Trådløst net til gæster ?
Fra : Michael Schrøder

Dato : 08-11-08 16:52

Mine børn begyndt at have skolekammarater med bærbare på besøg.

Jeg er ikke meget for at give dem adgang til det trådløse net (og dermed
vores computere) så jeg er på jagt efter en router med 2 adskilte
trådløse net.

Jeg kan ikke rigtig finde noget, eller også ved jeg ikke hvad jeg skal
kigge efter

Er der nogle forslag til hardware ?

/Michael

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-08 18:04

Look what the cat dragged in - Michael Schrøder:

> [...]
> adskilte trådløse net.
>
> Jeg kan ikke rigtig finde noget, eller også ved jeg ikke hvad jeg skal

Ripe Whois siger du er TDC ADSL kunde. Så du har 2 offentlige
ip-adresser med dit ab.

Du kunne sætte en switch lige efter dit adsl-modem og koble en ekstra
router (jeg går ud fra du bruger en router i forvejen) med indbygget
trådløs på switchen og lade dine gæster bruge den forbindelse.

Eller du kan sætte to router i efter hinanden til dit modem og give dine
gæster adgang til "yderste". Så sparer du switchen.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-08 18:10

Look what the cat dragged in - Michael Schrøder:

<snip>

http://www.smallnetbuilder.com/

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-11-08 18:22

Axel Hammerschmidt:

> Look what the cat dragged in - Michael Schrøder:
>
> <snip>

> http://www.smallnetbuilder.com/

http://www.smallnetbuilder.com/content/blogcategory/21/53/

VLAN How To: Segmenting a small LAN

Rul osse ned til billedet ved "How To: Wake on LAN / Wake on WAN"

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-11-08 18:27

Michael Schrøder wrote:

> Jeg er ikke meget for at give dem adgang til det trådløse net (og dermed
> vores computere) så jeg er på jagt efter en router med 2 adskilte
> trådløse net.
[klip]
> Er der nogle forslag til hardware ?

En trådløs router med to SSID'er hvor det ene er forbundet med dit øvrige
LAN, mens det andet uddeler IP addresser i et separat subnet og typisk
har flere firewall regler mod WAN siden, som f.eks. begrænser hvilke
udgående porte der er åbne (eksempel kun HTTP trafik, Messenger og email,
men ikke p2p).

Det skulle være muligt at lave det med en Linksys WRT54GL eller Asus
WL-500Gp v1, OpenWRT firmware og lidt fingersnilde til opsætning
<http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=12552>

(NB: jeg har ikke selv prøvet...).

Der er samme princip som benyttes til services som Fon, hvor du tilbyder
noget af din internetforbindelse som et public hotspot.
<http://en.wikipedia.org/wiki/FON#Hardware>

--
Jesper Lund

Fra : Søren

Dato : 09-11-08 16:00

> Er der nogle forslag til hardware ?
>
> /Michael

D-link dir-655 har med nyeste firmware et trådløst "gæste netvært"

Søren