.233.98
Broadcast:       87.54.233.99

Subnet mask:   255.255.255.252

Der er med andre ord plads til 64 subnets på det IP-segment der hedder
87.54.233.0-87.54.233.255 - 2 af de subnets er mine, idet jeg har et
ekstra subnet til rådighed

http://www.subnet-calculator.com/subnet.php

Jesper Poulsen

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 13-11-08 08:29

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
>
> Det ene netværk hedder 192.168.1.0 og det andet hedder 192.168.2.0 -
> du skal med andre ord have en subnet mask der giver dig mulighed for

Takker.

> Nej, for den IP-adresse din maskine har er på 192.168.1.0-nettet.

Jeg begynder at kunne se en tendens ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-08 07:52

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> skrev :

>Hvis du sidder på et net der hedder 192.168.1.0 med en subnetmask der
>hedder 255.255.255.0 så kan du ikke få forbindelse til en IP-adresse der
>hedder 192.168.2.1. That's a fact.
^^^^^^^^^^^^

Nej - det er noget sludder ;)

--
Jan_stevns

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-11-08 09:03

On Wed, 12 Nov 2008 07:51:32 +0100, jan_stevns wrote:

> ^^^^^^^^^^^^

> Nej - det er noget sludder ;)

Om ikke ligefrem noget sludder, så i hvert fald en oversimplificering.
Jesper har da ret i, at man ikke kan gøre det med ARP som broadcast.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 14-11-08 09:26

Asbjorn Hojmark wrote:

> Om ikke ligefrem noget sludder, så i hvert fald en oversimplificering.
> Jesper har da ret i, at man ikke kan gøre det med ARP som broadcast.

Det er vel også en oversimplificering, for man kan jo bare bruge Proxy
ARP.

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-11-08 11:58

On Fri, 14 Nov 2008 08:26:00 +0000, Jens Fallesen <jf@avicnet.co.uk>
wrote:

> Det er vel også en oversimplificering, for man kan jo bare bruge Proxy
> ARP.

Det er selvfølgelig en vigtig pointe, at dit firma laver halv-defekte
routere, der har Proxy ARP slået til som default ;) men for det første
slår man jo den slags fra, og for det andet kommer det jo ikke fra net
til net som broadcast.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-11-08 20:10

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er selvfølgelig en vigtig pointe, at dit firma

Pokkers, jeg vidste ikke Jens havde købt Cisco Systems. Godt gået!

>laver halv-defekte routere, der har Proxy ARP slået til som default ;)

Dobbelt pokkers. Jeg tror aldrig jeg har set dig bruge en smiley før.
Du er vist ved at falde af på den på dine gamle dage ...

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-11-08 22:32

On Fri, 14 Nov 2008 20:09:33 +0100, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Pokkers, jeg vidste ikke Jens havde købt Cisco Systems. Godt gået!

Har du set kursen for nyligt?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 15-11-08 10:00

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det er selvfølgelig en vigtig pointe, at dit firma laver halv-defekte
> routere, der har Proxy ARP slået til som default ;)

Touché.

Men som jeg klart udtrykte inden min sidste arbejdsdag i Conscia: Dette
betyder ikke, at jeg nu vil forsvare ethvert produkt og enhver
beslutning, som min nye arbejdsgiver træffer eller har truffet. Dette må
siges at være et godt eksempel …

--
Jens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-11-08 18:34

Per R. Nielsen:

> [...]
>
> Er der evt nogen der har et link der beskriver + og - ved at give den
> trådløse router adressen 192.168.2.1 kontra 192.168.1.2?

Som Michael skriver, så er det lidt mer' besværligt.

Når du skal i forbindelse med din AP skal du først tildele din 'puter en
fast ip-adresse på samme subnet - i det her tilfælde en 192.168.2.x
adresse. Det gør du i Windows ved at åbne kontrolpanelet
Netværksforbindelser, marker protokollen TCP/IP og tryk på knappen
Avanceret.

(Husk at osse sætte DNS - nederst i panelet - tilbage til automatisk
igen, når du vender tilbage til at din 'putter skal tildelt en ip-
adresse)

Og så er det heller ikke sikkert at du kan bruge den URL. Men brug så i
stedet for selve ip-adressen på din Netgear i stedet for - 192.168.2.1.

Nu kender jeg ikke Netgear, men mon ikke det du beskriver med den URL er
een eller anden form for Device Discover funktion?

Metoden med at give sin AP en adresse udenfor det subnet hvor de ip-
adresser de tilsluttede computere ligger var for at modvirke en muligt
konflikt. Du kan osse gå ind og se efter on den DHCP server der bruges
evt ikke uddeler adresserne i hele adresserummet. F.eks hos mig tildeles
adresser i området 192.168.1.2 til 192.168.1.99. Der ville man kunne opnå
det samme - ingen mulighed for konflikt - ved at give APen det her drejer
sig om en ip-adresse der ligger i området "ovenover" 192.168.1.99.

I det tilfælde behøver du så ikke omkonfigurere din 'putter for at få
adgang til APens opsætning.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 13-11-08 08:32

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> "ovenover" 192.168.1.99.
>
> I det tilfælde behøver du så ikke omkonfigurere din 'putter for at få

Det skal jeg også have kigget på. Takker.

Fra : ttoet

Dato : 12-11-08 23:37

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse

Så fik jeg løst problemet. Routeren fungerer nu perfekt som trådløst
accespoint. Tak til alle der har forsøgt at hjælpe mig.

Foruden at have løst problemet, har jeg også i den forbindelse tildelt mig
selv et velfortjent spark bagi med en størrelse 42½.

Problemet skyldtes i al sin enkelthed en fejl 40. I forbindelse med
konfiguration af den trådløse sikkerhed i routeren, genererede denne en
adgangskode ud fra en passphrase. Denne havde jeg selfølgelig skrevet ned,
og brugte den glad og fro da jeg skulle koble computeren på netværket. Der
var bare lige den ting at jeg i mellemtiden havde haft lavet en reset på
routeren fordi den låste. Så overså jeg selvfølgelig at skrive den NYE
adgangskode ned som den genererede, og forsøgte at bruge den gamle. Den går
altså ikke .

Endnu engang, tak for hjælpen. Det var, som I havde skrevet, ganske enkelt
at slå DHCP serveren fra på LAN siden. Så virker skidtet.
Thoeger